Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Obchodníci vsadili na vlastenectví

Česko

PRAHA Obchodní řetězce při souboji s konkurencí už nesázejí pouze na nízké ceny zboží, ale také na vlastenecké cítění českých zákazníků. Obchodníci se totiž nyní začali předhánět v tom, který z nich má v nabídce více produktů od tuzemských firem. Vztahy mezi potravinářskými podniky a obchodními řetězci přitom nejsou ideální. Potravinářům vadí různé poplatky za to, že mohou obchodním řetězcům dodávat zboží, či dlouhé lhůty splatnosti faktur.

České výrobky v reklamních letácích a inzerátech využívají například hypermarkety Kaufland, které zvolily vlastenecký tón. „Děláme vše pro Česko! Nejen náš sortiment je jasným vyznáním kvalitě z ČR, ale také naši zaměstnanci jsou odsud. Vytváříme stálá pracovní místa ve všech krajích země,“ stojí v inzerátu společnosti Kaufland, podle které jsou spolehliví tuzemští dodavatelé zárukou čerstvosti a kvality zboží. „Dobré z vaší vlasti je dobré pro vás,“ píše Kaufland, který se v inzerátu označil za silného partnera pro ČR a své tvrzení podpořil státní vlajkou.

Tuzemské biopotraviny nyní budou propagovat supermarkety Billa, které v této oblasti spolupracují s Agrární komorou. „V současné době nakupujeme od českých producentů jen asi 50 procent všech v naší síti nabízených bioproduktů,“ uvedl generální ředitel Billy v Česku a na Slovensku Jaroslaw Szczypka, podle nějž by se do budoucna měl tento podíl zvyšovat.

Mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová sdělila, že podle analýz tohoto obchodního řetězce preferuje více než 40 procent české populace ve věku do 12 do 79 let při nákupu české výrobky. Tesco proto nedávno rozšířilo sortiment o řadu produktů tradiční české kuchyně. „Z průzkumu vyplývá, že preference českých produktů roste mezi lidmi s jejich vyšším věkem, přičemž s ohledem na vzdělání je nejvyšší u středoškoláků s maturitou,“ uvedla Karasová.

Podíl zboží, které do českých obchodních řetězců dodávají tuzemské firmy, se dlouhodobě pohybuje od 80 do 90 procent. Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně 80 procent veškerého odbytu. Obchodníci na druhou stranu podle odhadu Agrární komory ročně od svých dodavatelů inkasují zhruba 30 miliard korun, které získávají formou různých poplatků či slev.

„Pro mě je to úsměvné, že se Kaufland staví za bijce za české potraviny, nevěřím tomu ani za mák,“ řekl prezident Agrární komory Jan Veleba.

„Zvažujeme, že se nově podíváme, kdo má kolik českých potravin,“ dodal. Komora již v minulosti několikrát zkoumala, jaké zastoupení mají v regálech řetězců domácí produkty. Například loni v červnu zveřejnila výsledky šetření, podle nějž více než polovina hovězího a téměř třetina vepřového masa v supermarketech byla z dovozu.

Právě hypermarkety Kaufland byly v minulosti terčem kritiky od tuzemských dodavatelů. Potravinářům se například nelíbilo, že musejí společnosti Kaufland přispívat i na oslavu desátého výročí jejího působení v Česku.

Kvůli tlaku obchodníků na co nejnižší ceny již některým velkým potravinářským firmám došla trpělivost. Například přední tuzemský výrobce cukrovinek Opavia-LU v roce 2007 v ČR a na Slovensku ukončil spolupráci s hypermarkety Kaufland.

***

Domácí produkce

Řetězce chtějí potraviny z Čech a Moravy

Podíl zboží, které do českých obchodních řetězců dodávají tuzemské firmy, se dlouhodobě pohybuje od 80 do 90 procent.

Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně 80 procent veškerého odbytu.

Obchodníci podle odhadu Agrární komory ročně od svých dodavatelů inkasují zhruba 30 miliard korun, které získávají formou různých poplatků či slev.

Podle analýz preferuje více než 40 procent české populace ve věku do 12 do 79 let při nákupu české výrobky. Preference českých produktů roste mezi lidmi s jejich vyšším věkem, přičemž s ohledem na vzdělání je nejvyšší u středoškoláků s maturitou.

Autor: