Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Nelze vzdělávat na úkor druhého

Česko

DISKUSE

Vposledních dnech se ve veřejných sdělovacích prostředcích objevují články, které mírně řečeno nepřesně informují o situaci ve speciálních školách, zvláště pak v základních školách praktických (dříve zvláštních školách). Společným tématem je zjištění České školní inspekce o chybném zařazování žáků do těchto škol. Dokonce je možné se dočíst zvěsti o stovkách až tisících takových jedinců, kteří byli v poradenských zařízeních neoprávněně diagnostikováni jako lehce mentálně postižení (dále LMP). Je zvláštní, že se ve skutečnosti jedná z celkového množství 15 894 žáků o méně než jedno procento těch skutečně zařazených bez diagnózy LMP.

Četnost těchto pochybení hovoří o tom, že jde o chyby jednotlivců či chyby administrativní, a nikoliv celého systému. I když chápu, že i jedno jediné pochybení je z hlediska osudu dítěte trestuhodné, není možné pro tuto chybu ihned zpochybňovat celý systém.

Ministr školství Josef Dobeš je nyní až fanaticky kritizován za pozastavení tvorby vyhlášek o školním poradenství a o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Nutno poznamenat, že naprosto neprávem. Toto rozhodnutí vycházející z reality a z momentálních možností školského systému je velmi pochopitelné. Jak jinak se měl zachovat, když se až dodatečně dozvěděl o tom, že mu tvůrci obou novel vyhlášek zatajovali některé zásadní skutečnosti. Paní Laurenčíková (odvolaná vrchní ředitelka sekce MŠMT a poradkyně ministra) ministra mystifikovala tvrzením, že proběhlo regulérní vypořádání připomínek všech zainteresovaných resortů a dalších institucí. Se svými příznivci tvrdí, že již vše bylo hotové a připravené ke schválení. Již ale nezmiňuje fakt, že připomínkové řízení sice proběhlo, avšak s výrazně jednostrannými závěry. Tvůrci vyhlášek vůbec neakceptovali zásadní připomínky odborných asociací (terminologické chyby a zavádějící koncepční záměry) ani připomínky Asociace krajů, kdy vrcholní regionální politici připravené texty pro jejich nereálnost vesměs odmítli. Ministr Dobeš po rozboru ekonomů až dodatečně zjistil, že důvodová zpráva materiálů je nepravdivá, když uvádí nulový nárok na státní rozpočet.

Začleňování za každou cenu může způsobit i vyloučení Odložené vyhlášky mají ještě řadu problémových míst, která by mohla znamenat v požadavku na běžné základní školy výrazné snížení kvality vzdělávání ostatních dětí. A o vzdělávání na úkor druhého integrace ani inkluze skutečně není.

Žádný soudný člověk nezpochybňuje důležitost integrace a inkluze, zejména pak speciální pedagogové, i když se je z toho snaží někteří autoři nedávných novinových článků obvinit.

Snaha udržet děti v místě bydliště, tedy pro ně v přirozeném prostředí z pohledu školy i spolužáků, je přáním většiny z nás. Nicméně není možné takto postupovat paušálně u všech dětí s jakýmkoliv zdravotním, zvláště pak s mentálním postižením, které jim nedovoluje se plnohodnotně vzdělávat v podmínkách běžné školy. Většina dnešních základních škol není na takový způsob výuky připravena vybavením a ani potřebně vyškoleným personálem.

Speciální pedagog a psycholog dokáže na základě kvalitní diagnostiky celkem spolehlivě určit, které dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a za jakých podmínek úspěšně zvládne vzdělávání v běžné škole a které dítě je v podmínkách běžné školy nešťastné a na budoucí život nedostatečně připravované.

Při zavádění inkluzivního vzdělávání je nutno vycházet z reality připravenosti běžných škol na toto společné vzdělávání. Nejprve pro takový, jistě přínosný způsob výuky musí naše vysoké školy vzdělávat budoucí učitele. Pokud vsadíme do podmínek dnešní, na tyto kroky nepřipravené školy žáky s lehčím mentálním postižením, docílíme ve snaze naplňování myšlenky inkluze za každou cenu paradoxně jejich exkluze (vyloučení), například ve formě nepřijetí třídním kolektivem, a úprku nadanějších dětí do různých výběrových škol a víceletých gymnázií.

O autorovi| JIŘÍ PILAŘ, předseda Asociace speciálních pedagogů ČR

Autor:

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...