Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Obchod s pachutí nenávisti

Česko

Obcházejí domy a byty, číhají na zastávkách a u nákupních center nebo vytáčejí stovky přidělených telefonních čísel. A všichni mají jedno společné, nikdo je pro jejich praktiky nemá rád. Říkají si ale vznešeně – obchodní zástupci.

„Do bytu mého pětasedmdesátiletého tchána vtrhli dva podomní prodejci. Bohužel je pustil dovnitř, protože mu naslibovali, že mu zařídí o 15 procent lacinější elektřinu. Využili toho, že můj tchán nevidí, a bez skrupulí se mu do slova a do písmene přehrabovali v dokladech,“ popisuje Jitka Ernestová nepříjemný zážitek s podomními prodejci elektřiny.

Příklad paní Ernestové není ojedinělý. Obětí podobných praktik se často stávají senioři, ženy na mateřské dovolené i kdokoli jiný, kdo se nechá nachytat na lákavé řeči dobře vyškolených obchodníků. Jsou jich desítky tisíc.

Lze tyto lidi označit za podvodníky? Velmi trefný popis se objevil v jedné z internetových diskusí, kterých kvůli podvodům podomních prodejců vznikají stovky. „Podvodníci v právním slova smyslu to asi nebudou. Nejspíš jen nabízejí výhodný produkt, ovšem výhodný pro ně, a ne pro lidi.“ Podomní a pouliční obchodníci totiž často nenabízejí to, co je pro zákazníka nejvýhodnější. Prodávají, co jim přináší nejvyšší provizi za uzavřený obchod.

Podomní obchod za miliardy korun Bez nadsázky lze říci, že v České republice jde o miliardový byznys. Světová federace asociací přímého prodeje ve své statistice uvádí, že v Česku je 224 tisíc podomních prodejců, kteří v roce 2009 prodali zboží či služby v objemu 4,25 miliardy korun.

Po celém světě se přímému prodeji věnuje 74 milionů lidí, objem prodeje předloni dosáhl 117,6 miliardy dolarů (2,24 bilionu korun). Čísla ze loňský rok zatím federace nezveřejnila, ale jistě ještě porostou.

Podomní prodej má staletou tradici. V první fázi se jednalo především o prodej knih. Na stejnou metodu vsadil výrobce parfémů Avon, založený v roce 1886. Skutečný boom podomního prodeje nastal mezi dvěma světovými válkami. V současné době se společnosti v řadě oborů bez přímého prodeje neobejdou. Platí to hlavně pro alternativní dodavatele elektrické energie a zemního plynu, mobilní operátory i zdravotní pojišťovny. Nemáte lidi a nechcete se ušpinit nátlakovou formou prodeje? Stačí si najmout specializovanou firmu, která špinavou práci za příslušnou provizi zajistí.

A tak se energetické a telekomunikační společnosti obracejí na firmy, jako jsou Jobing, d2d, Save Max, Sun Management, Z-net nebo Zetel Group. Právě ty vysílají do terénu tisíce obchodníků. Podomnímu prodeji nakonec neodolal ani ČEZ, který za něj ostře kritizuje své konkurenty v Česku. To mu však nebrání, aby oslovoval slovenské domácnosti s nabídkou elektřiny a plynu prostřednictvím najatých specialistů.

Dlužno dodat, že společnosti nemají moc na výběr. Reklama v televizi je drahá a řada lidí se naučila ji nevnímat. Letáky ze schránek mnozí automaticky vyhazují a billboardy jim znectí sprejeři či různí vtipálkové. Naopak přímý prodej – osobně nebo po telefonu – přináší lepší výsledky.

Podle odborníka na oblast marketingu Daniela Köppla hovoří ve prospěch podomního a pouličního prodeje jeho efektivita. „Lidé sice reklamu vnímají, ale jsou často líní učinit poslední krok – koupit si inzerovaný výrobek či službu. Výhodou přímého prodeje je, že spojuje reklamu s prodejem,“ uvedl Köppl.

Museli jsme zakrývat část smlouvy rukou Není to tak dávno, co mělo povolání podomního prodejce v porovnání s dneškem relativní prestiž a bylo vnímáno s jistou zvědavostí. Například tatínek spisovatele Oty Pavla Leo Popper se ve 30. letech proslavil jako prodejce společnosti Electrolux skvělými prodejními výsledky. Úsměvné jsou historky, kdy dokázal prodat vysavač i lidem, kteří neměli zavedenou elektřinu.

Dnes má však podomní prodejce pověst bezskrupulózního vetřelce, kterou si vybudoval postupy nejen v rozporu s dobrými mravy, ale často i na hraně zákona. Podle Jana Votočky, právníka časopisu dTest, největší počet stížností spotřebitelů směřuje na podomní prodejce, zvláště pak zmiňovaného plynu a elektřiny.

„Největší problém bych viděl v tom, že dealeři mají ve většině případů paušál za uzavřenou smlouvu. To znamená, že se klienta snaží nalákat za každou cenu. Třeba u telekomunikačních společností to bývá většinou tisíc korun za nově podepsanou smlouvu, u prodejců energií to může být podobné,“ vysvětluje.

A právě tlak firem, které chtějí po prodejcích výsledky, a snaha si vydělat vedou dealery k využívání nejrůznějších triků. „Například v jižních Čechách se snažili lidem nalhat, že si mohou koupit levnější energii, protože je přímo z nedalekého Temelína. To je ale samozřejmě hloupost,“ vysvětluje Votočka.

Nicméně i samotné firmy dealery učí hodně nestandardní postupy. „Dříve jsem zkoušel pracovat jako podomní prodejce,“ říká Jan Hamrník z Kolína. „Například nás učili, abychom při podpisu smlouvy stále mluvili, aby se klient nemohl soustředit. Dokonce jsme měli část smlouvy, která zákazníkovi nemusela vyhovovat, zakrývat rukou,“ vysvětluje s tím, že po týdnu této práce raději nechal.

Jak někteří podomní obchodníci pracují, dokresluje i v úvodu zmiňovaný případ tchána paní Ernestové.

Pokračování na straně 14

Dokončení ze strany 13

Zástupci Centropol Energy s ním sepsali smlouvu o přechodu k jinému dodavateli elektřiny, aniž mu dali nějaký čas na rozmyšlenou. Neobdržel kopii smlouvy ani oficiální ceník.

Jako neřešitelný problém se následně ukázala i snaha smlouvu stornovat, což zákazníkům umožňuje platné znění občanského zákoníku. „Paní pracující na pozici operátorky mi sdělila, že pokud si chci stěžovat, mám k tomu využít e-mail, kterým je možné kontaktovat firmu s dotazy k dodávkám,“ vysvětluje Ernestová.

„Když jsem s ní mluvila podruhé, řekla mi něco v tom smyslu, že ji má záležitost nezajímá,“ popisuje své zkušenosti se zákaznickými službami Centropolu.

Redakce LN Centropol oslovila s dotazem, zda je tento postup v pořádku. Od jeho obchodního ředitele Lukáše Pokrupa jsme dostali následující odpověď: „Abychom zvýšili kontrolu na vstupu, všechny nové zákazníky telefonicky kontaktujeme a smlouvu si potvrzujeme. Po zavedení etického kodexu jsem se osobně zabýval třemi stížnostmi, které se etickému kodexu vymykaly. Neseriózní obchodníci u nás skončili.“ Zmíněný případ paní Ernestové a jejího tchána chce ale Pokrupa osobně prošetřit.

Po těchto zkušenostech pak není divu, že neseriózní chování přimělo celou řadu měst podomní prodej úplně zakázat. Loni v dubnu takový zákaz schválilo město Hodonín. Ke stejnému opatření v srpnu přistoupily i radnice v Uničově a v Uherském Brodě, řadu let již platí například v Prostějově, Přerově, Frýdku-Místku, Bohumíně, Lanškrouně a ve Šternberku.

Prvenství zřejmě drží město Otrokovice na Zlínsku, kde zákaz podomního a pochůzkového prodeje platí již desátým rokem.

Senior = nejsnadnější kořist Zákazy platí i proto, že podomní a pouliční prodejci si pro svůj byznys vybírají lidi, které nejsnadněji přemluví. Velkou část z toho balíku pak tvoří senioři. Podle neoficiálních statistik lidé ve věku nad 60 let tvoří zhruba třetinu všech klientů energetických společností. „Ze zákazníků, které nám přebírá Centropol, je 55 procent ve věku nad 60 let. Totéž platí pro polovinu zákazníků přecházejících k Bicornu,“ sdělil LN zdroj ze společnosti ČEZ.

„Dříve jsme naopak zakazovali prodej věkové skupině nad 70 let, a to si nedokážete představit, co to způsobilo. Obchodník takového zákazníka osloví, produkt mu představí a následně se mu omluví, že je příliš starý,“ vysvětluje Pokrupa.

Lze směle říci, že podomní prodej přináší výsledky. Jen za posledních dvanáct měsíců čtveřice největších alternativních dodavatelů (Centropol. Bohemia Energy, Bicorn a České energetické centrum) zlákala zákazníky k převodu 177 tisíc smluv o odběru elektřiny a 53 tisíc smluv na odběr zemního plynu. Není úniku Způsoby, jak někomu vnutit službu či produkt, se neomezují jen na podomní či pouliční prodej. Nepoctivé firmy útočí na obyčejné lidi po telefonu, vykukují na ně z jejich schránek, inzerátů, letáků. A nevnucují jen levnější elektřinu či plyn, ale prakticky cokoli, co se vnutit dá. Například nabídnou levnější tarif na volání, za který ve finále zaplatíte více než za svůj původní. Když dotyčný zjistí, že nic není tak, jak mu prodejce sliboval, je pozdě. Za vypovězení smlouvy mu totiž hrozí pokuty v řádech tisíců korun. Stejně postupují například podvodní realitní makléři. Aby měli více klientů, neváhají jít za svou obětí domů a tvrdit jí, že mají kupce pro její nemovitost. Samozřejmě žádného nemají, jen se snaží dotyčného přimět, aby podepsal exkluzivní smlouvu právě s nimi a tito obchodníci-makléři měli provize. Špatnou pověst mají také firmy, které lidem nabízejí „výhodné“ úvěry. Nezvoní sice lidem na zvonky, ale spíše lákají na inzeráty. Princip je však podobný – seriózně vyhlížející mladík dá klientovi za doprovodu slibů a ujišťování podepsat smlouvu, a ten je opět v pasti. Zde však člověk může přijít o víc než jen o pár tisíc za dražší energie. Často ho úvěrová firma připraví o veškerý majetek.

Velice solidní pán Všechny triky obchodníků s lidskou důvěřivostí směřují k jedinému – donutit člověka k podpisu smlouvy, pokud možno hned, aby neměl čas si přečíst, k čemu se vlastně zavázal. Ať už člověk přijde do styku s podomním prodejcem, láká ho líbezný hlas po telefonu, nebo sedí v kavárně naproti uhlazenému zprostředkovateli úvěru, platí jedno pravidlo: nic nepodepisovat hned.

Odborníci radí pečlivě si vše prostudovat a nepodepisovat to, čemu zcela nerozumím, nejednat s tím, komu nevěřím, neodpovídat na žádnou korespondenci, kterou jsem si nevyžádal. Nepodlehnout tlaku je však mnohdy těžké.

***

V České republice jde o miliardový byznys. Světová federace asociací přímého prodeje ve své statistice uvádí, že v Česku je 224 tisíc podomních prodejců. Loni v dubnu například zakázalo podomní prodej město Hodonín

Nejvíc nenáviděná povolání v Česku

Podomní prodejce narušuje vaše soukromí a zná triky, jak svou oběť přemluvit k podpisu nevýhodné smlouvy

Pracovník telemarketingu nedokáže pochopit, že zkrátka nemáte zájem o mobilní služby s vysokým paušálem

Exekutor vtrhne do bytu a zabavuje majetek bez ohledu na to, komu patří

Revizor s každým zachází jako s neplatičem a zvlášť drsný je na cizince, protože nezná jiný jazyk než češtinu

Policista měří rychlost na rovné, přehledné silnici mimo zástavbu, zatímco u školy sviští rychlá auta silničních pirátů

Nejžádanější profese ze strany zaměstnavatelů 1. obchodní zástupce 2. prodavač 3. pracovník call centra 4. administrativní pracovník 5. obchodní asistent

Tabulka

Objem tržeb při přímém prodeji v EU (v mil. eur)

Německo 2708,0

Itálie 2419,55

Francie 1737,0

Velká Británie 992,25

Polsko 528,45

Španělsko 440,01

Švédsko 278,69

Rakousko 192,00

Maďarsko 186,07

Belgie 169,00

ČR 161,40

O autorovi| DAVID TRAMBA KAMILA JUŠKOVÁ, redaktor LN redaktorka LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!