Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Nový pohled na svět

Česko

Většina lidí o ní nikdy neslyšela a vypadá skoro jako výmysl science fiction. Přesto se s ní už letos začnou běžně setkávat i Češi. Takzvaná „rozšířená realita“ mění náš pohled na svět a dokáže jej obohatit o vše, co si jen budeme přát

Chcete jít po ulici a jediným pohledem na jakoukoli budovu hned zjistit, jaké firmy v ní sídlí nebo jaká je její historie? Chcete si doma vybírat nábytek z katalogu a v reálném prostoru vidět, jak bude ve vašem obýváku vypadat? Chcete z tribuny naživo sledovat sportovní utkání a přitom vidět detailní informace o každém hráči, na kterém spočine vaše oko? Tak zapomeňte na pohádky o virtuální realitě. Nemusíte čekat desítky let a nepotřebujete žádnou přilbu ani speciální obleky. Jen své oči a mobilní telefon. Už dnes.

Přelomová technologie augmentované neboli rozšířené reality začala hýbat světem teprve v minulém roce a hned se jí chytly největší značky světa. IKEA, Adidas, Nike, McDonald’s, Disney, Stella Artois, LEGO, Ford, Toyota a nespočet dalších. V neposlední řadě také český Seznam nebo společnost Mediatel, která provozuje Zlaté stránky. Všechny tyto firmy se stávají důkazem, že zdaleka nejde jen o další technickou hříčku a svoje využití nachází napříč všemi obory. Její praktické možnosti navíc ocení téměř každý.

Jen skutečnost už nestačí

Rozšířená realita má jednu zásadní výhodu. Všechno potřebné už dnes umí moderní mobilní telefony i většina počítačů a stačí toho jen správně využít. Nepotřebuje žádná nedostupná futuristická udělátka, a kdo zvládá práci s běžnými přístroji, které jsou dnes na trhu, bez problémů zvládne i práci s ní. Nestojí prakticky nic a díky internetu je její dostupnost takřka neomezená.

Představte si například, že vybíráte novou pohovku, ale pořád si nejste jistí, jestli se bude do pokoje hodit. „Zkoušíme si oblečení před tím, než si ho koupíme. Proč nemůžeme dělat to samé s nábytkem?“ ptá se Robin Westergren, který pro řetězec IKEA vypracoval speciální katalog. Díky němu stačí kamkoli namířit telefon a na displeji se pak zobrazuje trojrozměrný model nábytku v životní velikosti obklopený skutečným okolím. Užitečná maličkost, která je však jen vrcholkem ledovce.

Dalším plusem je, že uživatel se nemusí vůbec zajímat o to, jak systém funguje. Prostě si jen v telefonu spustí program pro dané využití, ať už jsou to nákupy, cestování, sledování sportu nebo hraní her. Princip je nicméně jednoduchý. Aplikace zná přesnou polohu telefonu a dokáže poznat, co kamera zrovna snímá. Reálný obraz pak doplní o digitální vrstvu s potřebnými informacemi nebo obrázky. Člověk pak vidí přesně to samé co ve skutečnosti, jen doplněné o popisky, loga nebo ve zmíněném případě kusy nábytku.

Od vizitek po tenisky

Fantazie velkých korporací i obyčejných nadšenců, kteří se na nový fenomén vrhli, už stvořila obrovskou nabídku jinak běžných produktů, které obohacením o prvky rozšířené reality získávají zcela nový rozměr. Třeba takové augmentované vizitky od Jonase Jägera. Ty vypadají jako jakákoli jiná navštívenka, když se ale doma nebo v práci položí před počítač s webovou kamerou, objeví se na monitoru trojrozměrná postava daného člověka, podrobné informace o něm, přímé odkazy na jeho stránky, nebo dokonce jeho nejnovější příspěvky na Facebooku a dalších sociálních sítích.

Oblastí, která podobné projekty přitahuje, je i sport. Společnost IBM už při loňském Wimbledonu spustila aplikaci, která návštěvníkům pomáhala najít restaurace v okolí, veřejné záchodky, taxislužby a podobně. Ještě mnohem dál míří koncept nazvaný EyePly. Ten návštěvníkům živých zápasů přináší informace, které jinak poskytuje jen televize nebo internet. Stačí třeba nasměrovat telefon na basketbalového hráče a během sledování jeho výkonu si lze prohlédnout i všechny jeho statistiky a další zprávy. Aktuálně se pracuje především na baseballu a mluví se o golfu, brzy se ale dočkají i další sporty.

Velkou pozornost ale získávají i poněkud šílené projekty, které spadají spíš do oblasti reklamy a mají především přitáhnout pozornost. Adidas v půlce února uvede na trh speciální kolekci bot, které mají augmentované prvky zabudované přímo do svého designu. Takže když se vrátíte z procházky a zujete se, zábava s nimi rozhodně nekončí. Ve spojení s počítačem vás bota přenese na speciální stránky s prostorovými hrami, kde bota ve vašich rukou funguje rovnou jako herní ovladač. U nás sice kolekci nazvanou Originals AR Game Pack nekoupíte, ale už třeba v sousedním Německu ano.

Velkou pružnost prokázal i největší americký výrobce papírových přání a pohlednic – společnost Hallmark. Ta ke svému letošnímu stému (!) výročí od založení připravila speciální valentýnská přání pro zamilované, která fungují hned nadvakrát. Jednak potěší jako klasické přání, a když si je obdarovaný prohlédne před počítačem, roztančí se mu přímo v rukou zamilované postavičky a všechno doplní i zvuk a hudba.

Český pohled na věc

Většina odborníků se nicméně shoduje, že zdaleka největší potenciál leží v oblasti vyhledávání kontaktů a navigace. A to je oblast, ve které mezi aktivní průkopníky patří i české firmy. „Proč by měl člověk něco hledat nad mapou, když může všechno vidět přímo přes kameru? Je to velice jednoduché a uživatelsky zajímavé. Koukat se na svět tímto způsobem je něco jiného, než na co jsou lidé zatím zvyklí,“ říká Ivan Mikula, který na využití augmentované reality pracuje ve společnosti Seznam.

Seznam chce ještě letos využít své rozsáhlé databáze firem a kontaktů a nabídnout aplikaci, která všechny tyto informace přinese kdykoli přímo na ulici. Navíc vztažené ke konkrétnímu místu, které člověk vidí v jeho skutečné podobě. Opět stačí namířit kameru a majitel telefonu se hned dozví třeba to, na sídlo jaké společnosti se dívá.

„V tuto chvíli jsou augmentované aplikace postavené hlavně na vyhledávání a uživatel přes displej telefonu zjišťuje, kde najde nejbližší kulturní památku, penzion nebo restauraci. Rádi bychom to spojili i s dalšími informacemi, například otevírací dobou či možností rezervace, a případně chceme rovnou umožnit i mobilné ní platby,“ popisuje Mikula plány Seznamu.

Stejným směrem se vydala i společnosti Mediatel, která tímto způsobem už od začátku letošního ledna nabízí kompletní databázi svých Zlatých stránek. Na projektu spolupracuje s mezinárodním systémem Layar, který je v oblasti vizualizace takzvaných „points of interest“, tedy zajímavých či důležitých míst, jedním z nejúspěšnějších. Když se někdo přes svůj telefon připojí do Layaru, z nabídky vrstev doplňujících skutečný obraz si může vybrat právě tu od Zlatých stránek.

„Uživatel spustí Layar, vybere si vrstvu Zlatých stránek a pak jen zadá, co hledá a v jakém okruhu. U výsledků se mu zobrazí veškeré detaily, může na ta místa rovnou zavolat či poslat e-mail a může se také nechat navigovat až k cíli,“ vysvětluje Pavel Kotyza z Mediatelu, který v Česku spustil podobnou aplikaci jako vůbec první. „Je to nová technologie, ve které vidíme velký potenciál. Přístroje to začínají podporovat a není důvod do toho nenaskočit. Sami přiznáváme, že nám trochu ujel vlak při přechodu na internet, a nechceme si ho nechat ujet v oblasti mobilů,“ dodává.

