Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

O radar stál jediný uchazeč

Česko

Vláda vybrala firmu pro propagaci radaru v nestandardním výběrovém řízení. Pro její sesterskou společnost navíc pracoval Tomáš Klvaňa.

PRAHA Firma AMI Communications má pomoci vládě přesvědčit veřejnost o výhodnosti radaru. Výběr agentury, i když jde o zakázku za necelé dva miliony korun, provází otazníky.

Na nabídku vlády totiž zareagovala pouze jediná firma - AMI Communications. Pro její sesterskou firmu Pan Solutions přitom v minulosti pracoval vládní zmocněnec pro radar Tomáš Klvaňa.

Získat včera informace o zakázce nebylo jednoduché. Klvaňa totiž původně odmítal vysvětlit okolnosti výběru. „K tomu nemůžu dávat žádné podrobnosti, ale AMI byla vybrána jednoznačně,“ řekl LN nejprve Klvaňa.

Stejně reagoval i úřad vlády. „Tohle všechno má na starosti pan Klvaňa, zeptejte se jeho,“ řekl Martin Schmarcz.

Po opakované žádosti se ale LN podařilo informace získat. Klvaňa přiznal, že na nabídku vlády zareagovala pouze AMI Communications. „Pokud byla jen jedna nabídka, byl to jednoznačný výběr,“ reagoval Klvaňa.

Vláda oslovila pět firem, které měly do deseti dnů zareagovat. Odpověděla ale pouze právě jen AMI Communications. A samozřejmě vyhrála. AMI Communications zajišťovala v minulosti public relations při zasedání Mezinárodního měnového fondu v Praze, pracovala i pro výrobce piva, žvýkaček či jaderného paliva.

„Mně samotnému je líto, že nepřišlo více nabídek. Vzhledem k tomu, že nás ale tlačí čas, jsme se rozhodli, že s AMI začneme jednat,“ říká Tomáš Klvaňa.

Klvaňa komunikační agenturu potřebuje na přípravu brožur, informačních materiálů, tiskových zpráv a pořádání akcí pro veřejnost. „Oslovili jsme pět agentur, které nám připadaly zajímavé,“ vysvětlil Klvaňa.

Vláda podle informací LN oslovila i firmy, které o zakázku příliš nestály. „My se věnujeme spíš televizním reklamám,“ řekla jedna ze zaměstnankyň agentury Kaspen, jedné z oslovených.

Výběr firmy se nelíbí opozici. „Je to střet zájmů. A není to standardní. Rozhodně se na to v rámci interpelací budeme ptát,“ říká poslanec ČSSD Antonín Seďa. Opozice kritizuje i skutečnost, že vláda vůbec potřebuje k vysvětlování radaru služby PR agentury.

Klvaňa není jedinou veřejně známou osobou spojenou s AMI Communications. Firmu PAN Solutions, pro niž vládní zmocněnec pracoval, spoluvlastní bývalá mluvčí ODS Jana Marcová. Další, kdo má k této skupině blízko, je zvláštní velvyslanec pro energetickou bezpečnost při ministerstvu zahraničí Václav Bartuška. Ten ještě v květnu spoluvlastnil dceřinou společnost AMI Communications, AMI Expo.

Autor: