Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Omezíme spoje, varují Dráhy

Česko

Pokud se nevyřeší financování regionální přepravy, od příštího roku budou dráhy muset zrušit dvě pětiny spojů v krajích. PRAHA České dráhy nemají s většinou krajů stále podepsané smlouvy o financování regionální dopravy. Kraje neplatí drahám v plné výši takzvanou prokazatelnou ztrátu z osobní dopravy. Platbu přepravci krajům přikazuje zákon.

Hospodaření Českých drah je v oblasti regionální dopravy dlouhodobě v minusu. Ztráty z osobní dopravy v posledních letech dosahovaly zhruba tří miliard každý rok. Pokrývaly se částečně ze zisků z nákladní dopravy a z prodeje majetku. To už ale není možné, protože nákladní dopravu vydělil stát do zvláštní společnosti ČD Cargo.

„Problém je nutné řešit systémově, ne například další třímiliardovou záplatou. Pokud by se to podařilo, jsme schopni zajistit financování investic z komerčních zdrojů, což zatím možné není,“ řekl LN ekonomický náměstek ředitele Českých drah Michal Nebeský. Dráhy by si tak mohly například půjčit na nákup moderních souprav.

Pokud se nic nezmění, dráhy podle Nebeského nebudou schopny příští rok v takové míře jezdit. „Prostě na to nebudeme mít peníze,“ uvádí Nebeský. „Museli bychom snížit rozsah regionální přepravy asi o čtyřicet procent. Je to ale naprosto krajní opatření a věříme, že nenastane,“ dodal Nebeský. Letos ale další více než třímiliardové „sekeře“ dráhy zřejmě neujdou. Letos ještě část ztráty zaplatíme, vzkazuje ministr „S kraji vedeme intenzivní jednání, ale signály jsou zatím takové, že dojde k navýšení maximálně o inflaci, tedy o jednotky, spíše než o potřebné desítky procent,“ řekl Michal Nebeský.

Podle jihomoravského hejtmana Martina Haška budou kraje chtít chybějící peníze po státu. „Letos je nutná mimořádná účelová dotace ve prospěch krajských rozpočtů,“ řekl Hašek. „Na tratích, které mají nadregionální charakter, by mohl v dalších letech financování převzít stát. Ve zbytku by pak kraje dostávaly účelovou dotaci krajským rozpočtům,“ dodal Hašek. Hejtmani také zvažují požadavek majetkové účasti krajů v Českých drahách, aby viděli do hospodaření firmy.

Ministerstvo dopravy naznačuje, že letos část peněz, co mají kraje zaplatit, drahám stát uhradí. Podle ministra dopravy Petra Bendla (ODS) ale kraje peníze mají. „Kraje umí vydat stovky milionů korun na to, aby mohly děti jezdit zdarma a aby nemuseli lidé platit třicetikorunové poplatky u lékaře. Jednou rukou rozdávají a druhou natahují ke státu,“ řekl LN Bendl. „Letos se budu ještě snažit pomoci, příští rok si kraje budou ale muset být samy vědomy toho, že je to jejich kompetence, nikoli státní,“ varuje Bendl.

Autor: