Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

O ČEM PSALY LN PŘED STO LETY

Česko

Mezi nejdůležitější dráhy, jež se na Moravě projektují, náleží spojovací dráha Blansko–Vyškov. Projekt není z nejmladších, neboť na uskutečnění jeho pracuje se od roku 1899, tedy již 12 let. Nicméně se dosud nepodařilo překonati obtíže, které se u nás každému projektu staví v cestu. Subvence zemská sice již v roce 1904 byla sněmem povolena, a to v obnosu 660.000 korun (20.000 korun na jeden kilometr) a byla na žádost železničního komitétu po dvakráte prodloužena, neboť subvence byla podmínkou, že jí do tří roků bude užito. Celkový náklad na projektovanou dráhu obnáší asi tři miliony korun i je další podmínkou zdaru projektu poskytnutí státní subvence. Veškeré úsilí docíliti subvenci státní bylo až doposud bezvýsledno. Jednak ustavičně se střídající ministerstvo a vlády vůbec nebyly příznivci této dráhy hlavně asi proto, že vede krajem českým, kde by jedna český živel posilovala a pak nemálo též přispěla k návštěvě Moravského Krasu cizinci, kteří by měli výhodné spojení železniční. Rovněž i mnozí čeští poslanci nezachovali se tak, jak bylo jejich povinností vůči horskému českému kraji a chudému jeho obyvatelstvu. Ač byli členy komitétu železničního požádáni o přispění, slíbili, že učiní vše, co bude možným, přece však slovu svému nedostáli a o tuto záležitost se nestarali. (LN, 7. 4. 1911) Předlitavská statistika piva. Podle výkazu ministerstva financí bylo v Předlitavsku v prosinci 1910 vyrobeno celkem 1.630.789 hektolitrů piva, z toho v Čechách 782.588 hektolitrů, na Moravě 140.003 hektolitrů, ve Slezsku 32.699 hektolitrů.

Vyvezeno bylo v prosinci 1910 celkem 42.832 hektolitrů piva, a sice z Čech 40.437 hektolitrů, z Moravy 3 hektolitry a ze Slezska 52 hektolitrů. Zbytek z ostatních zemí předlitavských. Od 1. září 1910 do konce prosince 1910 bylo vyrobeno celkem 5.942.687 hektolitrů piva, vyvezeno bylo celkem 181.023 hektolitrů. (LN, 5. 4. 1911) Vzestup na cukerních trzích. Po povšechném ochabnutí nálady na cukerních trzích započal tento týden opět silným vzestupem. Důvodem byly silné deště, které spadly na Kubě, a obrat počasí vůbec. V předminulém týdnu pracovalo na Kubě 168 továren, nyní jich pracuje už jen 151. Dovozy obnášely 72.000 tun, oproti 78.000 tunám v předchozím týdnu. (LN, 5. 4. 1911)