Není náhodou, že vítěze pěvecké soutěže X Factor představí Nova ve finále na Den dětí. „Je to jen hra,“ lze si vypomoci klišé, kterým pravidelně a vždy marně skrývají své naštvání ti, kdo třeba v televizním Milionáři špatnou odpovědí přijdou o vyhrané statisíce.
Ano, hledání talentů v soutěži X Factor, které začne v neděli, i vědomostní kvíz Milionář, který o den později nasadí konkurenční Prima. jsou hry, ale hlavně výnosné podniky. Čerstvý průzkum společnosti FremantleMedia, od níž Nova lokální licenci na X Factor koupila, ukázal, že právě show zaměřené na hledání talentů (ve zpěvu, tanci, znalostech...) loni dominovaly hlavním vysílacím časům televizí po celém světě a že jsou žánrem pro diváky nejlákavějším. Ačím víc ohromených umem ostatních a hlasujících pro ně za vlastní peníze, tím větší zisky televizí.
To se samozřejmě ví. Stejně jako to, že už dávno nestačí, aby si na Kavčích horách sedl Aleš Ulm s kolegy a na koleni vymysleli, co bude sranda. Opravdu úspěšné zábavní pořady vznikají už jen na několika málo místech světa, neboť jejich vývoj je drahý, a prodávají se za velké peníze. Kupující televize se mohou honosit, že přinášejí „nejúspěšnější show posledních let“, ale zavazují se také dodržet řadu přísných pravidel, aby pořady vypadaly téměř stejně jako v zahraničí.
Zajímavější je, že zatímco ze zaplavování světa svou kulturou bývá nejčastěji viněna Amerika, na poli televizní zábavy vládnou britské formáty, a to s 33% celosvětovým podílem (až další se umístily USA a Nizozemsko, tam sídlí společnost Endemol, který vyprodukovala hlavně show BigBrother). Jen britský FremantleMedia prodal do Česka hned několik svých formátů - Nově SuperStar, Primě improvizační show Konečně jsi tady (Thank God You’re Here) či dodnes běžící soutěž 5 proti 5. Lokální perličkou je, že Prima pro pořady od Fremantlu přebírá hvězdy vyrostlé na Nově: první uváděl Josef Carda z Tele Tele, druhou moderuje Petr Novotný.
Jeho syn Pavel zdá se být mezi mnoha bývalými účastníky televizních „reálných“ show jedním z mála, kteří pochopili, že podobné pořady jsou opravdu jen hrou. Už malé děti jsou vedeny k tomu, že po hře se vždy člověk vrací k práci. Novotný junior to zvládl, byť z oboru nevykročil. Jeho sloupky pro bulvár jsou drsné, ale chytré a vtipné. Psát umí, stejně jako Aneta Langerová a pár dalších umí zpívat.
Co ale desítky těch, kteří na pár týdnů okusí televizní slávy, a na zem se vrátit neumí? Můžeme je litovat, nebo nemusíme. A Pavel Novotný má aspoň o kom psát.
O autorovi| Ondřej Aust MEDIÁLNÍ DIÁŘ, redaktor Lidových novin