Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

„Okruh chceme severněji“

Česko

Na Jungmannově náměstí se včera sešli kritici suchdolské varianty severní části Pražského okruhu. Dálnici chtějí dál od Prahy. Podporuje je i ministerstvo životního prostředí.

PRAHA Vést severní část Pražského okruhu přes Suchdol, Čimice a Dolní Chabry je neekonomické a chybné. Říkají čím dál hlasitěji obyvatelé zmíněných pražských čtvrtí. Rušnou silnici by vedli dále od města, takzvanou severní variantou - přes Řež u Prahy.

Na „jižní variantu“ si naposledy zanadávali včera odpoledne na Jungmannově náměstí. „Okruh nevede kolem Prahy, ale přes ni, 300 metrů od zástavby. Je krajně nevýhodný. Severní varianta by byla mnohem levnější,“ říká Hana Francová, předsedkyně občanského sdružení Nad Drahaňským údolím. „Někteří politici chtějí jižní variantu z osobních důvodů,“ přidává se zastupitel Suchdola Pavel Beneš.

Ve výsledku ale sdružení a malé radnice mnoho nezmůžou.

Trumfy drží v rukou jiní. Například Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které v současnosti o žádné jiné než jižní variantě neuvažuje. Jen ta je totiž zanesena v územním plánu a je rozpracována do té fáze, že její realizaci brzdí jen nepodepsané územní rozhodnutí. ŘSD navíc podporuje ministerstvo dopravy. „Nemáme důvod dávat ruce pryč od jižní varianty. Změna územního plánu by mohla být provedena nejdříve v roce 2012, což by znamenalo další prodloužení stavby, a Praha ten okruh potřebuje,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Svého silného zastánce má však i severní varianta. Stojí za ní ministerstvo životního prostředí, které ji doporučilo jako ekologicky šetrnější již v roce 2002. Je pro ni i proto, že je podle studie firmy Mott MacDonald o 4,5 miliardy levnější.

Tato studie, již si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy, nahlodalo i vládu. Ta v září minulého roku uložila ministrovi dopravy, aby sestavil expertní komisi, která zkontroluje, zda byl výběr jižní varianty v pořádku. Dohlédne na to pět nezávislých expertů ze dvou českých dopravních fakult.

Nabízí se tak tři možná rozuzlení. Buď experti nenajdou ve výběru varianty „jih“ žádný problém a posvětí ji. Nebo v rozhodnutí ŘSD nějaké chyby najdou, ale doporučí pokračovat na jihu, protože volba severní varianty by se již finančně nevyplatila. Nebo určí severní variantu jako nejlepší řešení a dají jí zelenou.

***

Kudy vede JIŽNÍ VARIANTA

Jde o pokračování již dostavěné části Pražského okruhu v Ruzyni. Odtud silnice pokračuje okolo Přední Kopaniny, Horoměřic do Suchdola, který protíná na dvě části. Poté překonává dvoupatrovým mostem Vltavu a severně míjí Čimice a Dolní Chabry. Končí v Březiněvsi, kde se napojuje na dálnici D 8.

Kudy vede SEVERNÍ VARIANTA

Jde rovněž o pokračování části Pražského okruhu, který nyní končí v Ruzyni. Stejně jako jižní varianta míjí Přední Kopaninu, poté se ale stáčí na sever a okolo Horoměřic míří k obci Černý Vůl. Mezi Úněticemi a Úholičkami pokračuje k Řeži, kde zdolává Vltavu. Severně pak mine Klecany a napojí se na D 8, po které se opět přiblíží k Praze.

Autor: