Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Nový šéf žene Škodovku do světa... ... Hyundai chce růst, TPCA vyčkává

Česko

Český autoprůmysl: výroba aut v zemi ještě dva roky poroste, pak narazí na své limity - nedostatek technicky vzdělaných lidí, kapacitu silniční a železniční sítě a také omezené nabídky dílů pro výrobu

PRAHA Polovinu tuzemské produkce osobních vozů představuje Škoda Auto, automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích mají čtvrtinové podíly.

Škodovka pod vedením Winfrieda Vahlanda, který usedl do křesla předsedy představenstva loni v září, chce do roku 2018 svou produkci zdvojnásobit. Rozhýbat kolos s 26 tisíci zaměstnanci ale potrvá dlouho. Letos proto Škodovka v Česku zvýší produkci jen minimálně. Větší úsilí věnuje investicím, jejichž efekt se projeví později.

Škoda investuje stamiliony Jednou z investic je rozšíření skladovací plochy v Mladé Boleslavi z 50 tisíc na 74 500 metrů čtverečních, což si vyžádá náklady 800 milionů korun. Výstavba má být dokončena příští rok.

Další stavbou bude rozšíření výrobní haly M13, kde se nyní denně vyrábí 900 vozů Škoda Octavia. Roční kapacita produkce se tak po roce 2013 zvýší ze současných 225 tisíc na 325 tisíc vozů.

Škoda Auto loni prodala rekordních 762 tisíc automobilů. Z toho v Česku vyrobila 576 tisíc aut. Zbytek pochází ze zahraničních závodů v Číně, Indii a Rusku.

Hlavní letošní snahou Škodovky bude změna image firmy.

„Chceme, aby se Škoda stala světovou značkou. Chceme ty nejlepší lidi a nabídneme jim ty nejlepší podmínky. Nikdo se nesmí divit, když v továrně v Mladé Boleslavi potká Číňany nebo Indy v turbanu,“ prohlásil Winfried Vahland. Chce zefektivnit i nákup komponentů. Pět let před nástupem do čela Škodovky Vahland řídil aktivity skupiny Volkswagen v Číně a zjistil, že tamní dodavatelé autoskel či elektrovýbavy jsou schopni dodávat své výrobky i do Evropy.

Prvním viditelným krokem nové strategie bude autosalon v Ženevě na začátku března, kde Škoda Auto představí své nové logo a novou komunikační strategii.

Co s Vrchlabím?

Prosazování nové strategie ale nepůjde hladce. Balvanem na krku Winfrieda Vahlanda je závod ve Vrchlabí, který nemá stabilní výrobní program. Dočasně se tam vyrábějí starší octavie druhé generace. Od letošního roku se tam montují i vozy Škoda Roomster. Tato montáž se ale značně prodražuje, protože díly se lisují v závodě Kvasiny, pak se převážejí do osmdesát kilometrů vzdáleného Vrchlabí, kde se vůz smontuje. A opět se veze zpět do Kvasin k lakování, protože lakovna ve Vrchlabí chybí.

Aktuálním problémem Škodovky může být i probíhající kolektivní vyjednávání. Odboráři jsou přesvědčeni, že rostoucí prosperita firmy se musí odrazit i ve mzdách. Průměrná měsíční mzda ve Škodě auto loni převýšila 32 tisíc korun. To představovalo zhruba šestiprocentní meziroční růst. Podle odborů by i letos měly mzdy růst podobným tempem, vedení firmy však uvažuje o růstu mírně nad inflací, která loni činila 1,5 procenta. Dohody mají být uzavřeny do konce března.

Hyundai roste, TPCA tápe Lepší výhled na letošní rok má továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích. Podle dříve přijatého plánu má připravené rozšíření výrobní kapacity na 300 tisíc aut ročně. „Třetí směnu, která zvýší výrobní kapacitu, zavedeme na podzim. Loni jsme vyrobili 200 tisíc vozů, letos poroste produkce dvojciferně, ale plné kapacity 300 tisíc aut dosáhneme až v příštím roce,“ řekl LN Petr Vaněk, šéf komunikace nošovické automobilky.

Po předloňských revoltách se firmě také podařilo stabilizovat pracovní tým. Přispělo k tomu i zvýšení průměrné dělnické mzdy z 18 534 korun na loňských 21 325 korun. Průměrný měsíční plat všech pracovníků, s výjimkou korejských manažerů, se loni meziročně zvýšil o víc než deset procent na 23 506 korun.

Hyundai v Nošovicích má výrobu zajištěnou i vhodným výběrem modelů. Vedle klasických vozů Hyundai i30 v provedení hatchback a kombi vyrábí i model Hyundai ix20 a nově zavádí výrobu modelu Hyundai ix35, která byla převedena ze závodu Kia v Žilině. Jde o SUV a poptávka po tomto typu vozů v Evropě roste.

Třetí tuzemská automobilka, TPCA v Kolíně, očekává letos přinejlepším stagnaci. Loni její produkce klesla o desetinu na 296 tisíc aut. Zájem o minivozy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1, které továrna vyrábí, v Evropě po ukončení šrotovného klesl a nové modely zatím nejsou pro výrobu připravené.

***

Výrobci osobních aut v Česku Výroba aut v tisících kusů

Tržby v miliardách Kč

Počet lidí

Průměrná měsíční mzda v Kč Celkové tržby (tržby v miliardách korun, změna v %)

Export (v miliardách korun, změna v %)

Čisté saldo zahraničněobchodní bilance (zahrnuje dovoz komponentů pro výrobu a dovozy investičního charakteru, ne dovoz vozidel)

(v miliardách korun, změna v %)

Průměrný počet kmenových zaměstnanců

(počet lidí, změna v %)

Výroba osobních aut (počet aut, změna v %)

Průměrná měsíční mzda (mzda v korunách, změna v %)

GRAF

Autor: