Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

O magistrálu vypukly spory

Česko

Odborníci se shodují, že dopravu v Praze čekají velké a nákladné změny

PRAHA Průlomové rozhodnutí Městského soudu v Praze, který tento týden uznal žalobu Pražanů na hluk u dopravně frekventované magistrály, rozvířilo mezi odborníky diskusi o regulaci dopravy. Většinou se shodují na tom, že Prahu čekají velké a nákladné změny.

Magistrát musí do jednoho roku snížit hladinu hluku v bytech lidí, kteří bydlí u severojižní magistrály. Odborníci se nyní přou o to, jak to lze provést.

Nejčastěji hovoří o tom, že by měl magistrát snížit nejvyšší povolenou rychlost, vyměnit povrch vozovky nebo vystavět protihlukové zábrany. Takové opatření by však bylo velmi nákladné.

Podle odborníka na dopravu Petra Moose by měl magistrát umístit na magistrálu programovatelné dopravní značky, jimiž lze rychlost regulovat, v noci by byla povolena nižší než přes den.

Bývalý předseda dopravního výboru města František Laudát ale upozornil na to, že automobily po magistrále stejně v určitých hodinách kvůli hustému provozu jen popojíždějí. „Zvyšují se tak emise,“ podotkl.

Prvním krokem ke snížení hluku by mohlo být podle Laudáta nahrazení současného asfaltového povrchu živicí s příměsí drcené gumy. Dalším řešením by bylo postavit kolem silnice protihlukové stěny nebo její části zakrýt tubusem z průhledného plexiskla. Vyžadovalo by to ale poměrně velké náklady na výstavbu i údržbu.

Stěny by měly stát na nejvíce exponovaných místech. Pokud by se měnila obyvatelům bydlícím v okolí magistrály okna, při větrání by to podle některých odborníků nepomohlo. Nejradikálnějším a nejvíce nákladným krokem by bylo magistrálu v určitých úsecích zahloubit pod zem.

„Řešení nebude jednoduché. Je otázka, kterou cestou se Praha vydá,“ upozornil Laudát. Podle Moose nezbude nic jiného než to, že město bude muset vyjít požadavku obyvatel vstříc. „Občanům to dlužíme,“ soudí Moos. Pozastavil se také nad tím, že Ředitelství silnic a dálnic staví hlukové stěny v některých případech v místech, která nejsou obydlena.

Problémem Prahy je podle Laudáta to, že nemá dokončený vnější automobilový okruh. Mnozí řidiči, kteří městem jen projíždějí, volí cestu přes střed po magistrále. Obecně náklady na dodržení zákona, který hlukové limity stanovil, budou podle Laudáta enormní. Některé silnice se patrně budou muset uzavřít, soudí. Magistrát se chce odvolat k Nejvyššímu soudu.

***

Ředitelství silnic a dálnic prý staví protihlukové stěny i v místech, která nejsou obydlena

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: