Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Otevřeno. Je znát, že se spěchalo

Česko

20miliardový silniční megaprojekt včera propojil dopravu východu a západu České republiky

Hustý provoz a řada nedodělávek na jedné straně. Zato však klidná dopravní situace na nejobávanějších tepnách. To jsou první pocity po otevření okruhu.

PRAHA Barrandovský most průjezdný bez potíží, Jižní spojka také. A Spořilovská prázdná. To nejsou dopravní zprávy ze sobotní noci, ale realita včerejší odpolední dopravní špičky v Praze po otevření nové části Pražského okruhu.

Prognózy o kolapsu Spořilovské v důsledku zákazu vjezdu kamionů na novou část okruhu se tak první den nenaplnily. Zatím. Faktem zůstává, že hned po otevření na sebe nová jihozápadní část Pražského okruhu za 22 miliard nabalila podstatnou část dopravy z východu a západu České republiky.

A přitom silničnímu megaprojektu stále chybí drobné nedodělávky. Jsou dvě hodiny odpoledne a značení u sjezdu z brněnské dálnice na novou část okruhu jsou ještě skryta pod oranžovou lepicí páskou. Jeden pruh navíc blokuje avia s plošinou, na níž muži v reflexních vestách lepení teprve sundávají. Cesta je přitom už od oběda průjezdná.

„Jako první jsme zprovoznili dopravní značení u sjezdů z D1 a D5,“ nesouhlasí Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic. Po námitce ale odpoledne dodává, „že teď už by mělo být všechno v pořádku“. Mýtné brány a sytě zelená dopravní značení nad novou vozovkou doplňuje i jedna prázdná železná konstrukce vybavená osvětlením. A kousek za ní i uzavřený výjezd směrem na Písnici.

„Už deset roků prohlašujeme, že ten exit se nemůže otevřít, pokud nebude fungovat obchvat Písnice,“ vysvětluje místostarosta Prahy-Libuše Pavel Štěpánek. „Při pohledu vám dojde, že z místní komunikace, tedy té příšerné uličky, by se stal regulérní přivaděč,“ dodává. Sjezd do Jesenice ale funguje v pořádku. I když na malém kruhovém objezdu ještě dělníci upravují jeho tvar. Odsud vede hlavní silnice číslo 101/2 k brněnské dálnici, které odborníci předpovídali, že ji po otevření obchvatu zahltí nákladní doprava.

Teď to vypadá spíš opačně. Přímo u tahu leží restaurace Na Kocandě. Je krátce po poledni, ale všechny stoly jsou prázdné. „Je to slabší, dneska jsem měla tak o třicet procent míň lidí než normálně,“ říká servírka.

Přímo na krajnici stojí i stánek se zeleninou. Tady ale ještě žádnou změnu v tržbách nezaznamenali. „Vždyť to otevřeli teprve před pár hodinami,“ reaguje prodavačka. Po návratu na nový pražský obchvat provoz značně houstne. Je tu odpolední dopravní špička a lahovická estakáda zažívá první ostrou zkoušku.

Naproti tomu si může konečně oddechnout Jižní spojka v oblasti Barrandovského mostu. Žádné zácpy a řidiči mohou projíždět povolenou rychlostí. Za to může i zákaz vjezdu pro kamiony, s nímž dopravci nesouhlasí.

Co všechno by měla v dopravě způsobit nově otevřená část pražského okruhu, bude jasné až v dalších dnech. Mýtné brány totiž začaly fungovat až o půlnoci. Navíc není jasné, jestli včerejší dopravní situace byla dostatečně průkazná. Mnoho řidičů se mohlo okruhu záměrně vyhnout nebo ze zvědavosti vyzkoušet právě jen při jeho otevření.

***

Doprava včera plynula až podezřele hladce. Zatím. Mýtné brány se otevíraly až o půlnoci.

PRAŽSKÝ OKRUH Jižní část Pražského okruhu je jedna z nejdůležitějších dopravních staveb v Česku. Význam nemá ani tak pro obyvatele hlavního města, jako pro řidiče, kteří Prahou pouze projíždějí. Jižní obchvat města je důležitou zkratkou především pro šoféry jedoucí z východu na západ, či ze západu na jih. Po nové dálnici by mělo denně jezdit až 60 tisíc aut. Osobní vozy sem mohou jen s platnou dálniční známkou, kamiony tu platí od pondělní půlnoci mýtné. Celý okruh by měl být hotov až po roce 2015.

1/ Nejvyšším mostem na okruhu je Lochkovský most. Nad údolím Lochkovského potoka se klene ve výšce 65 metrů. Most je unikátní svými šikmými pilíři, které se u podobných mostů v zatáčce používají ojediněle. Aby mohl most vyrůst, musely se nejprve postavit kolmé pilíře, které pak byly zbořeny. Podle odborného posudku jsou na mostě nevhodně svařeny některé ocelové pláty, podle ministerstva dopravy jde o drobnost.

2/ Soustava mostů přes údolí Berounky a Vltavy je se svými 2040 metry vůbec nejdelším dálničním mostem v zemi. Železniční trať Praha -Plzeň navíc překlenuje ve výšce 40 metrů.

3/ Kratší Lochkovský tunel měří 1661 metrů. Oba tunely jsou dva tubusy. Ve stoupajících tubusech jsou tři jízdní pruhy, v klesajích dva.

4/ Na okruhu jsou dva tunely. Ten delší, Cholupický tunel měří 1937 metrů.

5/ Součástí stavby je druhá nejspletitější mimoúrovňová křižovatka v Česku. Složitější už je jen křížení silnic R35 a 37 poblíž Hradce Králové.

6/ Z jižní části okruhu by se mělo v budoucnu odbočovat i na novou dálnici D3 na jih Čech. Její dostavba je ale v nedohlednu.

7/ Napojení na dálnici D1 je zatím nekompletní. Na okruh se od Brna najíždí po improvizovaných sjezdech. Původně projektované nájezdy totiž leží na pozemcích společnosti Greyhound Company, která se s ŘSD zatím nedomluvila na jejich odkupu.

8/ Dalším nedodělkem nové stavby je sjezd na Písnici. Řidiči ho poznají jen podle neosazených konstrukcí na značky. Radnice pražského obvodu Libuš, kam Písnice spadá, si vymohla pozdržení otevření sjezdu do doby, kdy bude hotov obchvat Písnice.

A/ Patnáctitisícový úbytek vozidel čeká i další přecpaná ulice K Barrandovu.

B/ Větší úbytek dopravy čeká Barrandovský most. Z nynějších 134 tisíc aut denně by jich tudy mělo projíždět o padesát tisíc méně.

C/ Díky úbytku kamionů by se mělo Jižní spojce dost ulevit. Z nynějších 100 tisíc aut by jich tu mělo jezdit okolo 90 tisíc.

D/ Pražský okruh má velký dopravní význam. Odlehčí téměř všem hlavním tahům na jihu Prahy. Výjimkou je Spořilovská ulice, kde se čeká větší nápor kamionů. Důvodem je nové omezení na západní části Jižní spojky, kam po dokončení okruhu nemohou vozy těžší než 12 tun.

Včerejší otevření Pražského okruhu je na dlouhou dobu poslední podobnou akcí v Česku. Kromě ministra dopravy Víta Bárty (vlevo) přestřihli pásku i pražský primátor Pavel Bém (vpravo) a dokonce prezident Václav Klaus.

Autor: