Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Neletíte, stejně zaplatíte palivo

Česko

Cestovním kancelářím a prodejcům letenek vadí, že jim letecké společnosti nevracejí palivové příplatky

PRAHA Tuzemské cestovní kanceláře spojily síly s prodejci letenek a vytáhly do boje proti zahraničním aerolinkám. Nelíbí se jim, že někteří letečtí dopravci v případě storna nevrací palivové příplatky. Podle cestovek tím porušují české zákony.

„Budeme žádat o pomoc stát, sdružení spotřebitelů, média a v případě nutnosti budeme hledat i právní cesty, které by tuto nekalou praxi některých leteckých společností zastavily,“ řekl Viliam Sivek, předseda Asociace cestovních kanceláří. Ta se chce s žádostí o pomoc obrátit na ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo financí.

Asociace navíc již o tomto problému jednala i se 24 významnými prodejci letenek, kteří pokrývají více než 90 procent trhu. „Dohodli jsme se na společném postupu vůči leteckým společnostem, který může vést až k bojkotu prodeje letenek některých leteckých společností,“ řekl Sivek.

Možnost bojkotu potvrzuje i Student Agency, přes kterou se na tuzemském trhu prodá každá třetí letenka. „Určitě budeme postupovat společně, abychom pro naše zákazníky vybojovali férová pravidla,“ řekl Radim Jančura, majitel firmy.

Případného bojkotu se však nemusí bát domácí aerolinky. „Letištní a palivové poplatky České aerolinie aktuálně vracejí ve všech případech,“ řekla Hana Hejsková, mluvčí ČSA. Stejně se k zákazníkům chová i druhá česká letecká společnost Travel service. Mezi hříšníky totiž patří zahraniční společnosti. Ty to ostatně i samy přiznávají.

„V některých případech u velmi levných letenek nevracíme palivový příplatek, protože se jedná o nevratné letenky,“ potvrdil praxi Klaus Gorny z tiskového odboru německé Lufthansy. Podle něj se v současnosti jedná o globální trend a Lufthansa neplánuje žádnou změnu v této cenové politice.

„V současné ekonomické situaci si British Airways již nemůže dovolit vracet palivové příplatky,“ uvedla Sarah Marzari z tiskového oddělení britských aerolinek. Ty se v uplynulém fiskálním roce propadly do rekordní ztráty půl miliard liber. Palivové příplatky přestaly u nevratných letenek vracet v prosinci 2008. Stejným způsobem se k cestujícím chová i francouzskonizozemský Air France-KLM. „Pokud u letenky není povoleno storno, nevracíme palivové příplatky. Žádnou změnu v této oblasti nyní neplánujeme,“ řekla Zuzana Hrdinová, která francouzsko-nizozemské aerolinky zastupuje.

„Po vzoru větších společností to v současnosti začínají zavádět i menší letecké firmy,“ potvrdila trend Věra Janičinová, obchodní ředitelka pro prodej letenek Student Agency. Podle ní by k nápravě věci stačilo pouze vynutit dodržování platné české legislativy. „I zahraniční aerolinky musí dodržovat místní zákony. Většina z nich se však vymlouvá na to, že mají sídla v zahraničí, a proto pro ně platí jiný režim,“ dodala Janičinová.

Takzvaný palivový příplatek vznikl v době, kdy velmi kolísaly ceny pohonných hmot a prodej letenek byl navíc svázán s tištěnými ceníky. Aerolinkám tak měly palivové příplatky nahradit výkyvy v ceně paliva v konkrétním termínu a u konkrétního letu.

„Některé společnosti ale zneužily této možnosti a přesunuly do tohoto poplatku větší část nákladů na palivo a vlastní cena letenky se stala pouhým marketingovým nástrojem,“ vysvětlil Sivek. Podle něj však letecké společnosti touto praxí porušují jak český zákon o cenách, tak občanský zákon. Cena letenky je totiž cenou za službu, která obsahuje náklady vynaložené na její zajištění a přiměřený zisk. „Zákazník, který zruší letenku, takovou službu nečerpá a není možné jej penalizovat částkou vyšší, než je cena služby,“ vysvětluje Sivek.

Palivové příplatky však nejsou zahrnuty v ceně letenky, ale jsou účtovány zvlášť. Podle asociace se tedy týkají nákladů spojených až s okamžikem poskytnutí služby, a proto není možné tento poplatek účtovat někomu, kdo neletí. „Buď budou aerolinky uvádět palivové příplatky mimo cenu letenky a pak je musí vracet, nebo se stanou součástí letenky a pak je nemusí vracet,“ shrnul situaci Jančura.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...