Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Odbory ve firmě nepotřebujeme

Česko

Kapitalizace 2,5miliardové pohledávky státu za Českými aeroliniemi nás již nezajímá. Kdyby ale podpora ze strany státu dále pokračovala, nemělo by cenu, abychom to řešili tady v rámci České republiky. Obrátili bychom se do Bruselu, říká Roman Vik, generální ředitel letecké společnosti Travel Service.

* LN Naučil jste se vyslovit jméno islandské sopky Eyjafjallajökull, která způsobila neočekávaně leteckým firmám tolik starostí?

Ne, nenaučil. Vím, že sopky jsou dvě a sopečný popel chrlí ten menší vulkán . Pokud by začala být aktivní i druhá sopka, způsobí to další nemalé problémy...

* LN Stalo se sledování islandských sopek předmětem vaší každodenní agendy?

Samozřejmě situaci sledujeme každý den. A každý den se také mění výskyt sopečného prachu nad Evropou. Situaci denně vyhodnocujeme a podle ní přizpůsobujeme naše letové řády.

* LN Trápí vás více nejistota kolem výskytu sopečného prachu v atmosféře, který hrozí dalším zastavováním letů nad Evropou, nebo nejistota dalšího ekonomického vývoje v Řecku, Portugalsku, Španělsku a dalších zemích, kam směřují vaše charterové lety?

Travel Service má velmi diverzifikované trhy. Létáme jak ze západní Evropy, Španělska, Spojeného království, tak ze středo- a východoevropských zemí, jakými jsou Česko, Polsko, Maďarsko. Každý trh má určitá specifika. Z některého se létá často do Egypta, z jiného do Turecka, z dalšího do Španělska. Diverzifikace trhů je jediným možným způsobem, jak se bránit možným výpadkům v určitých destinacích.

* LN To je ale pouze omezená obrana...

Můžeme se bránit v podstatě velice těžko. Můžeme upravovat letový řád na našich pravidelných linkách smartWings. Co se týče klasických charterů, nemáme v podstatě žádné prostředky, jak se bránit. Musíme spoléhat na kolegialitu a včasné poskytování informací ze strany cestovních kanceláří.

* LN Cestovní kanceláře ale samy bojují s tím, že turisté se rozhodují na poslední chvíli. Jen stěží vám mohou poskytovat včasné informace, abyste mohli efektivněji plánovat vaše lety...

Velké cestovky spolupracují, jak to jde. Vědí, že jsme na sobě vzájemně závislí.

* LN Jak velké množství letů cestovky pod vlivem posledního vývoje rušily?

Z nasmlouvané kapacity bylo stornováno zhruba 10 procent objednaných letů. Sníženou poptávku po charterových letech jsme se snažili kompenzovat zahuštěním našich pravidelných letů. Navýšili jsme počty letů do Paříže, Říma, Bergama. Zahustili jsme i síť letů tak, abychom do velkých turistických center nabízeli alespoň jedno spojení denně.

* LN V tomto týdnu jste oznámili dohodu o uzavření tříleté smlouvy s největší českou cestovkou Exim Tours. Z vašeho pohledu se jedná o významný obchod. Je ale relevantní i pro turisty?

Určitě. Letový řád se bude moci lépe uzpůsobit potřebám klientů. Budeme moci nabízet větší četnost letů do jednotlivých destinací. Tím, že všechny cestovní kanceláře, pro které létáme, si budou moci zaměňovat letenky, budou moci nabízet různé délky pobytů, nové destinace, atd. To bude hmatatelný dopad pro cestující – budeme létat ve větší četnosti do více destinací.

* LN Zmínil jste, že jednou z nabídek, na kterou jste Exim Tours nalákali, byl závazek, že od roku 2012 budete některé lety provozovat moderním letounem Boeing 787 Dreamliner. Stane se majetkem Travel Service?

Budeme ho kupovat přímo od Boeingu ve spolupráci s americkou exportní bankou Exim Bank. Počítáme, že ho nasadíme na všechny dálkové destinace, jakými jsou Kuba, Dominikánská republika, Salvador, Venezuela, Mexiko, Kostarika.

* LN Na část letadla si půjčíte od americké banky peníze. Zvýší se tím i suma, kterou budete cestovkám za lety dreamlinerem účtovat, a tím potažmo i ceny letenek?

Vzhledem k tomu, že dreamliner bude mít více míst než současný Boeing 767, tak předpokládáme, že ceny letenek se zvýší pouze mírně. Komfort pro cestující vzroste mnohonásobně více.

* LN Slyší ale český zákazník na komfort? Nepreferuje jednoznačně cenu?

Zákazník se bohužel stále zaměřuje na co nejnižší cenu letenky. Byli bychom ale rádi, kdyby se náš trh vyvíjel po vzoru trhů ve vyspělých evropských zemích, tedy že lidé nechtějí létat starými stroji, ale bezpečnými a pohodlnými letouny.

* LN Mimochodem, lze očekávat, že v důsledku minulých a možná i budoucích výpadků v leteckém provozu zvýšíte ceny charterových letů a tím i ceny letenek?

Cena na trhu je více méně stabilní. Ovlivňuje ji zejména cena paliva a potom také vývoj směnného kurzu dolaru a koruny. To jsou faktory, které my ovlivnit nemůžeme.

* LN Mnoho cestujících si nedávno stěžovalo, že letecké společnosti jim po zrušení letů kvůli výskytu sopečného prachu v ovzduší sice vrátily peníze za nákup letenky, nikoliv však částky účtované jako palivové příplatky. Uplatňoval takovou politiku i Travel Service?

Co se týče pravidelné dopravy, vraceli jsme plnou cenu letenky, kterou u nás cestující zaplatil. Podle regulí Evropské unie musíme uvádět jednu cenu, včetně palivových příplatků. Uvádíme proto finální ceny. Pokud se let zrušil z důvodu vyšší moci, vraceli jsme finální cenu letenky.

* LN A v případě charterů?

Všechny chartery jsme nakonec odletěli tak, jak bylo v plánu. Pouze některé z nich měly třeba dva až tři dny zpoždění.

* LN Ztrátu ze zastavení letů kvůli sopečnému prachu jste tedy zaznamenali pouze v rámci pravidelných linek smartWings?

To ne. Když vám stojí flotila letadel na zemi, automaticky vzniká ztráta. Náklady na leasing, a odpisy letadel nás denně stojí 10 až 12 milionů. Pět dní, ve kterých byl zákaz letů, nás přišlo na 60 milionů. Plus se načítají další přímé náklady spojené s rušením letů, přeorganizováním, přeubytováním posádek. Celková naše ztráta tak dosáhla 70 milionů korun.

* LN Zaznívaly hlasy, že ztráty, které utrpěly letecké společnosti z důvodu vyšší moci, by měly být kompenzovány jednotlivými národními vládami...

To je spíše otázka na českou vládu. Evropská komise řekla ano, my nemáme nic proti tomu, aby vám vlády pomohly. Naše vláda se k tomu postavila tak, že nikomu pomáhat nebude. Asi už nemá peníze když dala 2,5 miliardy korun ČSA na půjčku, která nikdy nebyla vrácena, a nyní ji čeká řešení ztráty 3,7 miliardy korun, o které ČSA přišly v minulém roce. Asi už nejsou peníze na krytí dalších ztrát.

* LN O tom, zdali stát bude moci 2,5miliardovou půjčku ČSA kapitalizovat, či ne, ještě Evropská komise nerozhodla...

Nechci se zaměřovat na pomoc 2,5 miliardy. To už je vrcholek ledovce. Problémů je více...

* LN Jakých?

Například protekcionismus ve vztahu Letiště Praha a ČSA. Některé letecké společnosti už z pražského letiště odcházejí, protože se na to nemohou dívat. Stát se snaží tak urputně zachránit ČSA, že do toho vtahuje i Letiště. To ztrácí zákazníky, jako např. Ryanair.

* LN Ryanair ale uvedl, že neodchází kvůli ČSA, ale kvůli vysokým poplatkům účtovaným na Letišti Praha. A ty jsou stejné pro všechny, včetně ČSA...

No právě. Proč tedy Letiště nezlevní? Ať zlevní pro všechny, pro nás, pro ČSA. Ale když zlevní, tak nebude mít tak vysoké zisky. A když nebude mít tak velké zisky, tak nebude moci nikoho podporovat.

* LN Považuje i Travel Service poplatky účtované na pražském letišti za vysoké?

Letiště Praha je náš obchodní partner. Bohužel je smutné, že Letiště Praha a ČSA jsou nyní v podstatě řízeny jedinou osobou. Nechci se ale vyjadřovat, jestli je Letiště Praha pro nás levné nebo drahé. Samozřejmě pokud by se nám naskytla možnost nějaké konkurenční nabídky, tak ji budeme zvažovat.

* LN Narážíte na možnost využívat například letiště ve Vodochodech, které by mohlo být do tří let vybudované?

Byl u nás pan Kačur (ředitel vodochodského letiště – pozn. red.) a nabídl nám spolupráci. Nechci ale spekulovat o odchodu z Letiště Praha. Považujeme však za velmi nešťastné, když je management de facto dvou státních firem, našeho konkurenta a Letiště Praha, personálně propojen. Můžu se domnívat, že to nějaké skryté výhody, o kterých nevíme, může mít. Spekulovat o tom ale nechci. V každém případě tam ten červíček pochybnosti je...

* LN V minulosti jste pohrozili, že v případě vývoje, který nyní podle vašeho popisu nastal, se obrátíte se stížností do Bruselu. Zvažujete to nyní?

Pokud bychom zjistili nějaké kroky ze strany státu, tak bychom se o pomoc do Bruselu obrátili. Vnímáme to jako nefér, že stát na jednom trhu pomáhá pouze jedné společnosti a znehodnocuje tak konkurenční prostředí. To je, jako kdybyste chtěl jít hrát tenis a jednomu byste dal badmintonovou raketu a druhému tenisovou raketu. Takto se ten rozhodčí nemůže chovat.

* LNA ty výroky, které ten rozhodčí již učinil, jsou podle vás natolik kontroverzní, aby se Travel Service do Bruselu obrátil?

Všechny informace, se kterými zatím pracujeme, nejsou oficiální. Pocházejí například z médií. Nemáme ani právo, ani možnosti kontrolovat skryté či neskryté formy podpory státu Českým aeroliniím nebo podporu Letiště Praha Českým aeroliniím. Kdyby ale podpora ze strany státu dále pokračovala, nemělo by cenu, abychom to řešili tady v rámci České republiky. Asi by se k tomu musela vyslovit i Evropská komise.

* LN Evropská komise se ale již bez ohledu na vaše kroky kapitalizací 2,5miliardové pohledávky zabývá. Dojde-li k jejímu schválení, nebude dále co řešit...

Musím zopakovat, že zde již nejde o ty 2,5 miliardy. Ty peníze už vlastně dávno neexistují, ty už nás nezajímají. Nám jde teď o ty nové peníze, které se tam budou muset vkládat, minimálně proto, aby se sanovala loňská ztráta 3,7 miliardy korun.

* LN Vy máte indicie, že stát bude do ČSA dávat další peníze? Ministr financí Eduard Janota to vylučuje...

ČSA jsou ve ztrátě. Když vy půjdete domů a na konci měsíce si s manželkou spočítáte peníze a bude vám na příští měsíc chybět 37 tisíc korun, tak vám bude muset někdo půjčit – kamarádi, rodiče, někdo. Abyste ten další měsíc přežili. Peníze budou ČSA v cash flow chybět.

* LN Ale oni si je mohou vydělat, respektive půjčit od komerčních subjektů...

To se zeptejte bank, jestli by jim při takovém hospodaření byly ochotny půjčit za komerčních podmínek. Já ale nejsem bankéř.

* LN Restrukturalizace ČSA vám ale přináší i obchodní příležitosti. Uvolňují se piloti a posádky. Neumožňuje vám převis nabídky nad poptávkou snižovat platy pilotů?

Já jsem vždy jednal s piloty fér a oni zase jednali fér se mnou. Za 15 let existence firmy od nás odešlo pouze 15 až 20 pilotů. Já nechci zneužívat současné situace v neprospěch pilotů. Nastavili jsme si podmínky. Já jim řekl, že budou dostávat adekvátní peníze podle toho, kolik toho nalétají. S tím k nám přišli. Chci si udržet kvalitní kapitány a piloty. Chci, aby náš tým fungoval jako dobře fungující fotbalové mužstvo.

* LN Jaký tým máte na mysli?

Reklamu máme na dresech Slavie.

* LN Ta ale letos moc dobře nefungovala...

Určitě musíme fungovat lépe než letos Slavia v lize. Každé mužstvo se ale má právo dostat do krize. To je ale na jiné téma.

* LN Mimochodem, máte v Travel Service nějakou odborovou organizaci?

Nemáme žádnou odborovou organizaci.

* LN Z ČSA k vám ale přicházejí piloti, kteří jsou na silné odborové zázemí zvyklí...

Musím vás opravit. Ti k nám nepřicházejí. Naopak k nám přicházejí lidi, kteří ani v ČSA v odborech nebyli.

* LN Dáváte při výběru pilotů na jejich případnou odborářskou minulost pozor?

Nedávám na to pozor. Jsme ale ovlivněni tolika různými vlivy – přes sopky, počasí, politickou nestabilitu v regionech, kurz dolaru, vývoj cen ropy –, že mít uvnitř ještě další problém by již aerolinky mohly těžko ustát. Podívejte se na vývoj ve Velké Británii. Už i tam to dospělo do situace, kdy soud zakázal zaměstnancům British Airways stávku.

* LN Nyní se ale o hrozbách stávek hovoří ve více aerolinkách, nedávno se se stávkou potýkala i německá Lufthansa. Proč se podle vás podobné problémy Travel Service vyhýbají?

Právě proto, že s těmi lidmi jednám fér. A nepotřebuju k tomu odbory.

* LN Travel Service se až dosud zaměřoval převážně na chartery. Hodláte u tohoto obchodního modelu zůstat?

Nyní tvoří podíl charterů vůči pravidelným linkám smartWings zhruba 70:30. Do budoucnosti bychom chtěli tento podíl vyrovnat na 50:50. Chceme nabízet služby pro střední třídu cestujících. Nechceme ale být nízkonákladovou společností, kde se musí platit za všechno, za chvíli i za použití záchodů na palubě.

* LN Znamená to, že se nápadu šéfa Ryanairu Michaela O’Learyho zpoplatňovat používání toalet na palubě smějete?

Nesměju se tomu. V okamžiku, kdy provozujete 150 až 180 letadel, to může přinést zajímavé peníze. Na jednom letu se dá takto vydělat například 20 eur. Těch letů máte denně 500, takže denní výnos je 10 tisíc eur. Náš trh je ale tak malý, že zavádění takových věcí by u nás bylo na škodu.

***

Dreamliner budeme kupovat přímo od Boeingu ve spolupráci s americkou bankou Exim Bank. Počítáme, že ho nasadíme na všechny dálkové destinace.

Autor: