Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Německá loď se motá ve vodách u Děčína. Jen co ji vyprostili, opět uvízla

Česko

  12:57aktualizováno  14:53
DĚČÍN - Remorkér před polednem uvolnil loď Liebenwalde, která v úterý uvízla na mělčině u Děčína. Záchraně pomohla velká vlna ze zdymadel, která zvedla hladinu Labe o půl metru, řekl ředitel závodu Dolní Labe Jindřich Zídek. Uvedl, že takto velká vlna je výjimečná. Povodí Labe na její vytvoření použilo jeden milion metrů krychlových vody. V úterý se při vytvoření menší vlny loď uvolnit nepodařilo. Loď ale po několika stech metrech znovu uvízla, protože se jí na lodní šroub namotal řetěz říční bóje.

Až po dvou dnech vyprostily doprovodné remorkéry nákladní loď, která se ve čtvrtek utrhla při bouřce a následně uvázla na jezu v Lovosicích na Litoměřicku foto: ČTK

Německá loď plující pro českého přepravce Navitrans uvízla poté, co u děčínského Kovošrotu naložila náklad starého železa. Podle Zídka se ji posádka pokusila otočit v místech, kde to není povolené, a najela na mělčinu.

Vlna zvedla hladinu o půl metru
O vyproštění lodi se remorkér neúspěšně pokusil již v úterý, ale vlna, kterou vytvořilo Povodí Labe, tehdy byla jen 15 centimetrů vysoká a nestačila. Dnes proto vodohospodáři zvýšili průtok ze střekovských zdymadel na téměř dvojnásobek a zvedli hladinu asi o půl metru.

Zídek řekl, že podobná vlna se již řadu let nedělala. Většinou povodí Labe navyšuje hladinu jen o několik centimetrů třeba v době kdy loděnice spouští nové plavidlo nebo je v řece nedostatek vody pro plavbu.

Tentokrát musí loď osvobodit potápěči
Podle Jiřího Macha z povodí Labe loď uvízla opět, když se otáčela.
Sice na správném místě, ale její kapitán narazil do bóje a na lodní šroub se mu namotal 15 metrů dlouhý řetěz, na kterém je bóje ukotvená. Plavidlo je nepohyblivé a stojí na kotvách. Podle Macha ho bude třeba odtáhnout a řetěz musí odstranit potápěči.

Zídek dodal, že uvíznutí lodi na mělčině není na Labi něco výjimečného, ale málokteré plavidlo se prý zaklíní tak důkladně. Dodal, že nehoda je nepříjemná nejen pro dopravce, ale i pro povodí, protože většinou naruší koryto řeky, které bude nejspíše třeba pročistit.

Podle serveru iDnes.cz hrozí kapitánovi při prokázání viny pokuta a navíc bude muset zaplatit náklady spojené se záchranou lodi. Muže jít až o statisíce.

Autor: