Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Obchodníci letos odložili Vánoce

Česko

Prodejci začínají opatrně lákat na vánoční nákupy, zákazníci ale zatím jejich snahy spíše ignorují

PRAHA Až o měsíc později než v minulém roce začnou zřejmě obchody naplno lákat na vánoční atmosféru a s ní spojené kampaně.

Na brzké Vánoce navíc nemají náladu ani zákazníci a zájem o nákupy dárků je zatím minimální.

V minulých letech obchodníci posouvali začátek vánočních nabídek čím dál blíž létu. Ještě loni byl datem, kdy jako na povel vypukla ve městech vánoční atmosféra, patnáctý říjen. Ale přestože se již decentní sváteční výzdoba objevila a s ní i první reklamní akce, hlavní nápor vánočních stromečků, koled a pestrobarevných dekorací odborníci očekávají až s prvním listopadovým dnem, nebo dokonce v polovině měsíce. „Start kampaní ovlivní zejména zákazníci, ale pochopitelně prst na spoušti mají obchodníci. V minulých letech často s vidinou větších tržeb sáhli k posunu startu vánoční sezony, ale bez většího úspěchu, ba naopak. I proto je vyčkávání logické,“ uvedl Martin Kasa, investor v oblasti internetového obchodu a zakladatel portálu Kasa.cz.

Nejrušnější bude 13. prosinec Podle něj sice již většina prodejců s vánoční tematikou začala pracovat, intenzita kampaní je ale nižší než například v minulém roce a poměrně malý je zatím také zájem kupujících. „V letošním roce jsou zákazníci zatím zdrženlivější. Je ale třeba vzít v úvahu, že je teprve konec října a venku stále panuje vesměs slunečné počasí. S příchodem prvního ošklivého počasí se lidé nahrnou do obchodů a usednou k internetu,“ myslí si Kasa.

Spíš než marketingové plány tak zřejmě skutečnou nákupní horečku odstartuje až tradiční předvánoční počasí. To si však podle předpovědí dá ještě chvíli na čas, a větší zájem proto obchodníci očekávají až v polovině listopadu.

Nejrušnější bude již tradičně prosinec a například internetové obchody očekávají vůbec nejsilnější den 13. prosince.

Podle střízlivých odhadů by letos navzdory pomalejšímu rozjezdu měly tržby obchodníků povyrůst asi o desetinu ve srovnání s loňskem. Optimistické předpovědi nicméně počítají s růstem prodejů až o čtvrtinu. Výrazně vyšší má být především zájem o dražší zboží.

Tržby zvýšíme, věří prodejci „Očekáváme, že průměrná výše nákupu během vánočního prodeje letos stoupne přibližně o pět až deset procent. O loňských Vánocích zákazníci pečlivě vybírali dárky a posuzovali výhodný poměr ceny a kvality. Na to jsme reagovali rozšířením sortimentu za nižší ceny,“ říká mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová. Češi podle ní už nebudou mít takové obavy z dopadů krize, jako měli v loňském roce. „Začínají opět více utrácet,“ dodala Karasová.

Mezi nejžádanější zboží bude i letos tradičně patřit zejména elektronika, hračky nebo kvalitní potraviny. Největší zájem bude podle prodejců nejen o hračky, ale také o oděvy, LCD televize menších formátů, LED a 3D televize, dotykové mobilní telefony se snadným přístupem na internet a sociální sítě, webkamery a příslušenství k notebookům. „Hitem budou speciální kosmetické balíčky pro pejsky a kočičky. Stále víc zákazníků bere svoje mazlíčky jako součást rodiny,“ tvrdí Lukáš Hora, mluvčí řetězce Albert.

Konec roku je klíčový pro internetové prodejce. Češi podle očekávání letos na webu utratí přes třicet miliard korun, na poslední čtvrtletí připadá polovina této sumy.

***

Čtěte anketu na straně 18

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...