Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Česko

Novela omezí triky při nákupech. Proč se jí přezdívá tlačítková a co má od Nového roku přinést zákazníkům?


Pravidla pro e-shopy čekají změny. | foto: Profimedia.cz

Premium
Kamenné prodejny a e-shopy se budou muset na povánoční výměny a reklamace nevhodných dárků pořádně připravit. Po Novém roce totiž vstoupí v platnost novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

„Když si dnes koupím například žehličku a ta se do půl roku rozbije, bere se to tak, že žehlička má zkrátka vadu. Prodávající musí prokázat, že to není vadou žehličky, ale že jsem s ní jen špatně zacházela, jinak má povinnost tu vadu mi kompenzovat. Nově se tady ta ochranná doba – presumpce toho, že to je věcí, a ne mnou –, prodlužuje na jeden rok,“ vysvětlila advokátka Petra Dolejšová, jež se specializuje na právo v e-commerce neboli v elektronickém obchodování.

Zákon totiž obecně v tomhle ohledu předpokládá, že byla věc vadná už při převzetí – ovšem jen pokud prodávající nedokáže opak. Od jednoho roku po nákupu už je na zákazníkovi, aby prokázal, že mělo zboží nějakou vadu už při pořízení. A jak v takovém případě postupovat?

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se