Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Offenbachova opera se sžíravou ironií

Česko

Mezi světovými operami asi není bizarnější dílo než Hoffmannovy povídky.

Geniální autor operet Jacques Offenbach jím vybudoval také operní pomník: sobě i německému romantikovi Hoffmannovi. Národní divadlo operu nyní uvádí v režii Ondřeje Havelky.

Národní divadlo mělo šťastnou ruku při výběru inscenátorů pro v pořadí osmou inscenaci Hoffmannových povídek, tentokrát ve verzi, která vychází z nejnovější edice Jeana-Christopha Kecka a Michaela Kaye a v členění na pět dějství zařazuje do partitury i nově nalezené části opery. Výsledné čtyři hodiny rozhodně nenudí. Inscenátoři přistoupili k Offenbachovi s úctou jako k velké divadelní podívané, aniž ztratili smysl pro ironickou nadsázku (jakkoli Havelka neodolal, aby se osobně nemihl ve filmové projekci). Hoffmannovy příběhy čtyř osudových lásek se podařilo propojit v plynulý a vypointovaný celek -včetně začátku, kdy skutečně zazní scéna z Dona Giovanniho. Kostýmy zůstaly v 19. století a děj se z Lutherova norimberského sklípku přenesl do divadelní rekvizitárny, zaplněné od podlahy po strop obrovskými očíslovanými regály s různými předměty. Na centrální průhled uprostřed regálů Havelka promítal předtočené, často ironicky glosující projekce: milostný duet Hoffmanna s Antonií je provázen barvotiskovým šotem. Pohyby reálných protagonistů byly synchronizovány s jejich obrazem na plátně doprovázeným romanticky letícími mraky na modré obloze. Bylo to na hraně, ale Havelkovi se podařilo hranici vkusu vybalancovat. Vtipná byla i scéna, kdy doktor Miracle vyvolá ze záhrobí Antoniinu matku v podobě Valkýry. A vyšla i scéna zmizení Hoffmannova odrazu v zrcadle: jeho dubl mává na odchodnou, zatímco ještě odeznívají zvuky hrdinových kročejů. Je třeba ocenit Havelkovu specificky českou originalitu - nesnaží se kopírovat to, co je dnes ve světě opery považováno za standard podle poučky „to je tak hloupé, že se to bude líbit“; jeho režie jsou promyšlené tak, aby sloužily prezentovanému dílu, a nikoli zviditelnění režiséra. Diváci, kteří viděli nedávný přenos Hoffmannových povídek z MET, mohou srovnávat.

Úspěch by se ovšem nedostavil bez vynikajícího hudebního nastudování Michela Swierczewského. Pro premiéru se podařilo sestavit i vyrovnané obsazení, hodné značky Národního divadla. Absolutorium si zaslouží v titulní roli Marc Laho jako rozervaný básník a znovu neúspěšný milenec s pevným, znělým tenorem ve všech rejstřících. Stejně přesvědčil i Tomasz Konieczny, posel pekel s barytonem, který ozvláštňovala přesná „ďábelská“ ostrost. Hoffmannovy osudové ženy byly obsazeny třemi sólistkami: Olympia Slovenky Martiny Masarykové završila brilantní koloratury i stojem na špičkách, Antonia Pavly Vykopalové zaujala emocionální naléhavostí a Giulietta Jitky Svobodové vystihla hamižnou kurtizánu, která umí předstírat upejpavku. Múza/Nicklausse v podání Ataly Schöck nabídla krásnou střední polohu, i když měla rezervy ve výškách. Po milostných soubojích o Hoffmanna nad svými sokyněmi v závěru triumfuje už jen nad jeho zhroucenou opileckou troskou. Nechá ji vyzvednout na piedestal umění, zatímco čtveřice jeho lásek pěje o otevírající se budoucnosti. Sžíravá ironie takto inovovaného finále vyšla dokonale.

Jacques Offenbach: Hoffmannovy povídky

Dirigent: Michel Swierczewski Režie: Ondřej Havelka Scéna: Martin Černý Kostýmy: Jana Zbořilová Národní divadlo, premiéra 6. 3.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!