Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Německé trauma v MeetFactory

Česko

Výstava Saulgrub spojuje sochařství a video, Čechy a Němce, muže a ženy, stereotypy i originalitu.

Pod vedením umělce a kurátora Dušana Zahoranského se galerie v MeetFactory stále více profesionalizuje. Koncepce galerie – vzhledem k internacionálnímu programu centra pro mladé umělce – logicky vychází ze skupinových prezentací s účastí zahraničních umělců. Výstava Saulgrub patří k nejsevřenějším projektům tohoto typu v poslední době: nabízí pod německým názvem (jméno skutečného místa v Bavorsku, které by se dalo zjednodušeně nazvat svinskou dírou) dva české autory s „německou identitou“ (Mark Ther a Patrick Szedlaczek si často zahrávají s německými motivy a stereotypy) a jimi přizvané německé autorky – Nicolle Ulrichovou a Ulrike Mundtovou.

Působivost instalace je vytvořena vizuálně i emočně rozdílnými médii – videa mužů a dva lapidární objekty žen, ale i úsporností. V největším prostoru běží pouze videa na velké stěně, po jednom objektu je umístěno v dalších dvou místnostech. Pravidlo, že méně je více, platí i pro zahuštěnost tématu. Mark Ther rozvíjí ve svém novém videu Pflaumen (Švestky) další podivný a traumatický příběh bez konce, který je zasazen do Sudet roku 1946. Autor používá nezkreslené filmové vidění s profesionální kamerou a tentokrát se mu opravdu podařilo na malé ploše patnácti minut rozvinout minimalistickým způsobem poměrně velké téma. Jeho kolega Szedlaczek nabízí videa tři; dvě z nich jsou založena na experimentálním použití kamery jako prostředku, jenž zaznamenává rozporuplné obrazy rozporuplnými metodami, a tak diváka chvílemi z autorova tempa bolí zrak. Třetí kousek – Mirror Remake – jsou dva zrcadlově pouštěné filmy odkazující k Warholovu Polibku. Na jedné stěně se promítá černobíle líbání dvou žen, naproti obdoba v barvě.

Příběhy na hranici obsese Práce obou umělkyň dokazují, že současné sochařství nemusí být vůbec tak nudné, jak se na české scéně momentálně jeví. Ulrike Mundtová pracuje osvobozujícím způsobem se základními geometrickými formami. Jejich reduktivní estetika může propadnout nebezpečí banality, přesto se její jednoduchá Vlajková socha nezdá nijak patetická. Nicolle Ulrichová přivezla do MeetFactory svůj ready made v podobě mobilního loveckého posedu na kolečkách, který skutečně našla a jen ho barevně dotvořila.

Dá se říci, že atmosféru výstavy a její téma jednoznačně určuje Mark Ther, který patří k nejzajímavějším českým tvůrcům videoartu díky své schopnosti vytvářet nejednoznačné příběhy na hranicích obsese, rasové a sexuální legitimity a díky vizuálním emocím dosaženým klasickou filmovou estetikou. Saulgrub jako metafora patří ke konkrétní historické paměti, stejně jako příběh malého Ludwiga a jeho matky ve videu Pflaumen. Do historického kontextu traumatických událostí Sudet zapadá i absurdní tvarosloví objektů. Szedlaczek je trochu přes míru – pro mrazivý pocit by stačilo jeho video Nails.

***

Saulgrub

Galerie MeetFactory, Praha do 2. 3. 2011

O autorovi| LENKA LINDAUROVÁ, Autorka je historička umění

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!