Sociální sítě nejsou žádná magie, jen každá funguje trošku jinak, říká autorka knižního bestselleru |
Už nějaký čas neplatí, že hlavním sdělovacím prostředkem je televize. O přízeň voličů politici dnes čím dál urputněji bojují i na sociálních sítích. Logicky, vždyť kupříkladu Facebook má v Česku zhruba pět milionů uživatelů. Je tak vhodným kolbištěm, na němž politické strany mohou „lovit“ hlasy, zejména když se kvapem blíží říjnové sněmovní volby. Politici to vědí a snaží se zaujmout, s různým výsledkem.
„Sociální sítě hrají pro politiky obrovskou roli. Jsou pro ně ideální, protože své účty mohou plně kontrolovat, dávkují tam informace a témata nastavují dle sebe,“ řekl pro Lidovky.cz politolog Jan Kubáček s tím, že pandemie covidu význam sociálních sítí ještě zvedla. „Během covidu jim lidé začali věnovat daleko větší pozornost. Hledají na internetu informace, řeší tam různá společenská témata,“ dodal expert na politickou komunikaci.
Dle politologů je profil na Facebooku pro veřejného činitele dnes de facto nutností. „Pro politiky je jednoznačně nejcennější, neboť má u nás nejvíce uživatelů,“ uvedl Kubáček. Z lídrů stran tam má nejvíce sledujících šéf SPD Tomio Okamura, jehož profil sleduje přes 290 tisíc uživatelů. Těsně za ním je premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Nejslabší jsou na Facebooku komunisté a lidovci. Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovala digitální a marketingová agentura Advisio.
„Okamura pravidelně dodává svým sledujícím informace a stmeluje je společnou naštvaností a strachem. Systematicky a promyšleně dávkuje lidem emoce. To funguje,“ vysvětlil Kubáček. Podobný názor zastává i sociolog Jan Herzmann, který se dlouhodobě věnuje výzkumům veřejného mínění. „SPD se navíc snaží přimět své příznivce, aby šířili dál její příspěvky, čímž proniknou k většímu počtu uživatelů,“ řekl pro Lidovky.cz Herzmann. Dle něj se Okamura staví do role „zastánce všech, kteří jsou proti“, a tím se mu daří přilákat fanoušky.
Sledovat neznamená i volit
Expert na průzkumy mínění Herzmann však upozorňuje, že mezi oblibou a sledovaností na sociálních sítích není jednoznačně přímá úměrnost.
„Nemůžeme říci, že kdo je nejsledovanější, tak je automaticky nejoblíbenější. Mnozí uživatelé sledují i kontroverzní osobnosti, které by normálně nevolili,“ uvedl sociolog. To dle něj platí i u šéfa SPD Okamury. „Někteří ho mají na Facebooku kvůli jeho kontroverzním výrokům, aby je mohli rozporovat a hádat se na dálku,“ poznamenal Herzmann.
Dle Kubáčka však Češi věnují politice velmi málo času, proto si do své „bubliny“ na sociálních sítích pouští zejména své oblíbence. „Samozřejmě záleží na daném člověku. Například novináři mají sociální sítě jako nástěnku, kde se dozvídají informace a hledí na profily politiků kriticky. Pak sledují i ty, které nevolí,“ uvedl politolog. Typický uživatel si však podle něj vybere na Facebooku pár stránek, se kterými souhlasí. „Pak se tam rád rozčiluje společně s lidmi s podobnými názory, jaké zastává on,“ dodal Kubáček.
Facebook smazal stránky poslance Volného. Ten chce videa šířit jinde, například skrze své podporovatele |
Druhou nejpoužívanější sociální sítí v Česku je Instagram, u nás má přibližně dva miliony uživatelů. Z lídrů politických uskupení si na něm nejlépe – měřeno počtem sledujících – vede šéf Pirátů Ivan Bartoš s více než 40 tisíc „followery“. „Piráti jsou přitažliví pro mladou generaci a ta je na Instagramu dominantní, proto tam mají takto silné postavení,“ řekl Herzmann. Za Bartošem následuje šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová s asi 30 tisíci „fanoušků“.
Žádný z politických lídrů ale nedosahuje čísel účtu exposlance TOP 09 Dominika Feriho, jenž se stáhl z politiky po obvinění ze sexuálního násilí. Jeho profil na Instagramu sleduje 1,1 milionu uživatelů a ani po zveřejnění skandálu jich neubývá. „Nejspíš čekají, jak dopadne vyšetřování. Feri to dělal chytře, vystupoval jako zástupce mladých, dával jim silně najevo, že se dívá na svět jejich pohledem,“ řekl Kubáček.
Fenomén Šlachta
Na Facebooku se daří i Robertovi Šlachtovi, jehož politické hnutí Přísaha vzniklo teprve nedávno. Sleduje jej necelých 80 tisíc uživatelů, zhruba tolik, co piráta Bartoše. Zbylí jeho političtí soupeři – kromě Okamury a Babiše – jsou až za někdejším policejním důstojníkem, méně sledujících mají třeba lídři ODS Petr Fiala a ČSSD Jan Hamáček (ČSSD). „V případě Přísahy jde o nové hnutí a lidé jsou zvědaví. Navíc téma očištění společnosti od zločinů a korupce je stále lákavé a patří to k hlavním preferencím české populace,“ uvedl Herzmann.
Dle Kubáčka hraje roli také to, jak Šlachta na Facebooku komunikuje a jaké fotografie sdílí. „Na svém profilu dává prostor lidem. Spousta politiků na sociálních sítích prezentuje hlavně sebe a svůj pohled, o jiného člověka tam téměř nezavadíte. Šlachta sdílí fotografie, kde je mezi lidmi a komunikuje s nimi,“ řekl politolog.