Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Němci opět chtějí kurzarbeit

Česko

BERLÍN/PRAHA Německé podniky trápí mizející zásoby komponentů z Japonska. Největší problémy mají podle současných informací automobilky. Některé z firem závislých na japonských dodávkách dokonce již zvažují zavedení takzvané kurzarbeit.

Tedy systému, který se v Německu osvědčil v době nedávné ekonomické krize a který umožňuje firmám pozastavit výrobu, aniž by své zaměstnance propustila. Část mezd pak proplácí stát. Výhoda spočívá v tom, že v případě obnovení dodávek mohou firmy okamžitě znovuzahájit výrobu.

„Máme zde již první poptávky z automobilového průmyslu,“ řekla pro deník Süddeutsche Zeitung mluvčí Spolkového úřadu práce. Uvedla také, že počítá s tím, že v příštích týdnech úřad obdrží první žádosti o státní příspěvky na kurzarbeit kvůli událostem v Japonsku a omezení či zastavení tamní výroby. Firmy, které jsou odkázané na dodávky z Japonska, zatím ještě zásoby mají. Ty se ale tenčí a nervozita vedení firem roste. „Už nyní sledujeme, že podniky více vyhledávají poradenství. Vědí, že v jejich skladech budou dříve nebo později chybět díly z Japonska,“ sdělila zástupkyně úřadu. „Převážně ze západního Německa nám chodí dotazy z firem, které signalizují, že se mohou dostat do potíží.“

Spolkový úřad práce kvůli přibývajícím dotazům již přezkoumal, zda je možné i v takovém případě poskytnout firmám státní podporu. A skutečně, pokud podnik prokáže, že není schopen dodávky nahradit jiným způsobem, může získat od státu dotaci na platy za pracovní dobu, ve kterou nebude vyrábět a zaměstnanci zůstanou doma.

Největší problémy kvůli pozastaveným dodávkám hrozí automobilkám. Například v továrnách Opelu už pociťují nedostatek některých dílů. Tento týden firma zrušila již dvě směny, protože jí chyběly dodávky z Japonska. Vedle toho v závodech BMW a Daimler pozorně sledují, jestli některé díly pomalu docházejí, a pokud ano, tak které to jsou.

Automobilka Volkswagen zatím uvádí, že nyní problémy nemá. Přesto ale zřídila speciální skupinu, která má analyzovat situaci a kontrolovat dodávky v celém koncernu. Minulý týden přitom uvedla, že má zásoby na dva týdny. To by znamenalo, že největší evropská automobilka bude muset od příštího týdne řešit nedostatek součástek od japonských dodavatelů. Především se jedná o elektronické díly a zařízení, motory a vzduchotechniku. Japonsko je pátý největší importér do Německa. Kromě automobilek mají potíže s dodávkami také firmy, které vyrábějí optická zařízení. V tomto oboru se jim ale budou lépe hledat náhradní dodavatelé, například ve Francii.

Autor: