Pondělí 14. října 2024, svátek má Agáta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Opel padl do rukou výrobce autodílů

Česko

Německou automobilku koupí konsorcium Magna -- Sberbank. General Motors, který Opel prodává, si však k prodeji klade dosud nespecifikované podmínky.

BERLÍN/PRAHA Německá automobilka Opel po měsících vleklých jednání konečně ví, kdo ji koupí.

Její vlastník - americká společnost General Motors - prodá automobilku kanadsko-ruskému konsorciu Magna a Sberbank. Pro prodej si ovšem GM klade několik dosud nespecifikovaných podmínek. Otázkou tedy ještě zůstává, zda kanadskoruský zájemce o Opel bude chtít na tyto podmínky vůbec přistoupit. V každém případě by se táhlá detektivka okolo Opelu a také tisíců jeho zaměstnanců měla vyřešit do konce měsíce.

„Mám z tohoto rozhodnutí mimořádnou radost,“ komentovala včerejší rozhodnutí General Motors německá kancléřka Angela Merkelová. Spolková vláda favorizovala právě firmu Magna, jednoho z největších výrobců automobilových součástek na světě.

Zájem o Opel Magnu přiměl ke vzniku konsorcia s největší ruskou bankou Sberbank. Spolková vláda tomuto konsorciu na koupi automobilky slíbila půjčku ve výši 4,5 miliardy eur (zhruba 114 miliard Kč).

Merkelová a její ministři upřednostňovali Magnu kvůli tomu, že její plán na restrukturalizaci Opelu počítá s mírnějším propouštěním a pro nové fungování automobilky má dlouhodobé výhledy do budoucna. Na rozdíl od konkurenčního zájemce o koupi Opelu, investiční skupiny RHJ International, jemuž podle analytiků šlo spíše o rychlý zisk.

Přechod Opelu pod kanadskoruské konsorcium by tak měl mimo jiné znamenat, že v Evropě, a zejména pak v Německu, bude výroba pokračovat ve všech továrnách a navzdory nutnému propouštění zůstanou zachovány desítky tisíc pracovních míst. Tomu ale příliš nedůvěřuje britská část divize Opelu automobilka Vauxhall, jejíž vedení se obává, že dojde k zavření tamních továren.

AmerickáGMnechce zcela ztratit spojení s Opelem, a především jeho vývojovými inženýry.

Novému investorovi tak prodá 55procentní podíl a sama GM si v německé automobilce ponechá 35 procent, které jí má zajistit přístup k nových technologiím.

Zbývajících deset procent společnosti bude v rukou zaměstnanců Opelu. Ti se na oplátku zřeknou části svých platů.

Podle zástupců GM by sice první dohody k prodeji mohly být připraveny během příštích týdnů, samotné převzetí většinového podílu novým investorem se ale může ještě protáhnout na několik měsíců. Podmínky, kteréGMpro prodej novému investorovi předloží, zatím nejsou známé. Merkelová se nicméně domnívá, že nejde o nic zásadního. Kanadská společnost si od partnerství s ruskou Sberbank a jejím společníkem, automobilkou VAZ, slibuje, že se jí v příštích letech podaří výrazně zvýšit podíl prodejů Opelu v Rusku.

O osudu Opelu rozhodla správní rada americké automobilky General Motors ve středu v noci. Se zveřejněním rozhodnutí ale čekala až do včerejšího odpoledne, kdy se zástupci GM sešli s představiteli svěřeneckého fondu automobilky, členy spolkové vlády, a pak informovali německou kancléřku Angelu Merkelovou. Svěřenecký fond, který tvoří dva zástupci GM a dva reprezentanti města Berlín, má nyní v Opelu většinový podíl.

Ve hře byl i bankrot Vedle Magny a Sberbank měla o Opel zájem ještě mezinárodní investiční skupina RHJ International. Ve hře byla ovšem také možnost, žeGMnechá automobilku zbankrotovat, nebo si nakonec Opel ponechá. Tuto variantu německá vláda od samého začátku vyjednávání vehementně odmítala a němečtí politici upozornili, že by GM musela rychle splatit překlenovací úvěr ve výši 1,5 miliardy eur, který spolková vláda Opelu na začátku roku poskytla. Z boje o Opel již dříve vypadla italská automobilka Fiat a čínská společnost Beijing Automotive Industries Corp.

Opel nyní v Evropě zaměstnává přes padesát tisíc lidí, z toho zhruba polovina pracuje v závodech v Německu. Celá evropská divize GM, které Opel dominuje, utrpěla loni ztrátu téměř tři miliardy dolarů (49 miliard korun).

***

Nový vlastník

Magna International patří mezi největší světové dodavatele komponentů. Součástky vyrábí téměř pro všechny největší automobilky světa. Počet zaměstnanců: 74 350 (z toho 28 600 v Evropě a 40 550 v Severní Americe) Sberbank, jejíž celý název zní Sberbank Rossiji (Spořitelna Ruska), je největší ruskou bankou, její podíl na ruském trhu dosahuje až 30 procent. Vlastníkem asi 60 procent akcií je ruská centrální banka. Ovládá 17 regionálních bank a po celém Rusku má téměř 19 500 poboček. V některých regionech je jedinou bankou.

Autor: