Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Okruh má vadu. Je banální, tvrdí experti

Česko

Posudek zjistil, že Lochkovský most v nové části pražského okruhu nevznikl podle norem. Ministerstvo se řídí jiným názorem

PRAHA Dnes v poledne se řidičům otevře jihozápadní část pražského okruhu. Událost, na niž několik let čekali, ale nebude bez poskvrny. Na novém Lochkovském mostu se totiž objevila závada. „Už předtím, než se začalo montovat, jsme upozornili na možné potíže,“ vzpomíná Jiří Petrák ze společnosti Mott McDonald, která pro ministerstvo dopravy vypracovala odborný posudek.

Poukázal na to, že místo tlustých ocelových plechů bylo na spáry použito dvou lehčích ocelových lamel, které byly svařeny. „Montážní sváry jsme pak podrobili destruktivní kontrole a objevily se tam problémy,“ vysvětluje Petrák.

S jeho slovy ale nesouhlasí na ministerstvu dopravy. „Sváry nejsou na nosné konstrukci mostu,“ uklidňuje mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Kromě posudku firmy Mott McDonald má ministerstvo k dispozici i druhou analýzu. „Vypracovali ji pro nás experti z ČVUT. Podívali se na to a zahájení provozu schválili. Tím se řídíme,“ vysvětluje Hanzelka. Podle něj jde prý jen o tři spáry. Jiří Petrák ale tvrdí, že Lochkovský most má nepřípustné vady a není postaven podle norem. V současnosti však nedovede předvídat, co může běžný provoz s mostem udělat.

Zřejmě i proto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda prohlásil v České televizi, že ještě před dnešním zahájením provozu uzavře ministerstvo se stavební firmou dodatek ke smlouvě, v němž projektanti jasně potvrdí, že sváry nemohou ovlivnit bezpečnost provozu. „A tím může být okruh uveden do zkušebního provozu,“ řekl do kamer.

Most nicméně bude pod průběžným dozorem. A navíc se na něj zaměří ještě jedna expertiza. Tentokrát se ke slovu dostanou odborníci z Technické univerzity v Innsbrucku.

Pro řidiče se okruh otevře dnes, zájemci se ale mohli na nový úsek podívat už v sobotu. Z velké „promo“ akce se ale nakonec vyklubalo nepříjemné překvapení. Speciální autobusová linka ze smíchovského nádraží dovezla zvědavce jen do Cholupic. Přitom ještě v pátek ministerstvo lákalo na lahovickou estakádu, tam se ale návštěvníci nedostali. A nemohli ani do nových tunelů. Resort dopravy prý musel na poslední chvíli změnit program.

V podzemních tubusech se podle oficiálního vyjádření ještě prováděly nutné dokončovací práce. „Bezpečnost je na prvním místě,“ vysvětlil Karel Hanzelka.

Platit se zřejmě bude.

A hned od začátku Jihozápadní třiadvacetikilometrová část pražského okruhu propojí dálnici D1 a D5. O tom, jestli se na novém úseku bude vybírat mýtné, by se mělo rozhodnout dnes.

Ministerstvo dopravy už ale dříve ohlásilo, že úsek bude zpoplatněn ihned po otevření.

Anketu na téma MĚSTSKÉ OKRUHY čtěte na straně 18

Komentář k tématu

čtěte na straně 10

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!