Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

„Obsluhu tmavé pleti nechceme“

Česko

Britští turisté na Floridě si vymohli, aby k nim nemohl černý personál. Hotel Ritz Carlton teď čelí žalobě

WASHINGTON/PRAHA Náš zákazník, náš pán... Tímto heslem se zřejmě řídilo vedení luxusního floridského hotelu Ritz Carlton, když vyhovělo přání britské rodiny, aby ji během pobytu neobsluhoval nikdo „s tmavou pletí“ ani s „cizím přízvukem“. Jeden ze zaměstnanců teď kvůli tomu hotel žaluje.

Čtyřicetiletý Američan haitského původu Wadner Tranchant pracuje pro Ritz Carlton ve floridském městě Naples již 15 let. Letos v březnu mu však jeho přímí nadřízení zakázali obsluhovat britskou rodinu jenom proto, že je černoch.

„Mezi běžné povinnosti žalobce patřilo obsluhování hostů včetně servírování jídla. Když ale začal 12. března 2010 vykonávat své povinnosti, jeho nadřízení mu to okamžitě zakázali v případě rodiny Morganových, kteří si nepřáli být obsluhováni lidmi s tmavou pletí,“ citoval z žaloby britský list The Times. Zaměstnanec je v péči lékařů „Žalobce se cítil ponížený, vyvedený z míry a vystrašený. Byl vystaven nezasloužené hanbě a nadále trpí řadou psychických problémů, kvůli kterým je v péči lékařů a psychologů,“ stálo dále v dokumentu.

Hotel se podle žalující strany dopustil porušení amerického zákona z roku 1866, který zakazuje rasovou diskriminaci. Tranchant nyní žádá od hotelu finanční kompenzaci za psychickou újmu.

Rodney Morgan, který za celou rodinu hotel objednával, svůj specifický požadavek týkající se obsluhy uvedl ihned po příjezdu do hotelu 28. února. Přání bylo také náležitě zaneseno do hotelové počítačové sítě, aby o něm věděli vedoucí všech sekcí. „Podle zástupce ředitele hotelu Edwarda Starose jsou Morganovi velmi, velmi zaujatí,“ zněl doplněk. Britským hostům nicméně vyhověno bylo. Mike McDonnell, Tranchantův právník, lokálnímu listu Naples Daily News řekl, že existuje nejméně devět svědků z řad personálu, kteří byli rovněž výslovně seznámeni s nechutí Morganových k obsluze s tmavou pletí a mohou to odpřísáhnout. „Pro takové chování není v Americe absolutně žádné místo,“ komentoval právník chování, kterému byl vystaven jeho klient.

Hotel bere obvinění vážně Podle žaloby však tato rodina nebyla v hotelu zdaleka první svého druhu. „Ostatní zaměstnanci se setkali s podobným zacházením (jakému byl vystaven Tranchant) při mnoha příležitostech,“ uvádí žaloba.

Ritz Carlton je obří komplex se 450 pokoji a patří na Floridě k těm nejluxusnějším. Loni dokonce figuroval na seznamu hotelů nejvyšší třídy Condé Nast Traveller Gold List, kde byl oceněn za „bezchybný servis“. „Ritz Carlton nabízí hostům nezapomenutelný zážitek v jedné z nejkrásnějších destinací světa,“ psalo se o něm.

Současná žaloba tak může pro hotel znamenat velmi negativní reklamu. Vedení se ke všemu vyjádřilo ústy šéfa marketingu Bruce Seagela. Ten ve čtvrtek řekl, že společnost vlastnící hotel zatím neukončený spor neprojednávala. Dodal, ale, že „politika Ritz Carlton je taková, že zakazuje diskriminaci a obtěžování a všechna obvinění tohoto druhu jsou brána velmi vážně“.

***

„Ritz Carlton nabízí hostům nezapomenutelný zážitek v jedné z nejkrásnějších destinací světa.“

Autor: