Národní galerii se ve spolupráci s praneteří umělce podařilo sestavit chronologickou expozici, na které nechybí malířova korespondence, fotografie a další předměty umožňující nahlédnout do Lebedova soukromí. K nejpůsobivějším patří, vedle samotných obrazů, malířova korespondence s maminkou. Právě z ní je patrné, jak citlivý člověk Otakar Lebeda byl a proč spáchal v pouhých čtyřiadvaceti letech sebevraždu.
Kromě zdravotních problémů a vypjaté citovosti se na jeho tragické smrti podílel i zde vystavený obraz s názvem Zabitý bleskem (1900–1901), s nímž neměl autor ve své době úspěch, čímž se jeho psychický stav zřejmě ještě zhoršil. Jako celek je výstava, která bude v jízdárně otevřena až do 24. ledna, velmi detailní a precizní.
Obrazy a kresby jsou seřazeny podle Lebedových životních etap a jeho uměleckého vývoje. Vzhledem k tomu, že se podařilo získat zápůjčky od soukromých sběratelů a dvaceti institucí, je jeho umělecká pouť alespoň v podstatných obrysech kompletní. Přes dvě stě padesát obrazů a kreseb pochází z majetku z NG v Praze, ta se také zasloužila o restaurování řady děl, zejména dobových rámů. Vedle vynikajících pláten návštěvníka překvapí rozsah jeho tvorby, která byla velmi záhy ukončena. O velké píli svědčí i fakt, že je vystavena jen část jeho pozůstalosti. Otakar Lebeda byl sice již ve svých dvaceti letech „hotový malíř“, jeho dílo však vzniklo v rozmezí pouhých devíti let. Ta vyplnil pilnou prací spojenou s neustálým hledáním nových témat.
Umělecky se vyvíjel Lebeda rychle, přes své mládí dospěl k takovému výtvarnému vyjádření, které je označováno za „český citový impresionismus“.
Přestože byl především výborným krajinářem, tak je také nejvíce znám, výstava dokazuje, že maloval velmi dobře i akty a další motivy. Patřil rovněž k nejzcestovalejším Mařákovým žákům, navštívil třikrát Francii, dostal se do Mnichova, Kostnice, navštívil Alpy... Celá jedna část výstavy je věnována dílům vzniklým v Concarneau v Bretani. Napravení smutného faktu Zároveň miloval i českou přírodu, jsou zde k vidění náměty z Krkonoš, Bechyně, jihočeských rybníků atd. Z českých motivů si ve své tvorbě údajně Lebeda nejvíce cenil obrazu Rybník Tisý u Třeboně, který je na expozici rovněž prezentován. Výstava zasahuje i do doby, kdy Otakar Lebeda studoval a účastnil se plenérových exkurzí Mařákovy školy v Zákolanech a na Okoři. Kurátorka Veronika Hulíková připravila expozici s velkou výpovědní hodnotou, která napraví smutný fakt, že se poslední výstava Otakara Lebedy konala v Praze v roce 1977.
K výstavě vydala NG obsáhlý reprezentativní katalog a připravila celou řadu doprovodných programů včetně komentovaných prohlídek, workshopů, komponovaných pořadů a speciálních akcí pro několik kategorií návštěvníků z řad laické i odborné veřejnosti.
Mařákův žák
Otakar Lebeda (1877–1901) Valdštejnská jízdárna v Praze 26. červen – 24. leden 2010 Otevřeno denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin Komentované prohlídky se konají o nedělích 26. 7., 30. 8., 18. 10., 22. 11., 13. 12.
a 24. 1. od 16.15 Více na www.ngprague.cz
Z vystavené korespondence je patrné, jak citlivý člověk to byl a proč spáchal sebevraždu