Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Óda na roboty a jiné kyborgy

Česko

Robot Koch uvařil na své druhé desce lektvar z globálního kybernokoření

Druhé album Robota Kocha s názvem Songs For Trees And Cyborgs ukazuje novou stranu kybernetického hudebního spasitelství na vlně dubstepu.

Hudbu berlínského producenta s pseudonymem Robot Koch fanoušci s oblibou nazývají „music for your mind“ – patří totiž k těm citlivějším tanečním elektronikům, kterým nejde jen o úderný beat, protančené tenisky a pot z podpaží. Pokud bychom Robota Kocha museli zahrnout do dubstepové scény, rozhodně tam platí za jednoho z největších romantiků a náladotvůrců, který místo pojídání chemických krystalů a tykání si s popovými hvězdami filozofuje v indické restauraci nad apokalyptickou budoucností lidstva a recyklováním odpadu.

Změň sebe, změň svět Když se zakládající člen německé Jahcoozi vydal na sólovou dráhu pod pseudonymem Robot Koch, ukázalo se to jako dobrý nápad. Hned první album Death Star Droid (2009) znamenalo pro Robota Kocha rychlý vzestup mezi nejoceňovanější autory evropské beatové produkce, k němuž se hned nabízejí další spřízněná jména – jako ezoterik Flying Lotus nebo Glitch Mob, energická trojka z Los Angeles. Letošní EP s názvem Listen To Them Fade natočil v Mexiku spolu s přítelkyní zpěvačkou Grace během dvouměsíční relaxace po americkém turné a bylo silně inspirované surrealistickou malířkou Leonorou Carringtonovou, jejíž obrazy v Mexiku objevil.

Druhé album – Songs For Trees And Cyborgs – se na vás na jedné straně valí s intenzitou a tíhou postmoderní apokalypsy a na druhé ji odlehčuje lofi melodiemi, které znějí jako první pokusy s analogovými syntetizéry. U dubstepu se to nestává často, ale skladbu Cloud City s hostujícím Boxcutterem (v Praze se představil na letošním Sperm festivalu) si opravdu můžete pohvizdovat místo koledy.

Album potvrzuje i vášeň Robota Kocha pro sci-fi, roboty a kybernetický futurismus, který se zajímavě promítá i do romantického zájmu o tzv. globální problémy lidstva: „Nesnažím se nikomu vnutit, že by měl být vegetarián, ale chci díky hudbě vyjádřit svůj osobní postoj nesouhlasu s tím, kam se tenhle svět kvůli naší nezodpovědnosti řítí. Většinou jsme neuvěřitelně líní změnit naše zvyky a jen pasivně přihlížíme, jak se lidi na zodpovědných místech nemůžou dohodnout nebo nechtějí nic měnit,“ komentuje situaci Robot Koch. Fanoušek filmů jako Vetřelec a Hvězdné války, který si miniatury mistra Yody vystavuje ve svém studiu coby domácí skřítky, tak komentuje kácení deštných pralesů a s nadšením vstřebává vlivy world music.

Výsledkem je také aktuální spolupráce s Modeselectorem a hudebníky z Nairobi. Společně vytvořili jakýsi transnational dubstep neboli setkání berlínského dubstepu s africkými tradičními sbory a lokálního afrického rapu s globálním technobeatem, které s úspěchem představili minulý týden na berlínském festivalu Worldtronic a v těchto dnech vydali jako první EP s názvem BLNRB u vydavatelství Out Here. Robot Koch na druhém albu pokračuje v hledání víry v umělou inteligenci, chce věřit v kybernetické spasení, ale lehce mentorsky upozorňuje, že nám to bez úcty k přírodě stejně neprojde. Album Songs For Trees And Cyborgs skvěle funguje jako soundtrack pro jeho hudební poselství, které je pro Středoevropana nakonec mnohem aktuálnější než černé zprávy z newyorského ghetta.

O autorovi| LENKA MORÁVKOVÁ, Autorka je hudební publicistka

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: