Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Operativní leasing na vzestupu

Česko

Jak se daří leasingu v roce 2008 od vstupu daňových reforem v platnost a proč roste obliba operativní formy leasingu?

O trendech na trhu jsme si povídali s Martinem Kofroněm, předsedou představenstva České leasingové a finanční asociace.

* LN V oblasti leasingu došlo v prvním pololetí roku k poklesu o více než 10 %. Naplňují se tak obavy, že po daňových reformách ztratí leasing pro mnoho subjektů svou atraktivitu?

Rozhodně nelze hovořit o ztrátě atraktivity leasingu, i když změny daňového režimu patrně mohly rozhodování některých investorů i spotřebitelů dílčím způsobem ovlivnit. Dřívější daňové stimuly však již dlouho nehrály rozhodující úlohu při volbě finančního leasingu. Rozhodovaly a rozhodují spíše jeho dostupnost, jednoduchost a pružnost, rychlost sjednání smlouvy, využitelnost i cenová výhodnost nabízených doprovodných služeb. Letošní pokles uzavíraných leasingových obchodů je dán spíše dopadem vývoje ekonomiky – poklesem investic a redukcí výdajů domácností. Určitou úlohu sehrává i metodika meziročních výpočtů leasingových statistik. Loňský rok byl totiž pro leasing mimořádně úspěšný – poptávka po leasingových službách rostla úměrně rekordnímu tempu růstu ekonomiky. Navíc v závěru roku došlo k poměrně rozsáhlému urychlení řady investičních i spotřebitelských záměrů v očekávání daňových změn.

* LN Leasing strojů a zařízení již předstihl dříve dominující financování aut – lze tento trend interpretovat tak, že leasing dnes využívají především podnikatelé?

Leasing je produktem využívaným především k financování a provozu podnikatelských investic. V našich podmínkách sice v devadesátých letech před rozvojem retailového bankovnictví a před nastartováním masové nabídky spotřebitelských úvěrů tvořil pětinu leasingových objemů leasing pro spotřebitele, dnes se však využití leasingu pro spotřebitelské záměry dostalo na úroveň obvyklou v tradičních leasingových prostředích zemí západní Evropy, tedy na zhruba 10%. Jeho využívání převážně podnikateli tedy není novým jevem. Postupně se však prosazuje stále častější volba leasingové varianty pro financování a pořízení strojů a zařízení, aniž by výrazněji klesala atraktivita a využitelnost leasingu při pořizování dopravních prostředků pro podnikatele v dopravě, turistice a v dalších odvětvích. Také většina leasovaných osobních a užitkových vozů směřuje do podnikání.

* LN V jakých situacích může být dnes koupě vozidla na leasing výhodná pro fyzické osoby, nepodnikatele?

Kromě již zmíněné dostupnosti, jednoduchosti a pružnosti leasingu bych zdůraznil možnost využití řady doprovodných služeb (např. pojištění, výměny a skladování zimních pneumatik, asistenčních služeb či čerpání pohonných hmot s využitím výhodné karty v leasingu osobních vozů). Tyto služby nabízejí větší uživatelský komfort a mohou vést i k úsporám při provozu leasované věci. Při zohlednění těchto aspektů je cena leasingu v podmínkách našeho vysoce konkurenčního leasingového trhu srovnatelná s pořízením pro fyzické osoby za hotové či na úvěr.

* LN Jak si vysvětlujete rostoucí oblibu operativního leasingu?

Růst podílu operativního leasingu na našem leasingovém trhu je nesporný. Zatímco např. v r. 2004 činil tento podíl 8 %, vloni dosáhl 12,5 % a v prvních devíti měsících tohoto roku již 17,3 %. A podíl operativního leasingu na leasingu osobních a užitkových vozů překonal za první tři čtvrtletí letošního roku hranici 27 %. I u nás se leasing stává stále více prostředkem k racionálnímu, odborně jištěnému a ve svých důsledcích levnějšímu užívání potřebné věci bez přebírání vlastnických a provozních rizik. I finanční leasing je však dnes již všeobecně poskytován s doprovodnými službami a přestal být pouhým alternativním financováním pořízení hmotného či nehmotného majetku. Přitom v některých společnostech, které působí ve více evropských zemích či v globálním rámci užívají dnes, a to i v rámci důrazu na outsourcing obslužných agend, především, nebo dokonce výlučně operativní leasing...

* LN Mohou si zájemci o koupi auta na leasing vybrat pojišťovnu podle svého uvážení, nebo o pojištění rozhoduje leasingová společnost?

Zákonem nešťastně stanovená solidární odpovědnost vlastníka vozidla, tedy v tomto případě leasingové společnosti, za škody způsobené nepojištěným vozidlem vede k tomu, že nyní naprostá většina leasingových společností uzavírá pojištění sama. To však nemusí být pro nájemce cenově nevýhodné. V odůvodněných případech, volbou náležitých smluvních postupů a záruk je však možné přenést závazek pojištění na nájemce.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...