Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Některé modely aut chybějí

Česko

„Zpožďují se dodávky některých modelů,“ říká Jiří Jírovec, ředitel firmy Invelt, jednoho z největších tuzemských dovozců BMW. Dovozce limituje zvýšený prodej v Číně.

* Změnilo se postavení dealerů luxusních značek po minulých letech? Jsou na vás vyvíjeny větší tlaky a žádá se vyšší prodejnost?

Tlaky jsou vždycky, je to standardní součást tohoto byznysu. Různé bonusy, podpory a slevy na větší množství a samozřejmě bonusy za množství prodaných vozů jsou důležitou složkou marže. To je podle mě celosvětové. Je tady ale rozdíl mezi loňským a letošním rokem. Loni se prodej hodně podporoval, protože se v Evropě zastavil poměrně rychle. Přišla proto silná podpora, auta se dala koupit velmi výhodně. To už letos není. Dokonce vzniká problém s prodlužováním dodacích dob na některé populární modely. Paradoxně. Čína zvedla prodej asi o sto deset procent, takže jsme limitovaní. Nedostáváme auta navíc. To je ale problém celosvětové produkce.

* Takže máte nedostatek aut?

Nastávají situace, že se opožďují dodávky některých modelů. Máme nedostatek výrobních kvót. Teď bude bohužel zákazník na některé modely déle čekat. Způsobil to fakt, že poptávka ve světě nejdřív prudce klesla a nyní opět prudce stoupá. To rozhoupalo celý složitý subdodavatelský řetězec automobilek a je jasné, že tento systém není schopen reagovat na změny poptávky tak rychle. Jak jsem řekl, především asijské trhy rostou raketovým tempem a to ovlivňuje dodavatelské termíny pro celý svět, včetně nás.

* O jaké modely jde u BMW?

V této chvíli se mírně prodlužují dodací doby především u modelů X5 a X6.

* Na auta se čekalo maximálně tři měsíce. Znamená to, že teď se bude čekat déle?

To doufám, že ne. Určitá čekací lhůta zde bude, ale hovoříme o zpoždění v řádu týdnů. Máme také příslib, že situace se bude během následujících měsíců vracet do normálu.

* A jak je to se servisem? Četl jsem, že bude v budoucnu nejméně výdělečný, vlastně nutné zlo.

To je hluboké nepochopení. To není zlo, ale náš základní zdroj výdělku. Těžiště ekonomiky se přesouvá do služeb, samotný prodej vozů není výdělečný a není ani jediným úkolem autorizovaného dealera. Servis je podstatný. Klesá nám výdělečná marže na autech a bez servisu budeme v minusu. Na rozvinutých trzích je to tak, že dvacet procent hrubého výnosu jde z prodeje a osmdesát procent ze servisu. To je jenom laická představa, že vyděláte na prodeji. Koupí vozu to nekončí, ale začíná. Profesionální služby na vysoké úrovni jsou základem, co šetří čas našich zákazníků.

* Už se tedy nevydělává ani na prodeji luxusních vozů?

Ani tam. A na vozech masové produkce už vůbec ne. Marže je tam v průměru asi čtyři procenta. Pokud chcete v současnosti v tomto oboru podnikat, musíte mít větší investiční potenciál, který lze vložit do začátku. Invelt, jenž disponuje největší prodejní plochou BMW, Mini a Alpina v České republice, je díky své velikosti a postavení schopen zákazníkům nabídnout nejširší škálu vozů ze skladu a to mnohdy na takto konkurenčním trhu rozhoduje.

* Podle analýz a statistik se bude nejlépe prodávat segment malých aut. Můžete to na základě zkušeností s Mini potvrdit?

My jsme v prémiovém segmentu, kde se to chová trochu odlišně, protože statistika se týká všech vozů, včetně masové produkce. Prodej Mini je komponován k prodeji BMW. Samozřejmě to není úplně stejná kategorie, ale náš klient nemá jen jedno auto. Dá se ale jednoznačně říci, že mezi pokusy o „reinkarnaci retro značky“ se prodává Mini nejlépe. Dnes tato značka stojí na dvou modelech, ale přijdou další, vím o třech. Takže vznikne samostatná struktura modelů této značky.

* Z vašich slov lze vyvodit, že na tuto značku se BMW nyní soustřeďuje.

Snaží se, protože jde o produktivitu a efektivitu výroby. Pokud vyvíjíte platformu a komponenty, které dál nevyužíváte, je to drahá záležitost. Mercedes na Smartu prodělával, BMW na Mini neprodělává. Více modelů se vyvíjí proto, aby se zlevnila výroba jednotlivých komponentů. Motory do Mini se vyrábějí například na společné lince s Peugeotem. Byla to společná investice dvou výrobců, kteří spojili své síly a vyvíjejí a produkují motorovou jednotku společně, kvůli úspoře nákladů.

* Zmínil jste nové modely. Můžete být konkrétnější?

O jednom modelu mohu prozradit všechno. Mini je auto do velkých měst a aglomerací, méně se kupuje v regionech. Na základě poptávky nejen po větším úložném prostoru přichází na trh model Countryman. Nelze jej sice označit úplně za SUV, ale je postavený trochu výš, má pohon všech čtyř kol a bude v pětidvéřovém provedení.

Autor: