Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Nový boeing doletěl do Evropy

Česko

FARNBOROUGH Letošní největší událost světa letectví, přehlídka letecké techniky ve Farnborough u Londýna, se bude zřejmě kvůli škrtům ve státních rozpočtech na obranu nést ve střízlivém duchu. Ve své civilní části by však měla vyznít optimističtější než loňský sesterský aerosalon v Le Bourget u Paříže, který silně poznamenala globální ekonomická recese. Čekají se známky oživování v sektoru, analytici ovšem nepředpokládají, že hodnota nových zakázek by se mohla byť jen přiblížit rekordu 88,7 miliardy dolarů (1,7 bilionu korun) z předloňské výstavy ve Farnborough.

Hlavním magnetem akce se bezpochyby stane průkopnický letoun 787 Dreamliner americké společnosti Boeing, který včera do Farnborough přiletěl na svou první zahraniční cestu. Konkurovat mu co do pozornosti bude schopen zřejmě jen nový vojenský přepravní letoun A400M od evropského výrobce Airbus.

Dreamliner je prvním komerčním letadlem na světě vyrobeným z karbonových kompozit, to znamená, že je výrazně lehčí a úspornější. Celý projekt 787, podobně jako v minulých letech projekt obřího A380 od Airbusu, však trpí neustálými odklady a o novém zpoždění dodávek se začalo mluvit těsně před aerosalonem.

Letoun včera přeletěl letiště se zamáváním křídly a po přistání se z něj za mediálního cirkusu vynořili manažeři Boeingu v čele s generálním ředitelem Jimem McNerneym, který ovšem do letounu nastoupil až po přistání. „Takto se budou dělat letadla příštích 80 let,“ prohlásil poté před novináři šéf Boeingu. Zahraniční debut Dreamlineru byl dlouho odkládán a nebylo ani zcela jisté, zda kvůli technickým potížím vůbec do Farnborough dorazí. Let do Anglie je prvním z pěti testovacích letů Dreamlineru mimo Spojené státy.

První dodávku sériových letadel japonské společnosti All Nippon Airways firma kvůli výrobním problémům odsunula proti původnímu termínu o dva roky na konec letošního roku. Manažeři Boeingu navíc těsně před aerosalonem upozornili, že dodávka by mohla být dále odložena až na první měsíce příštího roku.

Sám Boeing dal tento týden najevo, že žádné příliš velké kontrakty ve Farnborough nečeká, a zdůraznil, že si zakázky na přehlídku nenašetřil. Rýpl si tak do evropského konkurenta, který má v posledních letech tendenci hlásit se o prvenství v oboru tím, že si na těchto prestižních akcích připravuje dopředu velké bloky zakázek. „Důležité nakonec bude, kde budeme na konci roku nebo v dlouhodobém horizontu,“ řekl viceprezident Boeingu pro marketing komerčních letadel Randy Tinseth.

Pozornost se bude oběma velkým rivalům na aerosalonu věnovat i kvůli jejich sporu o subvence, který je největším světovým obchodním sporem u Světové obchodní organizace; sleduje se i jejich souboj o zakázku na tankovací letadla pro americké vzdušné síly za 50 miliard dolarů. Evropský výrobce EADS připravuje i další velké zbrojní projekty. Snaží se například prodat stíhačky Eurofighter v Indii, rozjednány jsou i obchody v Brazílii. „Evropské vlády seřezávají rozpočty, jak to jde, tak musíme hledat nové trhy,“ říká Stefan Zoller, manažer obranné a bezpečnostní divize EADS. Jako příklad nového trhu s velkým potenciálem uvádí Brazílii. Výdaje na armádu se tam jen v loňském roce zvýšily skoro o čtvrtinu.

Oběma firmám však alespoň v lukrativním sektoru civilních letadel s úzkými trupy šlapou na paty menší konkurenti, jako kanadský Bombardier nebo brazilský Embraer.

„Veletrh se koná trochu brzy na to, aby tu nastal velký nárůst zakázek, bude jich ale pravděpodobně více než v Paříži,“ řekl agentuře AP Raymond Jaworowski z firmy Forecast International. Podle něj by růst měl akcelerovat ve druhé polovině roku.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) očekává, že zisk leteckého odvětví ve světě letos dosáhne 2,5 miliardy dolarů proti loňské těžké ztrátě 9,4 miliardy USD. Oživení bude vycházet z Asie, Blízkého východu a Severní Ameriky, zatímco Evropa bude kvůli řadě stávek, dluhové krizi a jarnímu přerušování provozu kvůli sopečnému popelu nad kontinentem zaostávat.

***

BOEINg 787 DREAMLINER

Středně velký letoun 787 Dreamliner je prvním komerčním letadlem na světě vyrobeným z uhlíkatých vláken namísto hliníku. Je tak výrazně lehčí a odolnější než nynější letadla a díky tomu má i nižší spotřebu paliva a levnější údržbu.

Boeing 787-8 / 787-9 / 787-3 Dolet: až 15 770 km Cestovní rychlost: 1050 km/h Kapacita: 250 / 290 / 330 míst Motory: GE, Rolls-Royce Výrobce: Boeing, Seattle, USA Cena: 150 až 205 milionů USD

trup z lehkých kompozitních materiálů (uhlíkatá vlákna) namísto hliníku

Boeing 787

Airbus A380

větší palubní okna

odlehčená křídla (úspora na spotřebě paliva: 20 %)

Zdroj: ČTK

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!