* LN Na konferenci jste mluvil o nové generaci baterií, takzvaných lithium-vzduchových. Kdy by se mohly objevit v běžném provozu?
Nyní jsme ve fázi vědeckých výzkumů, které potrvají do roku 2012. Od toho, zda výzkum půjde dobře, se bude odvíjet i rozvoj baterií ve výrobě. V současnosti je to spíš vědecká než inženýrská práce. Jde o složitý systém. Lithium-iontové baterie jsou příliš těžké, ale poměrně snadné na výrobu, a navíc efektivní a s dlouhou životností. A jsou také velká výzva. Bude totiž nutné vyrobit speciální membrány, jimiž by se do baterie dostával vzduch a zároveň by ji chránily.
* LN Kdy se nové generace baterií dočkáme? Je to spíš otázka let, nebo desítek let?
Podle mého názoru je to z technického hlediska otázka zhruba deseti let.
* LN Současné baterie mohou v určité situaci explodovat. Jak to bude s novou generací?
To záleží na mnoha aspektech. Zrovna pracujeme na tom, abychom tyto potíže vyloučili. První prototypy mívají problémy. Očekáváme ale, že baterie budou relativně bezpečné. Neměly by například oxidovat a rozhodně nebudou explodovat. To nebude jejich problém.
* LN Pracujete pro výzkum IBM. Proč se zajímá zrovna IBM o budoucí elektromobily?
IBM v rámci svého konceptu chytřejší planety hledá cesty, jak zefektivnit všechny součásti našeho života od dopravy, spotřeby energií až po potravinářský průmysl. Proto jsou elektromobily jednou z oblastí, o které se zajímá a kde provádí vlastní výzkumy.