Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Odolaly krizi. A mají chuť růst

Česko

Peníze a byznys v roce 2010

PRAHA Koh-i-noor, Karma, Emco, Fab či Botas.

Tyto tradiční české značky spojuje to, že úspěšně prošly ekonomickou krizí a v současné době rozšiřují svou výrobu. Za svou dobrou kondici vděčí především exportu. Přesto i v roce 2010 některé tradiční domácí značky z trhu zmizely a jejich nositelé třeba i zkrachovali. Nejznámějším příkladem je OP Prostějov, který na jaře kvůli dluhům spadl do konkurzu.

Firmy, které prošly krizí s menšími šrámy, již dnes hovoří o tom, jak si v příštím roce vybojují ještě lepší postavení na zahraničních trzích. „Letošní rok hodnotím celkem pozitivně. Oproti loňsku, kdy došlo k určitému poklesu odbytu ve východních teritoriích, se víceméně vracíme k situaci z roku 2008,“ říká Pavel Janeček, generální ředitel společnosti Karma, výrobce topení a sporáků.

S jeho slovy souhlasí i další úspěšní manažeři. „Do příštího roku vstupujeme s mírným optimismem, protože jsme prakticky z devadesáti procent exportně orientovaná firma a většina našich klíčových zahraničních trhů se chová tak, jako že krize již ustoupila nebo ustupuje,“ říká Vlastislav Bříza, šéf výrobce kancelářských potřeb Koh-i-noor.

Pozitivní zpráva ovšem nečeká na uchazeče o práci. I na trhu úspěšné firmy – které LN oslovily – sice již nechystají masivní propouštění, ale s nabíráním nových zaměstnanců zůstávají opatrné.

Podle slov jejich manažerů se teď víc vyplatí investovat do nových technologií.

***

Více čtěte na stranách 13, 14 a 15

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...