Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Okamžik úzkosti pro Toyotu: brzdy

Česko

Majitele ekologických hybridních automobilů Toyota Prius čeká povinná cesta do servisu. Automobilka jim nechá zkontrolovat brzdy.

DETROIT/TOKIO Největší světová automobilka Toyota vždy sázela na pověst výrobce kvalitních a spolehlivých automobilů.

Teď bude mít co dělat, aby o svou dosavadní image nepřišla.

Prezident japonské automobilky Akio Tojoda na včerejší tiskové konferenci oznámil to, co motoristický svět dávno očekával: kvůli špatně fungujícím brzdám firma svolává do servisů na půl milionu tzv. hybridních automobilů, včetně vlajkové lodě Prius.

Po problémech s plynovým pedálem, který si vyžádal v posledních týdnech stažení více než devíti milionů vozů, tak Toyota schytává další ránu. „Rozhodli jsme se tato (hybridní) auta svolat, protože bezpečnost zákazníků je naší hlavní prioritou,“ řekl včera viditelně nervózní prezident. „Chtěl bych se znovu omluvit našim zákazníkům. Dovolte mi, abych ujistil, že všichni zdvojnásobíme naše úsilí o dosažení kvality,“ pravil pohnutým hlasem Tojoda.

Stažení se týká asi 437 tisíc automobilů modelů Prius 2010, Prius Plug-in Hybrid, Lexus Division 2010 HS 250h a Sai, který se však prodává pouze v Japonsku. V Japonsku se opatření bude týkat 223 tisíc vozů, v Severní Americe 155 tisíc vozů a v Evropě 53 tisíc vozů. Oprava podle automobilky zabere zhruba 40 minut.

Nejznámější hybrid na trhu To, že se problémy s brzdami týkají i Priusu 2010, je pro automobilku o to bolestnější, že právě tento model využívá k upevňování své image výrobce technologicky vyspělých automobilů, které jsou šetrné k životnímu prostředí.

První generace Priusu se stala v roce 1997 prvním hybridním automobilem na trhu a je dosud nejprodávanějším vozem svého druhu. Nejnovější verze modelu Prius se v loňském roce stala nejprodávanějším automobilem v Japonsku.

„Když se zeptáte kteréhokoli spotřebitele na názvy tří hybridů, bude na prvním místě jmenovat Prius, ale už nebude schopen vybavit si další,“ řekl James Ellis, děkan Marshall School of Business.

Ellis ovšem automobilce vytýká, že příliš dlouho otálela se stažením aut do servisu, přestože o problémech s brzdami ví delší dobu. Toyota zatím na vadné brzdy obdržela asi 200 stížností od zákazníků v Japonsku a ve Spojených státech. „Oni to prostě neřeší dost rychle,“ podotkl Ellis.

Zákazníci zaznamenali u úsporných hybridů, které využívají kombinace klasických pohonných hmot a elektrických článků, výpadky brzdné síly na zlomek vteřiny na hrbolatém či kluzkém povrchu. Korunu všemu nasadil sám Tojoda, když přiznal, že tento problém, který nazval „okamžik úzkosti“, zažil na vlastní kůži při jízdě s Priusem na zkušební trati.

***

Toyota

Od plynových pedálů po brzdy První problémy s uvolňující se podlahovou krytinou měla japonská Toyota již v září 2007, kdy musela ve Spojených státech stáhnout 55 tisíc automobilů Toyota a Lexus. Současné problémy, které narostly do obřích rozměrů, se datují od října 2009, kdy automobilka oznámila, že v USA stáhne 3,8 milionu vozů Toyota a Lexus kvůli vadnému plynovému pedálu. V listopadu se jejich počet zvýšil na 4,2 milionu vozů. Další vlna stahování vozů ve Spojených státech začala v lednu a v únoru se rozšířila i do Evropy. Celkem již bylo po celém světě staženo v posledních měsících více devět milionů vozů osmi populárních modelů. Ohroženy jsou například auta novějších modelů Auris, Yaris, Avensis či RAV 4. Defektem by však kvůli velkému množství shodných dílů mohly trpět i všechny tři modely vyráběné v kolínské továrně PSA - Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. V České republice svolává Toyota více než 14 tisíc vozů. Poslední kapkou jsou pro Toyotu současné problémy s brzdami u jejích hybridních automobilů. Včera vedení automobilky oznámilo, že stáhne přibližně 437 tisíc hybridních modelů Prius 2010, Prius Plug-in Hybrid, Lexus Division 2010 HS 250h a Sai. V Japonsku se toto opatření bude týkat 223 tisíc vozů, v Severní Americe 155 tisíc vozů a v Evropě 53 tisíc vozů. Toyota obdržela v USA a v Japonsku 200 stížností na špatnou funkci brzd. Zákazníci zaznamenali u úsporných hybridů výpadky brzdné síly na zlomek vteřiny při jízdě na hrbolatém nebo kluzkém povrchu. Tento problém však zřejmě souvisí se samotnou podstatou hybridních automobilů, kdy energie brzdění dobíjí baterii, využívanou pak k jízdě. Závadu by mělo vyřešit přeprogramování softwaru, který řídí přechod od dobíjecího na normální brzdění.

Autor: