Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nový Volkswagen Polo: Golf junior

Česko

Na pohled se nejmarkantnější změny na voze odehrály zvenčí. Na rozdíl od oblých konkurentů je karoserie Pola poměrně hranatá a dominují jí velké čisté plochy tu a tam odlehčené ostrými linkami. Celkově působí velmi dospělým dojmem a přirovnání „menší Golf“ ho asi charakterizuje nejlépe.

Uvnitř je nové Polo Volkswagenem se vším všudy. Přemírou invence se interiér pochlubit sice nemůže, ergonomicky je ale velmi dobře rozvržený, a hlavně výtečně zpracovaný. Sedačky mají spíše komfortní charakter. Pochvalu pátá generace zaslouží i z hlediska prostornosti. Nová konstrukce se příznivě projevila především místem v kabině pro cestující, zavazadlový prostor o objemu 280 litrů si od minule nijak výrazně nepolepšil.

Pět nových motorů Kromě nového podvozku, na kterém se vozí i nynější Ibiza a který v budoucnu dostane i Fabia a Audi A1, hrají v tomto voze důležitou roli motory – tedy přesněji řečeno nové motory.

Z celkem sedmi agregátů v nabídce je pětice úplně nových. Paleta zážehových jednotek zahrnuje známý tříválec 1,2 l ve dvou výkonových verzích, osvědčenou jedna čtyřku, a především nový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 l. Nabídka vznětových motorů je postavena výhradně na novém čtyřválci s objemem 1,6 litru, který je k dispozici ve třech výkonových verzích: 75, 90 a 105 k.

Prostřední z „tédéíček“ v praxi funguje velmi dobře, oproti předchůdcům nemá tak hrubý dieselový zvuk, velmi dobře se vytáčí, má větší rozsah využitelných otáček a je výtečně odhlučněný.

Nová přeplňovaná dvanáctistovka má podobně lineární charakteristiku, ale o poznání více točí, takže si se sportovním outfitem automobilu rozumí ještě o trochu lépe. Malý čtyřválec méně zatěžuje přední poháněnou nápravu, a navíc spolupracuje s dobře odstupňovanou šestistupňovou manuální převodovkou. Sto pět koní, které ze svého objemu produkuje, stačí na udržení velmi solidní dynamiky a díky sympaticky naladěnému zvuku výfuku tak bude vyhovovat i sportovněji zaměřeným řidičům.

Polo dostalo měkčí naladění podvozku, alespoň ve srovnání s koncernovým sourozencem Ibizou je to jasně patrné. V zatáčkách se sice o poznání více naklání než sportovnější ,Španělka‘, stopu ale drží stejně výtečně a zároveň perfektně absorbuje většinu nerovností vozovky. V přímém směru vyniká mimořádnou stabilitou a působí jako o třídu větší auto. Velmi nadstandardní je i zvuková izolace podvozku.

Asi největší slabinou páté generace je řízení.

Při parkování a malé rychlosti je účinnost posilovače optimální, s rostoucím tempem ale rychle stoupá a zároveň úplně mizí zpětná vazba.

Cenová politika pro tuzemský trh bude zveřejněna na nadcházejícím brněnském autosalonu, základní verze bude pravděpodobně začínat na částce kolem čtvrt milionu korun.