Společnost Toys R Us, největší světová síť obchodů s hračkami, začala nabízet zákazníkům vstup do takzvaného Christmas Savers Club, volně přeloženo Klubu vánočních šetřílků. Členové klubu obdrží speciální kartu, na niž se jim bude za každý nákup v obchodech Toys R Us přičítat finanční bonus. V průběhu Vánoc pak mohou využít nashromážděný bonus ke koupi hraček a navrch jim bude poskytnuta sleva ve výši tří procent.
Obdobný přístup zvolily i další obchodní řetězce, mimo jiné síť obchodních domů Sears.
Cílem těchto slev není, jak by se na první pohled mohlo zdát, zvýšit prodeje v období vánočních svátků. Tento efekt je spíše sekundární. Hlavním smyslem těchto slev je naopak podpora prodejů v letních měsících, které bývají z hlediska zisků obchodníků obvykle slabší. Obchodníci přitom sázejí na psychologický efekt, že lidé kvůli vidině úspor v období vánoční nákupní horečky začnou utrácet již v červenci.
„Brzký začátek propagačních akcí značí, že prodejci jsou velmi pesimističtí ohledně ochoty lidí utrácet během léta,“ říká Gerrick Johnson, analytik investiční banky BMO Capital Markets, a varuje, že obchodníky čeká letos náročné léto.
To se ale zřejmě netýká českých obchodních řetězců, jelikož ty podle slov svých zástupců podobné kroky jako jejich severoameričtí kolegové v dohledné době neplánují.