Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Osm příběhů štěstí v neštěstí

Česko

Havárie indického letadla: 158 lidí zahynulo, osm přežilo. Boeing 737 přejel ranvej a sjel do údolí

DILLÍ/PRAHA Bylo asi půl sedmé ráno a v jihoindickém Mangalúru se chystal na přistání boeing, na jehož palubě byli většinou Indové vracející se z putování za prací do oblasti Perského zálivu. Letoun ale přistávací plochu umístěnou na vrcholu kopce přejel, sjel ze svahu, rozlomil se, vybuchl a začal hořet. Sobota 22. května se pro Indii stala dnem nejhoršího leteckého neštěstí za posledních deset let.

V troskách letounu typu Boeing 737-800 zahynulo 158 lidí. Osm jich ale jako zázrakem vyvázlo – sedm pasažérů a jeden člen posádky. A právě jejich vyprávění dává tušit, co se při tragické havárii letu číslo IX-892 z Dubaje do Mangalúru dělo. „Ani nemůžu uvěřit tomu, že jsem tu nehodu přežil,“ popsal zřejmě nejdramatičtější chvíle svého života pasažér jménem Pradíp. „Letoun se před nárazem třásl. Když se zastavil, podařilo se mi vylézt ven a skočit do jámy. Letadlo začalo hořet a všude kolem byl kouř. Asi po deseti minutách se ozval výbuch,“ citoval jej dále deník The Hindustan Times.

Další z pasažérů citovaný taktéž ve zmíněném listě jménem Umar Farúk přišel s možnou příčinou neštěstí: letounu prý při přistávání praskla pneumatika a pilot nad ním ztratil kontrolu. „Stoj přejel přistávací plochu a zastavil se až v lesnatém srázu,“ vypověděl.

Právě délka či přesněji řečeno nedostatečná délka přistávací plochy mohla k tragické havárii přinejmenším přispět. A to navzdory faktu, že v roce 2006 byla jedna z ranvejí prodloužena právě kvůli větším letounům, jako je Boeing 737. Hned za koncem letiště situovaného na kopci totiž začíná sráz porostlý lesem. Havarovaný letoun patřil aerolinkám Air India Express, které jsou dceřinou nízkonákladovou společností spadající pod Air India. I když v Indii v poslední dekádě rapidně narostl počet leteckých společností, podle britské BBC si země udržuje vysoké bezpečnostní standardy. Poslední letecké neštěstí se odehrálo v roce 2000, kdy při havárii ve městě Panta zahynulo nejméně padesát lidí.

Příčinu neštěstí v Mangalúru nyní budou zkoumat vyšetřovatelé. Již včera se podařilo objevit černé skříňky, které mají být již během dneška převezeny k rozboru do Dillí. Letadélka místo barbín Přestože se indická i světová média soustředila především na vyprávění těch, kteří sobotní havárii přežili, objevily se i detailně popsané příběhy se špatným koncem. S jedním z nich přišel již výše citovaný deník The Hindustan Times.

V troskách letounu zahynula i letuška Tedžál Kamulkárová, která teprve nedávno oslavila 24. narozeniny. Mladá stevardka si svůj životní sen splnila teprve před necelými čtyřmi měsíci, když začala létat právě na lince Dubaj–Mangalúr. „Nikdy si nehrála s panenkami Barbie. Její první hračkou bylo letadélko, hráli jsme si s ním obě,“ svěřila se indickému listu její sestřenice Ankita Pochreová. Letuškou se prý učí i ona.

Autor: