Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Obchody ovládnou superkamery

Česko

Velké řetězce chystají revoluci: kvůli narůstajícímu počtu krádeží budou sledovat zákazníky na každém kroku

PRAHA Úplně každý zákazník hypermarketu nebo obchodu s elektronikou bude už letos sledován kamerami po celou dobu svého nákupu. Českým řetězcům totiž došla trpělivost se stále drzejšími zloději a chystají se zavést revoluční sledovací technologii.

„S pomocí speciálních kamer pokryjeme úplně celou prodejní plochu. Když návštěvník vejde do obchodu, náš systém se ho chytí a jde s ním po celou dobu strávenou v obchodě. Ví, kdy přesně vstoupil, kudy a kam šel, kdy se dostal k pokladně. Tuto informaci o každém jednotlivci umíme vykreslit i zpětně,“ popsal Ondřej Kubát ze společnosti CDI.cz, která systém vyvíjí.

Nejde přitom o vizi „Velkého bratra“ ze vzdálené budoucnosti. Zkušební provoz v prvních prodejnách se prý rozjede během dvou až tří týdnů a už letos by systém rády zavedly přední sítě hypermarketů a prodejců spotřební elektroniky a také jeden z operátorů.

Navíc je pravděpodobné, že se jejich počet bude zvyšovat. „Zájem je opravdu velký a všichni nás tlačí, aby to bylo co nejdříve,“ řekl Kubát.

Již brzy se tak každý zákazník stane potenciálním podezřelým. Pracovníci bezpečnostních agentur si na základě zkušeností sami určí podezřelé chování, jako je neobvyklá trasa nákupu nebo určitý čas strávený na jednom místě. Pokud kamery zjistí, že někdo tato kritéria splňuje, samy upozorní ochranku.

Obchodníci se tímto způsobem snaží bojovat s nárůstem krádeží. Hodnota odcizeného zboží u nás loni podle průzkumu britského Centre for Retail Research vzrostla o 6,5 procenta na téměř 9 miliard korun.

„Počet pachatelů zadržených při pokusu o krádež v posledních měsících stále roste. V meziročním srovnání činí nárůst téměř 30 procent. Zaměřují se zejména na dražší zboží, protože hodnota zadrženého zboží vzrostla o 36 procent. Do ochrany majetku a osob neustále investujeme prostředky,“ potvrdil Lukáš Hora z řetězce Ahold.

Podle neoficiálních průzkumů samotných prodejců navíc za velkou částí krádeží stojí jejich zaměstnanci i lidé z ochranky. Nový systém se proto zaměří i na ně.

Už v příštím roce řetězce možná půjdou ještě o krok dál. Podle unikátních pohybů každého člověka by si pokročilejší verze systému mohla pamatovat zákazníky a okamžitě zburcovat ostrahu v momentě, kdy do prodejny vstoupí člověk dříve usvědčený z krádeže.

Velký zájem firem o sledování pohybu zákazníků má ale z velké části i marketingové důvody. Trasám nakupujících mohou lépe přizpůsobit rozmístění vybraných výrobků nebo zjistit, jakým způsobem lidé reagují na různé prodejní akce. Zároveň jsou kamery schopné upozornit i na krizové situace, když zaznamenají třeba neobvyklé shlukování lidí.

Pokračování na straně 13

Dokončení ze strany 1

Řetězce se při používání nového systému sledování zákazníků budou řídit současnými zákony na ochranu osobních údajů, takže podle Kubáta by v tomto ohledu neměly nastat žádné komplikace.

Podle studie Centre for Retail Research se nyní z obchodů ztrácí především značkové zboží. V centru zájmu zlodějů je zejména kosmetika, alkohol, dámské oblečení nebo parfémy. Stejně tak jsou oblíbené i DVD a CD nosiče, videohry a herní konzole či drobná elektronika. „Pachatelé se nejčastěji zaměřují na alkohol, cukrovinky či instantní kávu. Velmi oblíbené jsou také konzervy tuňáka nebo olivový olej. Zaznamenali jsme také několik pokusů o krádež elektroniky, například plazmové televize. Za zmínku stojí také případ, kdy se pachatel pokusil ukrást mraženou kachnu, kterou měl schovanou na hlavě pod čepicí,“ popsal Hora zkušenosti z obchodů Albert.

Petr Vyhnálek, jednatel společnosti Globus, zase za nejčastěji kradené zboží označil dražší břity k holicím strojkům, tužkové baterie nebo zboží, které má paradoxně krádežím bránit, jako jsou zámky a bezpečnostní kování.

Drobné krádeže se na celkových ztrátách obchodníků podílí přibližně z jedné poloviny. Asi třetinu ztrát údajně způsobí samotní zaměstnanci, vlastní chyby obchodníků mají na svědomí 16 procent ztrát. Na podvody ze strany dodavatelů pak připadá 5,6 procenta všech ztrát.

Spolu s Českou republikou se s nejvyšším podílem krádeží potýkají také Slovensko a Maďarsko. Hodnota zboží ukradeného na Slovensku se loni zvýšila o téměř 10 procent, což je největší meziroční nárůst z celé unie.

***

Ráj zlodějů * O největší část tržeb přicházejí obchodníci kvůli zlodějům právě v Česku. To vede žebříček celé EU. * Loni přišli tuzemští obchodníci kvůli krádežím zákazníků, zaměstnanců a dodavatelů o 8,7 miliardy korun. * Krade se hlavně kosmetika, alkohol, dámské oblečení, parfémy, DVD a CD nosiče, videohry a herní konzole či drobná elektronika.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!