Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Není pyramida jako pyramida

Česko

Je všude kolem nás. Zavolejte si Avon lady, nechte si poradit, jak se pojistit, a zaplaťte jen tím, že dáte kontakty na své kamarády.

Nakupujte vitaminy u Herbalife a běžnou zubní drogerii u Amway. S kým vlastně máte tu čest?

Nepatřím ke spokojeným uživatelům - říká paní Hana, kterou nedávno naverbovali do společnosti Herbalife. „Cítím se být podvedena a nelíbí se mi jejich způsoby.“

Ve zdravou stravu a vitaminy věřila. Chtěla šířit zdravý životní styl a při té příležitosti zabít dvě mouchy jednou ranou a trochu si přivydělat. Její sen se ale rázem rozplynul. Přišla dealerka a prodala jí základní sadu produktů pro potencionální zákazníky paní Hany. Pro jistotu produkty i rozbalila a ujistila tak paní Hanu, že je vše v pořádku.

Po pár dnech užívání produktu Herbalife začala paní Hana trpět zdravotními problémy. Objevila se ji vyrážka i střevní problémy. Jestli to je kvůli produktům Herbalife, neví, ale ztratila k nim veškerou důvěru. „Nebudu nabízet něco, co mně samotné nedělalo dobře.“ krčí rameny paní Hana.

Rozhodla se zavolat své dealerce a poprosit ji, ať si produkty zase odveze. Společnost se zárukou vrácení chlubí, kde může. První otázka dealerky byla, jestli je sada rozbalená, nebo ne. Na rozbalené sady se záruky nevztahují.

Paní Hana má smůlu.

Dříve ochotná dealerka je najednou vytížená, nemá čas se s Hanou sejít.

„ To nebyla jediná mlživá informace,“ upozorňuje paní Hana. „Ptala jsem se i na předváděcí místnost, a jestli se nájem nehradí. Říkali, že je to bezplatná služba, ale skutečnost byla jiná.“

Místnost k prezentaci produktů skutečně byla bezplatně k pronájmu, ale nejdřív musíte zaplatit členství a během pobytu popíjet ne zrovna levné nápoje.

Podnikatelské aktivity paní Hany tak skončily velice záhy. Dnes má doma sadu produktů, kterým nevěří, a proto je nechce nabízet svým známým ani je sama užívat. Poslední naději vkládá do inzerátu na internet u, kde sadu prodává pod původní cenou. Naděje to ale není velká, protože podobných inzerátů najdete jen v České republice stovky.

Zcela opačnou zkušenost má s vícevrstvými společnostmi (multilevel marketing) Filip. Už jako student začínal u poradenské společnosti OVB.

„Nechtěl jsem se při škole nějak vázat, chtěl jsem si sám určovat, kdy a kde budu pracovat, a OVB mi tu možnost dala,“ říká Filip a svého rozhodnutí přidat se k poradcům nelituje ani v nejmenším. Byla to pro něj, mladého neotrkaného člověka, škola života. Záleželo jenom na něm, jak se k problému postaví a kolik si vydělá.

„Naučil jsem se jednat, oslovovat, vycházet a spolupracovat s lidmi. Dřív pro mě byl problém jenom zvednout telefon a zavolat neznámému člověku, bál jsem se,“ usmívá se Filip při této vzpomínce. Dnes už je v komunikaci jinde. V žádném případě nesouhlasí s hanlivým nádechem, jaký v České republice multilevel marketing získal.

„Proč bych já měl někoho podvádět? Vždyť spokojený klient je moje nejlepší reklama, ten to řekne dál. A jedině pokud budete mít hodně spokojených klientů, vyděláváte. Byl bych sám proti sobě,“ říká Filip. Nemá rád ani přístup, kdy se hned na první schůzce od klienta vylákávají další kontakty, před takovými varuje.

„Takovým bych se vyhnul. Nejdříve si přece službu musíte vyzkoušet, než ji doporučíte. Stejně tak bych se vyhnul lidem, co mají jiné sako a jiné kalhoty, to jsou jasní amatéři,“ vzkazuje Filip.

Pokračování na str. II

Není pyramida jako pyramida

Dokončení ze strany I

Poradenství ho posunulo dál, dodalo mu sebedůvěru a odjel studovat do zahraničí. Věří, že jednou právě díky těmto zkušenostem získá dobrou práci.

Co je multi level marketing Jak je možné, že podobný styl prodávání vyvolává tak odlišné příběhy? Jak je možné, že lidé, kteří přijdou do styku s multi level marketingem, ho buď milují, nebo nenávidí?

Podle Pavla Štěpky, který provozuje server multilevelmarketing. cz, je důvodů, proč má tento druh podnikání u nás špatnou pověst, hned několik.

„Způsob prezentace obchodní příležitosti některých firem, a tomu odpovídající chování jejich reprezentantů, může být jednou z nich,“ vypočítává pan Štěpka a pokračuje: „Dále zklamání těch, kteří neuspěli a viní z toho systém jako takový. A v neposlední řadě skandály podvodných firem, které multi level marketing využívají jen jako zástěrku pro finanční hry, takzvaná letadla nebo pyramidy.“ Mezi multi level marketing a pyramidu, případně letadlo, se v České republice často klade rovnítko, ale pojmy nejsou synonyma.

Multi level marketing je rozšířená varianta přímého prodeje.

„V přímém prodeji je člověk odměňován za svůj vlastní výkon.

V MLM je odměňován i za výkony lidí, které do obchodu zasvětil, i za výkony těch, které přivedou jím zasvěcení, a tak dále,“ vysvětluje Pavel Štěpka, podle kterého je to velmi spravedlivý systém, kde i ti, kteří do systému vstoupí později, se mohou stát úspěšnějšími než ti, kteří začali dříve.

Oproti tomu pyramida je systém, kde nejvýše postavení vyčerpávají peníze z lidí pod nimi. V takovém systému se netvoří žádná přidaná hodnota.

„Jedním ze základních znaků podvodného systému je, že se za vstup platí nepřiměřený poplatek, který neodpovídá okamžitému zisku ve formě hodnotného produktu nebo služby,“ říká Pavel Štěpka. Hned uvádí konkrétní příklad: „Když po vás někdo chce 10 000 Kč a jako protihodnotu dostanete dvě brožury, jak zbohatnete, je to zaručeně podvod.“

Ale i skutečné a fungující multi level společnosti můžou vyvolávat opovržení. Někteří dealeři brzy sundavají milé masky a bývají arogantní. Na diskusi o multi level marketingu jeden uživatel napsal, že se prodejci řídí filozofií: „Někdo velikost MLM pochopí, a jiný na to zkrátka není dostatečně vybavený.“ Jinými slovy: buďto jste chytří a děláte v MLM, nebo jste tupci. Tento uživatel taky upozorňuje, že jeho kamarád, který MLM propadl, má myšlení sektáře a dokáže odpovídat jen naučenými frázemi. Pikantní je, že reakcí na jeho příspěvek skutečně často byly pouhé fráze z brožurky.

Jako v každém byznysu, lidé se můžou chovat eticky, nebo ziskuchtivě. Jak takové podniky nebo lidi rozpoznat?

Podle Pavla Štěpky jsou hlavní indikátory vysoké vstupní poplatky, předražené produkty, nerealistické sliby a to se týká produktu i marketingového plánu.

Nejčastější nerealistický slib je rychlé a jisté zbohatnutí. Tak to rozhodně není. „Jako v každém jiném podnikání, milionářem se stane malé procento těch vytrvalých, chytrých, odvážných,“ upozorňuje Pavel Štěpka. Kouzlo multi level marketingu tkví v tom, že zkusit to může každý, a když se zadaří, minimálně si vylepší rozpočet.

Jsou tedy všechny multi level společnosti nebezpečné? Pavel Štěpka má hezké přirovnání. Lopata v nesprávných rukou může ublížit, neznamená to ale hned, že všechny lopaty jsou zlé. Dají se použít i k užitečným účelům.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!