Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Nové pojetí Wagnerova prokletého námořníka

Česko

Pokusem o vykročení z běžného přístupu k Wagnerově Bludnému Holanďanovi je inscenace Divadla F. X. Šaldy v Liberci. To, že zůstalo u pokusu, zavinilo místy až ostudné hudební nastudování a řízení orchestru Martinem Doubravským. Jeho předchozí práce dokládá, že bohužel nejde o náhodu. Přitom scénické řešení nabízí netradiční přístup k příběhu prokletého námořníka.

Režisér Oldřich Kříž se totiž na starou námořnickou ságu podíval pohledem Dalanda, sužovaného vracejícími se otázkami, kdy krátké setkání jedné bouřlivé noci se záhadným cizincem změnilo život jeho a životy všech, kteří ho potkali. Tato připsaná nezpívající postava se objeví již začátkem předehry a zůstává na scéně přítomna až do konce; několika větami uvádí každé dějství z pohledu „svého“ osudového momentu. Vše se tak děje jako Dalandova palčivá vzpomínka, která otázku, zda aktéři příběhu mohli jednat, nechá už nezodpovězenou. Snad by dívenka, která ho provází, mohla být dnes jeho vnučkou, kterou by učil hrát po námořnicku karty - kdyby tehdy cizince nepozval domů a kdyby mu svou dceru za lákavou nabídku vlastně neprodal. Mohl ale jednat jinak? A Senta? Nebyla Holanďanovi souzena? Nejsou osudy pevně utkány, jako když přadleny tkají z provázků mizících kdesi nahoře? Starému Dalandovi zůstaly jen otázky, které mu ale nikdo nezodpoví.

Pro takto pojatého Holanďana vytvořil Daniel Dvořák působivou scénu, kde rozpadající se dřevěné žebroví lodě evokuje fragmenty vzpomínek, mezi nimiž se Dalandův život odehrál. Dojem ustrnutí v čase zesiluje šikma vzedmutá jako čelo zastavené vlny. Zadní horizont tvoří igelitová fólie, za níž se objevuje silueta bludné lodi. Kostýmy Jana Kříže s bělostnou Sentou, černým Dalandem a hnědým Erikem sledují spíše ságu než konkrétní časové vymezení příběhu; brčálově zelené boty a kalhoty Holanďana však evokují spíše vodníka než věčného mořského zatracence a zelené síťování, opakované i na částech oděvu Senty, příliš přímočaře ilustrují nákazu, kterou Holanďan šíří.

Pro Richarda Haana je Holanďan parádní rolí, kterou v libereckých podmínkách zvládal stále ještě spolehlivě. Jitka Svobodová má pro Sentu průrazný hlas, méně již pevnost a barevnost; obtížnou roli uzpívala, ale typově se s Holanďanovým osudem míjí.

Nezbývá než litovat, že originální režijní a scénické řešení, které mohlo libereckého Holanďana vymanit z operního průměru, bylo ve výsledku potopeno hudebním nastudováním.

HODNOCENÍ LN *** Richard Wagner: Bludný Holanďan

Dirigent: Martin Doubravský Režie: Oldřich Kříž Scéna: Daniel Dvořák Kostýmy: Jan Kříž Divadlo F. X. Šaldy v Liberci

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!