Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

New York Times zpoplatní web

Česko

Od příštího roku budou lidé platit za on-line články New York Times. Další noviny budou následovat

NEW YORK Nejvlivnější noviny na světě, americké The New York Times, budou od roku 2011 vybírat poplatky za své zprávy na internetu. Informovalo o tom včera vedení společnosti Times Company, které list vydává. New York Times se tak připojily k dalším velkým anglicky psaným deníkům – The Wall Street Journal a Financial Times – které už vybírají peníze za přístup na svůj internet. Vedení New York Times naznačovalo už v průběhu minulého roku, že plánuje podobnou akci. Podle odborníků je budou následovat další média.

Murdochův kartel Zatím není jasné, jaký model plateb The New York Times zvolí. Ve zprávě rozeslané vedením společnosti redaktorům tvrdí, že čtenáři si budou moci měsíčně prohlédnout několik článků na internetové stránce listu zdarma a pak za další čtení budou platit.

Jde o podobný model, jaký zavedly noviny Financial Times. Na jejich webu uvidí čtenář měsíčně deset článků zdarma a pak je vyzván k uhrazení předplatného. Podle posledních údajů z loňského října měly Financial Times 121 200 platících čtenářů. Každý z nich utratil za placené články 186–299 dolarů ročně. Celkové tržby byly okolo 20 milionů dolarů ročně (asi 368 milionů korun).

Jiný model nabízí jejich konkurent, deník The Wall Street Journal, který patří mediálnímu magnátovi Rupertu Murdochovi. Na jeho webu je část obsahu zdarma – většinou jde o méně propracované zprávy či články založené na agenturních zprávách týkající se zahraniční politiky. Zbytek je přístupný pouze předplatitelům. Předplatné je relativně malé – momentálně kleslo na zhruba 100 dolarů (asi 1800 korun) ročně. Protože se ale The Wall Street podařilo získat přes 1,1 milionu platících čtenářů a část z nich platí ještě staré vyšší předplatné, vydělává list přes 120 milionů dolarů (něco přes dvě miliardy korun) za rok.

Rupert Murdoch navíc prohlásil, že plánuje zpoplatnit i další noviny ze svého impéria, včetně britských The Time. „Jsem přesvědčen, že pokud budeme úspěšní, budou nás rychle následovat veškerá ostatní média,“ tvrdil loni Murdoch. Podle všeho to nenechal náhodě.

Loni jednal s některými dalšími vydavateli anglojazyčného tisku a někteří experti se domnívají, že se dohodli, že postupně přejdou na placený model na webu všechny velké noviny. Murdoch se také snaží zablokovat bezplatný přístup ke zprávám ze svých medií na internetu například prostřednictvím vyhledavače Google.

Noviny obírá Google Nástup plateb za zprávy na internetu uspíšila finanční krize, která snížila příjmy z reklamy v mnoha denících i časopisech i jejich prodej. Šlo ale pouze o uspíšení vývoje.

Už na začátku roku 2007 bylo jasné, že příjmy z reklamy na neplacených webových stránkách novin nerostou tak, jak se předpokládalo, nemohly tudíž zaplatit náklady na provozování zpravodajských webů. Naopak, příjmy začaly postupně klesat.

Velkou část z reklamního byznysu na internetu si totiž začaly ukusovat webové vyhledávače. Dnes pohlcují tyto firmy jako Gogole a Yahoo 60 procent z příjmů z on-line reklamy. Další část připadá na jiné webové stránky a na média dnes zbývá podle údajů amerického listu The Washington Post jen 20–25 procent internetového reklamního koláče.

Autor: