Z následujícího přehledu si lze udělat obrázek o tom, jak poslední opatření ministerstva školství zredukovalo předepsané počty povinných hodin, aby tak poskytlo školám více volnosti. Hodiny ušetřené na češtině nebo matematice mohou (ale nemusejí) věnovat například konverzaci v cizím jazyce, mohou ale zavést i zcela nové předměty.
***
* Počet hodin, které se předmětu věnují týdně dohromady ve všech ročnících daného stupně. Zdroj: VÚP Praha
Tabulka
I. STUPEŇ (1.–5. ROČNÍK)
minimální časová dotace*
Jazyk a jazyková
komunikace
Český jazyk a literatura
35 (dříve 38)
Cizí jazyk 9
Matematika a její aplikace
20 (dříve 22)
Informační a komunikační
technologie 1
Umění a kultura
(hudební výchova a výtvarná
výchova) celkem 12
Člověk a zdraví
(tělesná výchova) 10
Člověk a svět práce 5
Průřezová témata – nutno
zařadit, hodiny lze čerpat
z disponibilních hodin
Disponibilní časová dotace
(hodiny, které může škola
využít podle svého uvážení)
14 (dříve 9)
CELKOVÁ POVINNÁ
ČASOVÁ DOTACE 118
II. STUPEŇ (6.–9. ROČNÍK)
(minimální časová dotace*)
Jazyk a jazyková
komunikace
Český jazyk a literatura
15 (dříve 16)
Cizí jazyk 12
Matematika a její aplikace
15 (dříve 16)
Informační a komunikační
technologie 1
Člověk a společnost (dějepis,
výchova k občanství)
celkem 11 (dříve 12)
Člověk a příroda (fyzika,
chemie, přírodopis, zeměpis)
celkem 11 (dříve 12)
Umění a kultura (hudební
výchova, výtvarná výchova)
celkem 12
Člověk a zdraví (tělesná
výchova, výchova
ke zdraví) celkem 10
Člověk a práce 3 (dříve 4)
Průřezová témata – nutno
zařadit, hodiny lze čerpat
z disponibilních hodin
Disponibilní časová dotace
24 (dříve 18)
CELKOVÁ POVINNÁ ČASOVÁ
DOTACE 122