Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Obce: Další dráhu nechceme

Česko

  9:54
PRAHA - Díky nové ranveji odbavíme ročně až dvakrát více cestujících než nyní, těší se Letiště Praha. Nová dráha, která má kvůli rozvoji letiště vyrůst do pěti let, ale děsí okolní obce. Bojí se hluku.

Nová přistávací dráha s otazníkem foto: Viktor ChladLidové noviny

Desítky připomínek a další petiční archy dorazily do včerejška na ministerstvo životního prostředí. Občanská sdružení i obce na severozápadě Prahy se bouří proti plánované výstavbě nové vzletové a přistávací dráhy na ruzyňském letišti. Projekt nyní prochází procesem posuzování vlivů na životní prostředí, takzvaným EIA. Právě vůči této studii mají lidé nejvíce výhrad.

Hlavní výtka směřuje k tomu, že studie vlivu na životní prostředí je zpracována pouze k roku 2012, kdy má být nová ranvej teprve uvedena do provozu. „Provoz se ale od té doby má souvisle zvyšovat, v roce 2020 má letištěm projít až 25 milionů cestujících. EIA by měla vyhodnocovat vliv při maximálním 1 možném zatížení nové dráhy,“ domnívá se Jan Holub, místostarosta městské části Nebušice a zároveň předseda občanského sdružení Pro Nebušice.

Starosta: Rozvoj letiště na nové ranveji nezávisí

Další hluk sníží hodnoty nemovitostí, říká starosta městské části Praha Suchdol Petr Hejl.

* LN Jak se žije poblíž letiště?

Provozem jsme zasaženi všichni, nejhorší je samozřejmě hluk. Měření letiště dokládají, že jeho limity jsou neustále překračovány. Zdravotní následky, jako jsou nespavost a s ní související další nemoci, jsou sice evidentní, ale těžko prokazatelné.

* LN Může to s novou dráhou být ještě horší?

Je to totální útok na městské části Suchdol, Nebušice nebo Lysolaje, protože studie rozšiřuje ochranné hlukové pásmo letiště. Slovo ochranné je ale zavádějící, neboť to znamená, že v tomto pásmu neplatí hlukové hygienické limity. Povede to například ke ztrátě hodnoty nemovitostí. Lidé, kteří dnes mají hypotéky, spláčou nad výdělkem.

* LN Co byste letišti navrhoval?

I ve světě fungují letiště se dvěma kolmými drahami a mají větší počty cestujících. Ruzyňské letiště by se jistě také mohlo rozvíjet i bez nové ranveje.
                                                                        naj

To je se spojilo s dalšími občanskými sdruženími a na společných stránkách www.nerwy.cz zveřejnilo seznam desítek připomínek. Patří mezi ně příliš vysoké procento nočních letů, nezohlednění motorových zkoušek, chybějící výpočet rizika letecké havárie nebo údaje o vlivu nové dráhy na chráněné druhy živočichů žijících u letiště.

„Významné je pro nás také to, že v posouzení vlivu zcela chybí propočet, jak se zvýší pozemní doprava, počet aut a autobusů přijíždějících na letiště,“ připomíná další nedostatek studie Holub.

Podobných výtek k výstavbě nové ranveje na Ruzyni dostalo ministerstvo životního prostředí do včerejška více než sto padesát. Nyní má devadesát dní na to, aby připomínky odborně posoudilo. „Pak bude následovat veřejné projednávání připomínek, kterého se samozřejmě hodláme také zúčastnit a dále upozorňovat na nedostatky studie,“ říká Holub. Pokud ministerstvo studii vrátí letišti k dopracování, celý koloběh včetně připomínek se rozeběhne znovu. Podle odhadů rozhodně nebude jasno dříve než za rok.

Samo letiště nechce připomínky obcí komentovat. „My jsme pouze zadavatelé studie a čekáme, jak ministerstvo připomínky vyhodnotí a my podle toho případně necháme studii přepracovat. Je to i v našem vlastním zájmu,“ řekla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.

Ruzyňské letiště přepraví každým rokem více cestujících. Loni jich odbavilo téměř 12,5 milionu, za posledních pět let se jejich počet zdvojnásobil. Nejvíce se v loňském roce létalo v srpnu.

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...