Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Němečtí penzisté tráví dovolenou doma

Česko

Hospodářská krize dopadla i na nejaktivnější turisty na světě. Ještě loni Němci utratili za dovolené v cizině víc než 90 miliard dolarů. Teď však začínají objevovat turistická lákadla své země.

BINZ Po pádu železné opony se Edith Behrenstengelová a Christa Schmalbruchová vrhly na cestování kolem světa. Teď se však obě chtějí rekreovat doma.

„Objely jsme celý svět a před dvaceti lety by nás nikdy nenapadlo, že pojedeme zrovna sem,“ říká bývalá sekretářka Behrenstengelová na výletě v oblasti západního Pomořanska na východě země.

Dovolená strávená nedaleko bydliště už získala dokonce anglický název „staycation“, což je odvozenina od slova vacation.

Podle červnové zprávy Světové turistické organizace letos lidé na domácí dovolené a pobyty v menší vzdálenosti od bydliště vydali více peněz než za rekreační pobyty ve vzdálených destinacích. Tento trend je patrný hlavně v Německu, kde žijí nejaktivnější turisté na světě. V roce 2008 Němci za dovolené v cizině utratili 91 miliard dolarů, což je o jedenáct miliard dolarů více než Američané, kterých je čtyřikrát více. Německé statistiky však teď ukazují, že hospodářská krize mění i turistické návyky obyvatelstva a stále více Němců pomáhá svými útratami domácímu turistickému průmyslu, kterým loni proteklo 51 miliard eur.

Německo má přitom po Japonsku a Itálii třetí nejvyšší střední věk obyvatelstva – 42,1 roku –, který rozděluje občany do dvou polovin o stejné velikosti. „Senioři jsou dnes aktivnější, finančně nezávislejší a chtějí cestovat. Jejich oblíbenou destinací je přitom Německo,“ říká Klaus Läpple z turistické asociace DRV. Podle studie, kterou v srpnu vydalo ministerstvo hospodářství, bude v roce 2020 na penzisty připadat 20,3 milionu dovolených strávených v Německu, přičemž v roce 2007 to bylo 17,2 milionu pobytů.

Ani domácí turisté sice nevyrovnají propad způsobený hospodářskou krizí, ale dokážou ho zmírnit. Němci například letos v červnu využívali domácí hotely o pět procent více než loni, a jejich podíl na rezervacích tak stoupl na tři procenta.

Na to reagují i největší cestovní kanceláře jako Rewe, Neckermann či TUI, které do svých nabídek zařazují více domácích pobytů, například u Baltského moře, kde kapacita lůžek roste každý rok.

Starší turisté teď však rádi jezdí hlavně do lázní. Regenerační programy totiž mají hrazené ze zdravotního pojištění.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!