Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Neviditelná ruka trhu vzala rozum do hrsti

Česko

ÚHEL POHLEDU

Letošní léto bylo nad očekávání kulturní nejen proto, že se konala celá řada divadelních a hudebních festivalů či výstav. Nebývalé pozornosti se na rozdíl od předchozích let od médií a odpovědných i méně odpovědných činitelů dostalo obecnějším otázkám souvisejícím s financováním a řízením kultury. To je dobrá zpráva. Jejím opakem je zmatečnost či nekompetentnost řady příspěvků. Vystoupením pražského radního pro kulturu Milana Richtera série jen vyvrcholila.

Několik vět pronesených radním před týdnem v diskusním pořadu Události, komentáře otřáslo nejen grantovým systémem v Praze. Neviditelná ruka trhu totiž vzala prostřednictvím radního Richtera rozum do hrsti a přišla s jednoduchou myšlenkou, jež se sice podobá někdejší rovnostářské ideologii, ale v tomto geniálním pojetí se stala jejím dialektickým popřením. Granty už nemají rozdělovat jednotlivým projektům komise podle subjektivních kritérií svých členů.

Pokračování na straně 8

Dokončení ze strany 1

Nemají je rozdělovat podle obtížně definovatelné kategorie kvality případně významu, ale například divadla budou dostávat peníze podle počtu prodaných vstupenek. Lidé přece nejsou hloupí a nemá smysl podporovat něco, co je nezajímá. Jde přece o to, aby každý Pražan si z peněz, jež město z jeho daní na kulturu rozděluje, přišel na své. Kulturní instituce nezaujme, neprodá, nedostane. Divadlo je podle zkratky radního stejná věc jako houska na krámě. Pomineme-li dotace do zemědělství. Proč ale zůstat jenom u divadel. Za každý prodaný nosič patří hudební firmě příspěvek ze státní kasy, každá prodaná vstupenka na výstavu přinese pořadateli peníz od města, prodaná kniha přispěje nakladateli za jeho schopnost nemýlit se v preferencích čtenářů. Systém je to jednoduchý až triviální a princip spravedlnosti při podpoře kultury bude slavit triumf za triumfem, neboť každý divák, čtenář, konzument bude vědět, že se dostalo i na něj. Muzikálům Kleopatra či Tři mušketýři se přece Divadlo Archa může hrdě postavit, jen ať v konkurenci s nahrávkami Karla Gotta a Lucie Bílé obstojí skladby Marka Kopelenta a Petra Ebena, o mladém skladateli Jiřím Srnkovi ani nemluvě. Honza Volf, co neumí hrát golf, ruku v ruce s Halinou Pawlowskou si pak volně zasoutěží s knihami Jana Balabána či Víta Kremličky o příspěvek za prodaný výtisk. No a stačí se jen rozhodnout mezi výstavou Jana Saudka, monografií Kristiána Kodeta, Galerií Display případně retrospektivou Stanislava Kolíbala. Alespoň tolik lze pochopit z kopernikánského obratu ve financování kultury dle radního Richtera, jenž samozřejmě zná slovo alternativa. Ale alternativa čeho vůči čemu? Pojem kultura je široký, nicméně argumentační souznění radního a majitele divadla Ta Fantastika v televizní diskusi předvedlo, kde máme vidět jeho jádro. Přitom moderní západní společnosti z dobrých důvodů rozlišují mezi zábavou a uměním. Jako milovník filmů s Brucem Willisem vím své o rozdílu mezi Smrtonosnou pastí a Zvětšeninou.

Grantový systém, jehož prostřednictvím pražský magistrát podporuje kulturu a který léta kdekdo kritizoval zleva i zprava, zdola i shora, byl loni poprvé trochu vybalancován a zprůhledněn. Pravda, někdo zase dostal, někdo ne, ale podnikatel v zábavě a majitel divadla Ta Fantastika se rozhodl podat žalobu, ve které uvádí, že neudělením grantu byl znevýhodněn v podnikání, a jako občan Spojených států mluví o zmařené investici. Jestliže patnáct let považoval magistrát kritiku neprůhlednosti pravidel ze strany kulturní veřejnosti za folklor, tentokrát zareagoval opravdu hbitě.

Jednorozměrný přístup

Ale čert ať vezme granty, tady se jedná o naprosto amatérské počty, jež nejsou s to kvalifikovaně rozlišovat priority Prahy, natož nahlédnout širší souvislosti kulturního průmyslu, ekonomiky symbolických hodnot a jejích zprostředkovaných, leč hmatatelných přínosů pro město. Tento přístup k financování kultury je i z hlediska ekonomiky jednorozměrný, vnímá ji v dimenzi fiskálního roku a bere v potaz pouze bezprostřední náklady a jejich návratnost počítanou pomocí návštěvnosti.

Diverzifikovaná kvalitní nabídka umění nejen v hlavním městě, ale v celé republice, má vliv na jednání lidí různého profilu, sociálního statusu a ekonomického zázemí ve městech a zároveň jako vedlejší, ovšem měřitelný efekt mění charakteristiky místa či zvyšuje poptávku po dalších službách v analogické kvalitě. Sen o olympiádě bude stát víc peněz i trápení, aniž městu a jeho občanům někdo zaručí, že bude bezprostředně zisková a že si při ní každý Pražan přijde na své.

Pozoruhodné je odvolávání se na situaci kulturní infrastruktury v USA. I pro mě je tamější systém v mnohém velmi, ale velmi sympatický. Bohužel vyplývá z odlišné role státu. Pochybuji, že se grantový systém podle Richtera stane trojským koněm, jehož pomocí vytvoříme podmínky pro zmenšující se závislost kultury na veřejných penězích. Než začít u legislativy a nástrojů, jež mohou motivovat privátní sféru, je snazší a vděčnější populisticky přitakávat muzikálovým hvězdám.

Evropští sousedé podporující kulturu a umění jako vývozní artikl či oblast přinášející konkurenční výhodu v turistice či relativně levnou investici rozvíjející sociální kompetence institucí i lidí mohou být v klidu. Konkurenceschopnost naší kultury, která pomalu, ale jistě spotřebovává svůj kapitál v podobě památek, rozvinutého uměleckého školství, malých nákladů a efektivity, hned tak neporoste.

***

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce

O autorovi| MAREK POKORNÝ ředitel galerie Marek Pokorný, ředitel Moravské galerie v Brně

Autor: