Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Od kávových bobů ke kavárnám

Česko

PRAHA Barista v zelené zástěře, nepřeberné množství druhů kávy ze všech koutů světa, mnoho způsobů její úpravy, velikosti a možností kombinace. To jsou atributy, na kterých zakladatelé Starbucks postavili největší kavárenský řetězec na světě.

U zrodu firmy pojmenované po jedné z postav známého románu Hermana Melvilla Bílá velryba stáli dva učitelé a jeden spisovatel. Ti se v roce 1971 rozhodli založit společnost, která by prodávala vysoce kvalitní kávové boby a vybavení pro přípravu kávy. První obchod otevřeli v americkém Seattlu a do černozeleného loga si dali sirénu.

Když o jedenáct let později přišel do firmy podnikatel Howard Schultz a navrhl rozšířit záběr Starbucks i na podávání kávy, zakladatelé tento nápad zavrhli. Považovali totiž pití kávy vyloženě za domácí záležitost. Schultz, přesvědčen o tom, že kavárny podávající kvalitní kávu budou mít úspěch, založil v roce 1985 kavárenský řetězec Il Giornale. O dva roky později od zakladatelů Starbucks koupil. Své kavárny přejmenoval na Starbucks a začal firmu rychle rozšiřovat. Dnes se logo Starbucks objevuje nad více než 10 700 kaváren prakticky po celých Spojených státech. V roce 1996 se v Tokiu otevřela první kavárna Starbucks mimo severní Ameriku. Od té doby se káva v papírovém kelímku s hlavou sirény prodává ve 42 zemích na světě ve více než 4 300 kavárnách.

V roce 1992 firma, v té době provozující 165 kaváren, vstoupila na burzu. Její akcie se tehdy prodávaly za 17 dolarů. V současnosti se obchodují přibližně za 18,4 dolarů. Na této ceně se však výrazně podepsal loňský rok, kdy se hodnota Starbucks snížila na 13 miliard dolarů, polovinu hodnoty z roku 2006. Letos se do vedení firmy vrací po sedmi letech Schultz, který bude muset čelit nejen zpomalující americké ekonomice, ale i nastupující konkurenci. Řetězce rychlého občerstvení McDonald’s a Dunkin’Donuts totiž chtějí také rozšířit svou nabídku kávy.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...