Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Netečný kluk v rodině z pekla

Česko

Australské gangsterské drama Království zvěrstev má pověst výrazné filmové události. Debutující tvůrce David Michôd jím skutečně přesvědčí, že by jednou mohl vytvořit cosi skutečně velkého. Jeho první film ale takový ještě není.

Málokdy se stane, aby první scéna filmu představovala i jeho vrchol, plně vystihovala jeho autorské pojetí a zároveň je problematizovala, nabourávala. Úvod Království zvěrstev je právě takový.

Mladík Josh (James Frecheville) sleduje z gauče televizi – běží nějaká stupidní soutěžní show. Vedle něj podřimuje relativně mladá žena. Někdo zazvoní, Josh jde otevřít, jsou to záchranáři, z krátké konverzace vyplyne, že ta žena na gauči je mladíkova matka, že nepodřimuje, ale předávkovala se heroinem. Záchranář konstatuje smrt, Josh pořád pokukuje po televizi.

Ta krátká scéna je zaranžovaná perfektně, ukazuje v suše věcné zkratce svět, v němž se film bude odehrávat, a hrdinu, přes nějž ten svět bude divák poznávat. S chladem a na hranici hrůzy a sarkasmu se bude vyprávět o lidech, jimž jako by chyběly základní atributy lidství. Problém ale nastane, když se má člověk citově angažovat, strachovat se o osud Joshe, který byl působivě exponován jako osoba citově naprosto netečná, navíc se tak projevuje po většinu filmu. Po smrti matky je přesazen do zločineckého klanu Codyových, mezi gangsterské strýčky, kteří bojují o přežití ve střetu policejní jednotkou, jež se rozhodla kašlat na zákon a střílet podezřelé jako králíky. Někteří členové té rodinky jsou fascinující – babička Janine (Jacki Weaverová), sladká a přitom chladně kalkulující stvůra, běsnící zabiják Pope (Ben Mendelsohn), který zvyšuje napětí o stovky procent jenom tím, že si někam sedne.

Michôdova režie je vynalézavá a nekompromisní. Město Melbourne v jeho filmu působí jako ta nejtmavější metropole na světě, i v těch scénách, jež se odehrávají v denním světle, vypadá velice studeně. V rámci jednotlivých scén prokazuje schopnost velice zručně gradovat napětí. Podává ale příběh svých hrdinů jako velké lidské drama – s dlouhými odmlkami, pomalými záběry. Zároveň ale jako kdyby nechtěl přiznat svým hrdinům status člověka, předvádí skutečné „království zvířat“ (jak zní původní titul). Ty vrcholné příběhy o zločincích, s nimiž se Michôdův film chce poměřovat (a je sympatické, když debutant nechce hrát při zdi), ale dosáhly velikosti tím, že v nelidsky jednajících hrdinech nacházely aspoň reziduální lidství. Pokud zmizí ono, ztratí se i možnost dramatu. Z Michôdova filmu zmizelo, a proto působí jako elegantně provedený a místy strhující dokument ze života žraloků.

Království zvěrstev

(Austrálie, 2010) Režie: David Michôd Hrají: James Frecheville, Ben Mendelsohn, Jacki Weaverová, Guy Pearce a další.

Premiéra 29. 10.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...