Vedení města má v tuto chvíli v plánu dva ozdravné kroky. Prvním opatřením snižujícím obří ztrátu je budoucí prodávání karty, která byla dosud zcela zdarma. „Karta Opencard by neměla být do budoucna zadarmo, ale měla by se prodávat, jak je to běžné v jiných městech,“ řekl LN první náměstek pražského primátora Rudolf Blažek. Možnou budoucí cenu odhadl okolo 130 až 150 korun. Sto třicet dnes stojí obdobná karta v Plzni.
Druhým krokem, který nyní musí magistrát provést, je podle Blažka změna smlouvy s dodavatelskou firmou Haguess. Ta je podle města příliš dlouhodobá. „Smlouva s touto firmou se ukázala jako nevýhodná, a proto se musí změnit. Uvažujeme o tom, že ji zkrátíme, protože jinak by měla trvat až do roku 2011,“ řekl dále náměstek. Město vylučuje možnost, že by celý projekt zastavilo. Podle Blažka jde stále o zajímavý nápad.
Neúspěšný projekt nyní štěpí pražský magistrát. Hledá se tu viník celého propadáku. První na ráně je náměstek Rudolf Blažek, který má nyní kartu na starosti. Z šetření auditorských firem ale vyplynulo, že zásadní chybu udělalo hlavní město už před třemi roky, kdy kývlo na zcela nereálný byznys plán. Tehdy za Opencard ručil sám primátor Pavel Bém.
Ten se však nyní k jakékoli odpovědnosti nemá. „Věcná odpovědnost padá na šéfa odboru informatiky magistrátu, politická odpovědnost pak nepochybně na hlavu pana Blažka,“ řekl včera primátor České televizi.
***
Co je Opencard * Karta Opencard vznikla v roce 2004. Obyvatelé hlavního města s ní měli platili parkování, jízdné v MHD, půjčovné v městské knihovně, ale i vstupné v muzeích. * Po pěti letech fungují jen první tři možnosti a využívá je minimum lidí. Náklady projektu se vyšplhaly na 888 milionů korun, aniž by karty vydělaly jedinou korunu.