Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

ODS už od Pražáků potřebuje pohlavek

Česko

ROZHOVOR TÝDNE Markéta Reedová S POLITIČKOU HOVOŘIL Daniel Kaiser

tvrdí pražská zastupitelka Markéta Reedová, která v úterý rezignovala na funkci náměstkyně primátora Od začátku jsem tušila, že přijde stěna, za kterou už nebudu moci jít, říká Markéta Reedová (SNK ED). Občanští demokraté si prý nepřáli opatření proti korupci.

* LN Jeden audit už potvrdil, že Karta Pražana neboli Opencard byla černou dírou na peníze. Proč myslíte, že se teď objednávají nové audity?

Já nevím. Nezdá se mi, že by se tvůrci toho prvního auditu dopustili nějakých vážnějších chyb, přece jenom je to zkušená firma. Místo abychom si řekli: přátelé, to se nepovedlo, pojďme to řešit, tak oni zadávají další a další audity. A zatím se promešká unikátní chvíle, kdy se dá něco změnit.

* LN Jak byste shrnula výsledky prvního auditu řekněme pro Nepražáka, který aféru podrobně nesleduje?

Že jsme měli mít plastovou kartu, která by uměla řadu funkcí, a výsledek je, že máme plastovou kartu, která toho moc neumí, přestože se za ni vynaložilo takřka 900 milionů korun. Že vůbec není jasné, na co část těch peněz šla. Tři roky na projektu pracovaly desítky lidí na magistrátu a desítky firem zvenčí, vynaložilo se například 20 milionů na externí projektové vedení projektu. S chabým výsledkem.

* LN O podivných zakázkách pražského magistrátu se mluví léta. Je z těch podivností Opencard ta největší?

Pravda je, že to je projekt v oboru informatiky, čili je z podstaty věci složitější. Kdyby měli postavit nějakou zídku, tak na tu by si možná outsourcing nedělali. Přesto se ale na kartě ukazují obecnější problémy. My jsme dělali mapu korupčních rizik a tam už jsme ty problémy popsali. Například že město uzavírá nevýhodné smlouvy. Nemáme jasně stanovenou odpovědnost za uzavírání smluv. Chybí dostatečná kontrola.

* LN Jak by taková kontrola měla vypadat?

U nás interní audit spadá pod ředitele magistrátu, jenže audit má zároveň kontrolovat odbory, které řediteli magistrátu podléhají, a on je tedy za ně zodpovědný. Třeba ve Vídni ředitel kontrolního odboru nepodléhá řediteli magistrátu, ale volí ho zastupitelé na dobu, která je delší než jejich volební období.

* LN Pokud bychom Kartě Pražana hledali jednoho otce, bude to Pavel Bém?

Těžko říct. Samozřejmě že ji v roce 2006 předkládal on, že to byla jeho myšlenka. Nicméně další tři roky měl kartu pod sebou náměstek Blažek, a jakkoliv oceňuji jeho poslední snahu a ten forenzní audit, nedovedu si představit, že bych měla na starosti projekt a najednou po třech letech zjistím, že nic nefunguje, že existují nevýhodné smlouvy a že tu zahučely peníze neznámo kam. Na to, že Rudolf Blažek je druhý nejsilnější muž pražské ODS, mi jeho snaha připadá nedostatečná.

* LN A čím si vysvětlujete, že Blažek najednou problémy s kartou začal řešit? Vyostřením mocenského konfliktu v pražské ODS?

To načasování se určitě dá zařadit do politického kontextu. Konal se krajský sněm ODS a v něm se střetl Rudolf Blažek s Pavlem Bémem. A možná právě proto byl forenzní audit udělaný, byl udělaný dobře a jeho výsledky mají dosti vysokou vypovídací hodnotu.

* LN Jak vlastně audit pronikl na veřejnost?

Myslím, že i únik na veřejnost s tím souvisí. Mě překvapilo, když Rudolf Blažek, aniž by komukoliv o tom auditu řekl, najednou vyšel ven a oznámil výsledky. Proti otevřenosti samozřejmě nic nemám, až na to, že ještě asi týden po úniku do médií jsem audit neměla v ruce ani já. To byla zvláštní a trochu trapná situace: Blažek si po jednání rady odpoledne udělá brífink, o kterém ovšem kromě Blažka nikdo neví, potom vám začnou volat novináři a vy jim musíte říkat, že výsledky auditu neznáte.

* LN Není to tak, že se v rámci frakčního boje uvnitř ODS pouštějí kompromitující informace, které ovšem nakonec mohou smést vedení celé?

To záleží na voličích. Minule dali ODS v Praze 54 procent. Oni jsou si tady tak jistí svými výsledky, tak jistí. Už by od voličů potřebovali výchovný pohlavek. A je pravda, že mocenské boje uvnitř ODS paralyzují správu města. Když se v rámci partaje s někým perete, přestáváte řešit veřejný zájem.

* LN Co konkrétně mohl magistrát udělat, a kvůli sporům v ODS na to nenašel čas?

Opencard je klasický příklad. Nebo rozpočet. O rozpočtu se vůbec nevede koncepční debata. Dneska (ve čtvrtek – pozn. red.) jsem říkala na radě: jak to, že v rozpočtu je výběrové řízení na dostavbu bazénu Šutka za 650 milionů korun, aniž by o tom rada věděla? Jak to, že se výběrové řízení dělá losovačkou? Jiný příklad: schvalovali jsme v radě pět milionů korun na brožury pro penzisty. Mě na tom fascinovalo, že velká část těch brožurek byla cizojazyčná. Takže nějaký radní si přinese projekt a předpokládá, že mu ho v radě odhlasují. A protože se nevede pořádná a trvalá debata, mohou se co chvíli objevovat takové nahodilosti.

* LN A vy jste se proti cizojazyčným brožurkám pro důchodce ozvala?

Ano. A oni, že prý k tomu existuje nějaká odborná analýza. Tady ale nejde jen o těch konkrétních pět milionů, to je tentýž systém, který tak zhoubně zapůsobil i v případě Opencard. Člověk získává dojem, že úředníci si vymyslí nějaký strašně složitý problém a předem naznačují, že na něj nestačí, tudíž že se musí najmout desítky firem zvenku. A pak se ukáže, že na to nestačí ani ty firmy. Tragédie. Na magistrátu je zhruba 2000 lidí a hodně by toho měli zvládnout sami. Ale ne, pořád se dělá outsourcing služeb. Proč máme na magistrátu legislativní odbor, když jsme jenom za právní úkony v projektu Opencard utopili desítky milionů?

* LN Věděla jste dopředu, že – jak se dnes říká – byznys plán Karty Pražana vypracovala firma Allshere, personálně propojená s tvůrcem karty, firmou Haguess?

Vůbec ne. Musíte vědět, že pokud jde o služby, má ředitel odboru na magistrátu při podepisování smluv do 20 milionů korun v podstatě volnou ruku. U stavebních zakázek je ta hranice myslím 30 milionů. Druhá věc: radní zodpovídají za jednotlivé odbory. Já si neumím představit, že bych se do kompetence jiného radního snažila vehementně nabourávat a něco v jeho působnosti zjišťovat. Třeba náměstek Blažek by se jistě prudce ohradil.

* LN Ale když jste se stala náměstkyní, měl to přece být jakýsi signál navenek, že od nynějška bude ve vedení Prahy zastoupeno oko veřejnosti.

Já jsem se snažila, ale když například jsme dávali dohromady mapu korupčních rizik, pochopila jsem, že oko veřejnosti je zaslepeno. Já jsem například musela podepisovat čestné prohlášení odboru majetkových investic, že určité informace, které jsem po nich žádala, neřeknu dál. To je přece nehoráznost.

* LN Dlouho jste pracovala na protikorupční strategii. Jaká tři nejdůležitější opatření byste z ní vybrala?

U veřejných zakázek jsem chtěla rotaci členů výběrové komise, aby tam neseděli pořád titíž lidé. A aby se zakázky nekouskovaly. Pokud místo jedné dvanáctimilionové zakázky rozdáte šest zakázek pod dva miliony, můžete to někomu lépe ušít na míru. Další můj návrh se týkal neprůhledné vlastnické struktury. Mám dvě právní stanoviska, podle nichž si zadavatel může stanovit podmínku, že uchazeč o zakázku odtajní vlastnickou strukturu. Pokud známe výběrová řízení, kdy si zadavatel řekne, jaké chce čalounění u auta, a normálně to projde, tak by přece ani s mým návrhem neměl být problém. Samozřejmě je následně potřeba to legislativně upravit. Ale já bych si to jako zadavatel riskla. Taky jsem chtěla přísnější pravidla pro uzavírání smluv. Ať je jasné, jaká ustanovení smlouva musí obsahovat, aby v ní něco zásadního nechybělo. Ať se u smluv zavede pravidlo čtyř očí, tedy že je kromě ředitele musí vidět ještě někdo z legislativy nebo vedení města. No a taky jsem například žádala zveřejňovat hlasování rady. Abychom – až se bude po letech něco hledat – věděli víc, než že devět bylo pro a dva se zdrželi. Aby pak všichni nemohli tvrdit, že oni byli mezi těmi dvěma.

* LN Proč myslíte, že vám vaši kolegové v radě strategii opakovaně vraceli?

Myslím, že některým vadil a priori můj předpoklad, že v systému jsou problémy. Existuje hlasový záznam z jednání rady, a kdybyste ho slyšel, budete se občas smát. Například kolega Richter tu mou složku takhle vzal, chvilku tím listoval a pak říká: Já to teda nečet, ale tady vidím tu a tu větu, a ta semi teda nelíbí. A od některých radních jsem slyšela protiargumenty pocházející od ředitelů odborů.

* LN Kteří ředitelé se proti strategii stavěli nejvíc?

Pan ředitel odboru obchodních aktivit Ďurica mi řekl, že na svůj odbor – tak to řekl: na můj odbor – nikoho nepustí, čímž myslel zřejmě i mě. Stejně tak nechtěl spolupracovat ředitel městských investic Toman, který má na starosti velké investice, jako je tunel Blanka. Právě Tomanova zástupkyně mi dala podepsat to čestné prohlášení. Tito dva ředitelé určitě patří k těm nejvlivnějším, řekla bych, že mají větší vliv než ředitel magistrátu. Já když jsem potřebovala nějaké informace, požádala jsem v souladu s předpisy ředitele magistrátu pana Trnku. On požádal o poskytnutí informací je – a oni na to nedbali.

* LN Pánové Toman a Ďurica už se dostali do novin v létě, kdy se psalo, že podle švýcarských vyšetřovatelů mají přístupové právo ke kontu pražského podnikatele Romana Janouška. Otřáslo to nějak jejich pozicí na magistrátu?

Ta zpráva bohužel zůstala v rovině spekulace. Nezdá se mi, že by jejich pozice na magistrátu oslabila.

* LN Změnilo se po Janouškově aféře na magistrátu klima?

Ani bych neřekla. Já jsem očekávala, že se ještě něco objeví. Ale – upřímně řečeno – i kvůli Lidovým novinám se to celé trochu zamotalo, až už nakonec nebylo jasné, co je pravda a co je mediální bublina.

* LN Měla jste při aféře se švýcarským kontem z Pavla Béma v nějaké konkrétní chvíli pocit, že ztrácí nervy?

Tak on reagoval dost vyostřeně. Myslím, že v tom hrálo roli i jeho soupeření s Mirkem Topolánkem. Měli před volbami, k tomu celé to vnitřní napětí v ódéesce, Toskánsko... Trochu v něm klíčila představa, že všichni mají zájem ho poškodit.

* LN Nemohla jste v celé věci udělat víc? Třeba jako náměstkyně přitlačit primátora ke zdi?

Já jsem ale žádost od Švýcarů neviděla. Tady nebyly žádné důkazy o vztazích mezi Janouškem a magistrátem, respektive těmi dvěma řediteli.

* LN Audit k Opencard ukazuje, že právě firmy spjaté s Romanem Janouškem na projektu hodně vydělávaly.

Jasně, ale to je trochu přes koleno.

* LN Kdo by měl za chyby v Opencard odstoupit? Primátor?

Kdybychom byli třeba v New Yorku, tak určitě. Tam se primátor volí přímo a má adekvátní kompetence. V Praze platí, co už říkal při svém odchodu Jan Kasl: jako primátor máte jeden hlas v radě a jenom o trochu větší kompetence. A primárně za Opencard zodpovídá Blažek. I kdyby byla jenom půlka auditu pravda, tak je průšvih, že se o věc tak dlouho nezajímal. Já si pamatuji na zasedání rady, kde se rozdělovaly kompetence. Blažek tu informatiku chtěl. Nikdo mu ji nevnucoval.

* LN Ještě ve funkci jste vyprávěla, jak vám nejmenovaný radní za ODS říkal, že mu s vaší protikorupční strategií připomínáte psíka, který poštěkává, ale na ně nemá sílu. Kdo to byl?

Martin Langmajer.

* LN To je ten, co neopatrnou jízdou v autě zabil jinou řidičku?

Ano. Když pak za to dostal podmínku, říkala jsem mu, že by měl odstoupit. Odpověděl mi, že to nesouvisí s výkonem jeho funkce, že on má plno důležité práce. Přitom tady každý nižší úředník musí mít čistý trestní rejstřík, zatímco člen vedení města je pravomocně odsouzený, a sedí v radě dál.

* LN Na tom přirovnání s psíčkem něco bude. ODS měla v zastupitelstvu absolutní většinu. Neexistovalo to psí riziko od chvíle, kdy jste na křeslo náměstkyně kývla?

A tak jistě. Já jsem předtím čtyři roky strávila v opozici a už jsem chtěla začít něco měnit. Pár věcí se mi mimochodem podařilo. Dobře jsem nastavila evropské fondy. Prosadila jsem informace o veřejných zakázkách na webu. Na můj nátlak se elektronizovalo přidělování značek aut, aby se takové ty veselé espézetky nedávaly za úplatek. Úředníci už si nesmějí vybírat, jaký kdo bude řešit přestupek, takže už výsledek přestupkových řízení nemůžou tolik ovlivňovat. Když Nova natočila úředníka, jak žádá o úplatek, vyhodili ho na hodinu na můj nátlak...

* LN…nejsou to všechno jen kosti, které vám ODS házela pod stůl, abyste jí za to dělala stafáž?

Možná se to nezdá dost, ale bylo to maximum možného. Že v určitou chvíli přijde stěna, jako teď s přijímáním protikorupční strategie, to jsem čekala od začátku.

* LN Změnil se Pavel Bém od roku 2006, kdy vás přizval do rady?

Určitě. Ještě v roce 2006 to byl pořád ten Bém – horolezec. On míval obrovské charizma a takovou tu chlapeckou lehkost. Byl hrozně sympatickej. Teď je uštvanější. Tak ohromné vítězství by asi změnilo každého. Taky se na něm podepsaly boje s Mirkem Topolánkem. Od té doby začal oslabovat a opírat se o lidi, o které se předtím neopíral. Dnes to došlo tak daleko, že se opírá o starostu Prahy 5 Milana Jančíka.