Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Noční metro změní Vídeň v Berlín

Česko

Metro a metropole – Ve Vídni začíná metro o víkendu jezdit celou noc. Je to projev „světovosti“?

Rakouská metropole vítězí v posledních letech v mnoha žebříčcích typu „nejlepší město k životu na světě“.

Jediné, v čem s některými městy, jako třeba Berlínem, prohrává, je noční život.

Změnit to má celonoční víkendový provoz vídeňského metra.

VÍDEŇ/PRAHA Rakouské metropoli se někdy říká „rudá Vídeň“. Teď je však po mnoha letech převaha sociálních demokratů na zdejší radnici ohrožena a průzkumy veřejného mínění naznačují, že by „rudí“ v říjnových volbách mohli přijít o absolutní většinu v zastupitelstvu. Starosta Vídně Michael Häupl, který je v čele metropole už od roku 1994, je protřelý harcovník. On sám na rozdíl od své strany může s udržením svého křesla s poměrně velkou jistotou počítat, v přímých volbách starosty má v průzkumech podporu 51 procent Vídeňanů, zatímco kandidát stále sílících Svobodných Heinz-Christian Strache jen asi pětiny obyvatel hlavního města. Je to také proto, že Häupl ví, jak si pár týdnů před volbami získat voliče.

Když jste si včera otevřeli internetovou stránku, na níž město Vídeň informovalo o nově zavedeném nepřetržitém víkendovém provozu metra, usmíval se na vás právě Häupl, byť sám původně nebyl nápadem nijak nadšen. Už sama otázka únorového referenda byla formulována velice opatrně: „Ve Vídni jezdí denně noční autobusy od 0.30 do 5.00 hodin. Nepřetržitý víkendový provoz metra by stál ročně pět milionů eur a v jeho důsledku by došlo ke změnám na trasách víkendových nočních autobusů. Souhlasíte, aby metro jezdilo o víkendu také v noci?“ I přesto necelých 54 procent obyvatel Vídně hlasovalo v únorovém referendu pro zavedení nepřetržitého víkendového provozu. Před volbami se radnice neodvážila vůli voličů nectít. A přestože na rozdíl od opozičních Zelených a lidovců nebyli sociální demokraté původně příznivci nočního metra, včera na své rudě svítící internetové stránce zvali k oslavnému tahu Vídní. V rámci zahájení celonočního provozu metra měly desítky barů a nočních podniků vstup zdarma.

Logické argumenty odpůrců nočního metra – jako že by při stejných prostředcích, které půjdou na metro, mohly jezdit všude noční autobusy v desetiminutových intervalech – musely stranou. „Vídeň je už dnes metropolí s nejvyšší kvalitou života na světě. Tato nabídka slouží k tomu, aby se Vídeňané a Vídeňanky cítili ještě lépe,“ nechal se slyšet starosta Häupl.

Jiná atmosféra Nejde však jen o obyvatele města. Ve Vídni prožije aspoň jednu noc každoročně na deset milionů turistů. Ti sice chválí kde co, od muzeí přes jídlo až po zeleň, ale trochu hořekují nad mizerným nočním životem. Souhlasí s nimi i mnozí místní.

„Když si chci pořádně zapařit, musím do Berlína,“ říká jeden mladý Vídeňan. „Doufám, že teď s tím metrem se atmosféra ve městě změní a přibudou i nová místa, kde lze zůstat až do rána.“ Ne všichni však mají z víkendového celonočního provozu metra radost. Vedle „spořádaných“ obyvatel, kteří se obávají o klid v nočních ulicích, jsou rozzlobení hlavně taxikáři, kterým ubude klientela. „Pokud chce Vídeň ještě víc nezaměstnaných, tak prosím. Už teď my taxikáři bojujeme o přežití,“ říká k nové vymoženosti taxikář Duje, původem ze Srbska.

„Výtržníci, opilci, ti budou jezdit metrem. Ale slušné dámy si stejně vezmou taxíka, tedy doufám,“ řekl Duje reportérovi rakouského deníku Standard. I o bezpečnost má být však v nočním metru postaráno. V každé soupravě má být dvoučlenná policejní hlídka.

***

DRAHÝ NOČNÍ ŽIVOT * Metro ve Vídni jezdí od včerejška o víkendu celou noc. V každé soupravě budou dva policisté. * Roční náklady budou přibližně pět milionů eur. * O zavedení se rozhodlo v referendu, pro hlasovalo 54 %.

PŘÍKLADY ZE SVĚTA

Londýn * Zdejší metro je nejstarší na světě, první vlak vyjel na svou trasu již v roce 1863. V současnosti ho tvoří 11 tras a více než 270 stanic. Poslední dobou je ale mnoho částí města rozkopaných kvůli blížící se olympiádě, uzavřeny byly i některé stanice. Metro nejezdí celý den, první vlaky vyjíždí zhruba ve 4.45 ráno, poslední v jednu hodinu v noci. 24hodinový provoz se ale plánuje právě na den zahájení a ukončení olympiády. S londýnským metrem je spjata i známá hláška „Mind the gap“ („Dávejte si pozor na mezeru mezi vlakem a nástupištěm“), kterou zde začali používat již v roce 1969.

Paříž * Mnoho stanic pařížského metra se pyšní secesními ozdobami a nápisy. Podzemní dráha byla otevřena na počest Světové výstavy v roce 1900, kterou tehdy Paříž pořádala. Pařížské metro je druhé nejvytíženější v Evropě (po Moskvě), denně přepraví 4,5 milionu pasažérů. Skládá se z 16 linek a více než 300 zastávek. První vlaky vyjíždějí poměrně pozdě – kolem půl šesté ráno –, posledním se dá svézt ve čtvrt na dvě v noci, v pátek a v sobotu ještě o hodinu později. Na Nový rok či během významných svátků jsou některé trasy v provozu 24 hodin.

Berlín * Metro v německém hlavním městě začalo fungovat již v roce 1902 a v současnosti má již 173 zastávek. V Berlíně jezdí celkem deset linek „podzemky“, Berlíňané však také hojně využívají městskou rychlodráhu (S-Bahn). Od roku 2003 jezdí v pátek a v sobotu většina linek po celou noc, a to v 15minutovém intervalu. Ostatní noci nahrazují metro autobusy.

New York

* Jedna z přezdívek je „město, které nikdy nespí“, a stejně tak se odpočinku nedostává ani newyorskému metru. V provozu je 24 hodin denně. S délkou 369 kilometrů a počtem stanic 468 se jedná o jeden z nejstarších a nejrozsáhlejších systémů veřejné dopravy na světě. Určitou zvláštností je souběžný provoz „zastávkových“ souprav a „rychlíků“ – některé vlaky stanicemi projíždějí.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!