Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Panama dá miliardy na rozšíření kanálu

Česko

Panamský průplav, který spojuje Atlantský a Tichý oceán, již nestačí kapacitou ani rozměry současnému světovému obchodu. Po sto letech provozu bude rozšířen a prohlouben.

PANAMA CITY Jedno z nejvýznamnějších inženýrských děl v historii - Panamský průplav, se poprvé od svého otevření v roce 1914 dočkává výrazné modernizace.

Pracovní čety se s pomocí odstřelů probíjejí pahorky, aby bylo možné rozšířit průplav tak, aby jím mohly proplouvat i nové generace obřích nákladních lodí, pro které je v současnosti příliš úzký a mělký.

Na monumentální projekt vyčlenila panamská vláda navzdory probíhající hospodářské krizi 5,25 miliardy dolarů (téměř 100 miliard korun). Nejvýznamnější kontrakt celé modernizace získalo mezinárodní konsorcium GUPC vedené španělským Sacyr Vallehermoso. Týká se výstavby třetí sady zdymadel za 3,1 miliardy dolarů. Stavět firma začne v lednu příštího roku.

„Jsme teprve na začátku a existuje spousta byrokratických překážek pro získání povolení. Skutečná práce začíná v lednu,“ řekl v pátek listu Herald Tribune Antonio Zaffaroni, výkonný ředitel konsorcia GUPC. Dodal, že nyní je to vše o „přípravě, přemístění zvířat a kácení stromů“.

Práce na rozšíření průplavu si vyžádají odstranění 152 milionů krychlových metrů zeminy, tedy tři čtvrtiny množství, jaké bylo potřeba odstranit při hloubení původního kanálu. Rozšiřování začalo už v roce 2007 a dokončeno by mělo být v roce 2014 u příležitosti stého výročí slavnostního otevření průplavu. Od modernizace si panamská vláda slibuje přeměnu současných světových obchodních tras, které jednak usnadní a zlevní dopravu asijského zboží na východ Spojených států, a naopak umožní Číně a dalším asijským zemím hladovým po energii lepší přístup k latinskoamerické ropě a dalšímu zboží.

Po dokončením budou moci rozšířeným průplavem jezdit obří nákladní lodě s kapacitou až 12 600 kontejnerů, což je téměř třikrát více než nyní, stejně jako tankery schopné dopravovat až milion barelů ropy a lodi se zkapalněným plynem. Jde o tzv. plavidla Post-panamax neboli Capesize (tedy ta, která dosud musí plout kolem Hornova mysu - anglicky Cape Horn). Rozšíření kanálu jim zkrátí doby dopravy o týdny.

„Rozšířený průplav nám dává spoustu možností, které dosud nemáme,“ řekl Peter Gyde, prezident karibské divize společnosti Maersk Line, která teď dopravuje kontejnery přes Panamu po železnici, protože většina lodí její flotily už se do průplavu nevejde.

Dopravci se bojí zdražení poplatků Námořní dopravci se nicméně obávají, že veškeré náklady na rozšíření průplavu ponesou na svých bedrech v podobě zvýšených poplatků za proplutí, které jsou podle jejich názoru již teď příliš vysoké.

„Už dnes uživatele průplavu znepokojuje to, že v několika málo posledních letech přehnaně podražil,“ řekl Peter Gyde. Dodal, že nejméně jeden přepravce nedávno ušetřil peníze tím, že své lodi místo přes Panamu poslal okolo Jižní Ameriky. Taková trasa je o 13 tisíc kilometrů delší. Zčásti to prý udělal i kvůli vysokým poplatkům.

Rozšíření však není jedinou změnou, o které panamská vláda uvažuje. Panamský průplavní úřad oznámil, že minulý pátek vyhlásil výběrové řízení na vybudování nové alternativní trasy pro silniční vozidla na atlantické straně průplavu.

Nový tunel nebo most by měl vést severně od stávajícího gatumského zdymadla a nového komplexu post-Panamax zdymadel. Výsledky výběrového řízení by měly být známé už v lednu příštího roku.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...