Poslední překážka

V cestě masovému rozšíření jedné z nejzajímavějších novinek posledních let tak už vlastně stojí jediná věc. Ochota samotných lidí ji využívat, což vyžaduje především mobilní internet a často také poslední generaci mobilních telefonů, takzvaných smartphonů. V tomto ohledu ale rozšířená realita vlastně pomáhá sama sobě – její možnosti jsou velkým lákadlem, které k těmto zařízením přitahuje pozornost. Masivní úspěch iPhonu od společnosti Apple mluví za vše a vstříc tomuto trendu vycházejí i mobilní operátoři. Ti musejí nejprve odbourat strach lidí z dříve nevalných datových služeb a počítá se s tím, že během roku se v tomto směru objeví velmi přístupné služby.

„Tyto aplikace sice mohou ze začátku fungovat jen jako podpora mobilního internetu, ale vývoj je natolik rychlý, že za měsíce či maximálně rok budou běžně používány. Mobilní internet jde nesmírně rychle kupředu, každý měsíc je jako rok. Myslím, že na konci roku bude Česká republika konečně mobilní,“ domnívá se Mikula.

Zatímco ještě před rokem u nás mobilní internet skutečně téměř nikdo neznal a nepoužíval, velký boom v zahraničí se rychle projevil i zde. Podle odborníků se mobilní internet vyvíjí až čtyřikrát rychleji než ten běžný. „Masovější využití mobilního internetu a aplikací lze očekávat už na konci letošního roku a v průběhu příštího. Tam už jsem přesvědčen, že mobilní internet bude přirozenou součástí našeho života,“ doplňuje Mikula.

Není jistě žádnou povinností nadšeně hýkat nad každým rádoby převratným objevem. Digitální svět však pomalu ale jistě začíná opouštět svůj elektronický prostor pevně oddělený od fyzické reality a zasahuje přímo do toho, jak vidíme a chápeme skutečný svět. Je tak možná jen otázkou času, kdy nám vylepšený pohled na svět prostřednictvím dipleje přijde přirozenější než ten skutečný. Informačně bohatší bude každopádně a dost možná i zábavnější. A to je přece to hlavní.

***

Stačí nasměrovat telefon při utkání na konkrétního hráče. Displej k němu okamžitě zobrazí všechny údaje a dostupné statistiky jeho výkonů ” Co je rozšířená realita

Rozšířená neboli augmentovaná realita představuje mezistupeň mezi realitou skutečnou a virtuální. Je doplněním zobrazené skutečnosti o uměle přidané informace. Přestože je její koncept znám již od počátku devadesátých let, až v současnosti se vyvinula zařízení typu iPhone, která sice původně vznikla za jiným účelem, ale jejichž různé funkce ji společně dokáží zprostředkovat. Prakticky okamžitě se stala tahounem kreativních marketingových kampaní a jako výjimečný nástroj k propagaci produktů a značky ho využívá nespočetné množství společností – od automobilek až po prodejce oblečení nebo potravin. Největší přínos pro běžného člověka se však předpokládá v navigaci, hledání kontaktů a turismu.

Augmentované aplikace jsou buď počítačové, tedy ovládáné přes webovou kameru, nebo mobilní, které mají výrazně větší potenciál. Z technických prostředků využívají především určení polohy prostřednictvím GPS, kvalitní fotoaparáty a kamery nebo dotykové displeje. „Nyní jsou augmentované aplikace postavené hlavně na vyhledávání památek, penzionů nebo restaurací, chceme ale umožnit i mobilní platby,“ říká Ivan Mikula ze Seznamu

O autorovi| Vojtěch Bednář, redaktor LN

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...