Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Normální bigbítová kapela

Česko

Alternativního Anděla letos získal projekt Birds Build Nests Orchestra. O své hudbě mluví Petr Ferenc.

* LN Debut Night Night byl nahrán už v roce 2005. Čím to zpoždění?

Potenciální vydavatel, který námi chtěl zahájit činnost svého labelu, se najednou vypařil ze světa se spoustou slibů a dluhů - v našem případě tedy jen toho prvého. Kde je mu asi konec? A tak jsme čekali, až budeme mít s Michalem Brunclíkem dost peněz na vydání desky oba zároveň - vždycky byl jeden z nás solventní, a druhý ne. Až se to nakonec sešlo. Pro nahrávku to byla dobrá zkouška časem, ani po dvou letech mezi nahráním a vydáním nás neomrzela. Druhou stranou mince je, že na koncertech už hrajeme něco úplně jiného. Nový program snad vyjde ještě letos.

* LN Získali jste alternativního Anděla. Co to pro vás znamená?

Hlavně překvapení. Ceny za alternativní hudbu, stejně jako jiné kategorie, v minulých ročnících soutěže tu a tam připomínaly rozdávání sošek za výdrž a zásluhy. Jako skupina, která ten rok debutovala vinylovou deskou, navíc vydanou vlastním nákladem, jsme pozornost ze strany Akademie opravdu nečekali.

* LN Kolega Michal Brunclík se v únoru vrátil z Indie. Byl sbírat inspiraci?

Byl odpočívat po vysilujícím pracovním nasazení. Nevím, kolik inspirace nabral, i po návratu chodí na pivo, jí maso a nezačíná každou větu soustředěným óm. Také říkal, že v Indii je nemožné sehnat LP desky. Jedna z jeho fotografií možná někdy ozdobí obal nějaké další z našich desek, je na ní množství drátů rozhodně větší než malé.

* LN Říkáte, že použití hudebních útržků a ploch je ve vaší hudbě ovlivněno výhradně estetickými hledisky... Která to jsou?

Jen a jen uši - musí se nám líbit to, co slyšíme, užší stylová pravidla nemáme. Ony si ty gramofony a desky řeknou o to, co s nimi má být uděláno. Naše zkoušení a tvorba vypadá tak, že si při čaji ve velmi laxním pracovním tempu pouštíme elpíčka a hledáme na nich zajímavé útržky. Ty si pak pouštíme zároveň na více gramofonech a zajímavé kombinace zaznamenáváme. Takže, jak je vidět, hudbu opravdu skládáme. Nacvičené kombinace hrajeme na koncertech a nahráváme ve studiu. Vlastně fungujeme jako normální bigbítová kapela.

* LN I tak je způsob vaší tvorby poměrně ojedinělý. Existuje v zahraničí kapela, která pracuje podobně jako vy? Co vás ze současné hudební scény baví?

Hráčů, kteří hrají na gramofony „neobvyklým“ způsobem, to jest objevují jiné možnosti nástroje než jen přehrávat rytmy tancechtivým, je ve světě docela dost - ostatně „vynálezcem turntablismu“ není nikdo jiný než John Cage a v Čechách Milan Knížák, který svou broken music začal provozovat už v roce 1965. V loňském roce jsem navštívil jeho koncert a bylo to vynikající - v domě OKD málem uletěla střecha. Všichni mrtví jsou současníci, říká kapitán Nemo. Já dodávám, že všichni živí jsou budoucími současníky. Kolegu Michala Brunclíka baví především disko, já zrovna prožívám okouzlení československým bigbandovým popem padesátých let.

***

Celý rozhovor najdete na lidovky.cz

* www.lidovky.cz/kultura

Autor: